Vizuál

Botrányper sem törte ketté a barokk festőnő karrierjét

2018.07.11. 09:45
Ajánlom
Artemisia Gentileschi szépségéről és tehetségéről volt ismert, de azzal is tekintélyt vívott ki magának, hogy perben vett elégtételt az őt megbecstelenítő kollégáján. Ő volt az első nő, akit a firenzei akadémia a tagjai közé fogadott.

 

676px-Self-portrait_as_the_Allegory_of_Painting_by_Artemisia_Gentileschi-092124.jpg

Artemisia Gentileschi: Önarckép: A festészet allegóriája (Fotó/Forrás: wikipedia)

Több mint harminc év után első ízben vásárolt női alkotótól származó képet a londoni National Gallery.

A 17. századi itáliai festőnő alkotására 3,6 millió fontért tett szert az intézmény - írta a BBC. A kép megvásárlása összhangban van a korábban már bejelentett törekvéssel, hogy gyűjteményükben növeljék a kiemelkedő női alkotóktól származó festmények számát. A világhírű intézmény a restaurálást követően, 2019-ben mutatja be a festményt.

A londoni National Gallery birtokában lévő 2300 festmény közül mindössze 21 került ki női alkotók keze alól. A képtár legutóbb 1991-ben vásárolt művésznő munkáiból: a portugál Paula Rego öt alkotásával gazdagodott. Hannah Rothschild, a galéria felügyelőtanácsának elnöke emlékeztetett arra, hogy

Artemisia Gentileschi úttörő jelentőségű alkotó, a történetmesélés mestere, a leghaladóbb és legkifejezőbb művész volt a maga korában.

A festőnő szakított a korban szokásos „női” témákkal, mint a portrék, virág- és gyümölcscsendéletek, tájképeket, ehelyett nagy formátumú történelmi képeket, bibliai vagy mitológiai jeleneteket választott. Ezek közül is főleg erős asszonyok történeteit idézte fel, mint Judit, Delila és Betsabé, akiknek az arcvonásai gyakran hasonlítanak a művész önarcképeire, aki a kortársak szerint rendkívüli szépség volt.

1024px-Artemisia_Gentileschi_Judith_Maidservant_DIA-152324.jpg

Artemisia Gentileschi: Judith és szolgálóleánya (1623-25) (Fotó/Forrás: wikipedia)

A londoni galéria által most megvásárolt, vélhetően 1615-ben készült festmény önarckép, amelyen Alexandriai Szent Katalinként festette meg magát.

Artemisia Gentileschi Rómában született 1593-ban, Orazio Gentileschi festő lányaként. Apja műtermében tanult festeni. Tizenhét éves korában megerőszakolta őt Agostino Tassi festő, akit apja a tanítására fogadott fel. A férfi azzal hitegette a lányt, hogy feleségül veszi, amikor azonban kiderült, hogy már házas, így nem teljesítheti ígéretét, az apa perre vitte az ügyet. Tassi azt állította, hogy a lány prostituált, így a perben azt kellett bizonyítani, hogy Artemisia még szűz volt, amikor Tassi megerőszakolta.

A nyolc-kilenc hónapig húzódó eljárásban a nőnek nemcsak nőgyógyászati vizsgálaton kellett átesnie, de a kor szokása szerint kínzással is próbára tették vallomása hitelességét: ujjaira bőrszíjakat kötöttek és ezzel szorították el őket. A nagy port felverő ügyben Artemisia Gentileschi patrónusai között volt IV. Fülöp spanyol király és a Medici család, valamint a toszkán nagyherceg.

Az eljárás kiderítette, hogy Tassi nemcsak a nemi erőszakban bűnös, de több festményt ellopott a család házából, saját felesége megölését tervezte és házasságtörő viszonyt tartott fenn a sógornőjével. A festőnő ezt követően hozzáment egy közepes tehetségű festőhöz és Firenzébe költözött. A férje adósságai elől egyetlen életben maradt gyermekével, egy kislánnyal később visszatért Rómába. Ezt követően Nápolyban és apjával együtt Londonban, I. Károly udvarában is dolgozott. A feltételezések szerint Nápolyban hunyt el 1656 környékén. 

Artemisia Gentileschinek mindössze két további képe van az Egyesült Királyságban.

Artemisia_Gentileschi_-_Self-Portrait_as_a_Lute_Player-091954.jpg

Artemisia Gentileschi: Önarckép (Fotó/Forrás: wikipedia)

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Találtak egy Kubrick-forgatókönyvet, akár film is készülhetne belőle

Hatvan év után került elő a Burning Secret forgatókönyve, amelyet a rendező Calder Willingham regényíróval közösen írt.
Vizuál sigmund freud

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Vizuál ingmar bergman

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Vizuál frida kahlo

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál magyar nemzeti galéria

Frida Kahlo egy családtag szemével

A videón Frida kedvenc húgának, Cristinának az unokája mesél többek közt arról, hogy milyen volt a a festőházaspár élete, vagy milyen volt felnőni a festőnő képei között.