„Óriási gratuláció a 27 címü rövidfilm alkotóinak az Arany Pálmához!” – írta Facebook-oldalán a Nemzeti Filmintézet (NFI) arra reagálva, hogy a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rövidfilmnek járó elismerést Buda Flóra Anna animációs alkotása nyerte el. A történet azonban nem azért nem ér itt véget, mert kiderült, hogy az intézet korábban három alkalommal is elutasította a rendező filmtervét.
Elsők között reagált a hírre Jakab Juli színész és forgatókönyvíró, aki bejegyzésében úgy fogalmazott:
Cannes-ban a legjobb rövidfilm egy francia animáció lett.
„Pedig a szerzője és a fő alkotói magyarok, de úgy alakult, hogy itthon többszörösen nem tartották támogatásra méltónak. Alakul ez így mostanában elég következetesen, és őszintén szólva azt gondolom: csak így tovább! Sokkal idegesítőbb lenne, ha okkal osztrigáznátok a Riviérán, srácok, ha több közötök lenne a filmművészethez, mint egymás vállának körbeveregetése. Közben majd elkészülnek ezek a francia, szlovák, ilyen-olyan gyártású filmek, amelyek miatt kicsit mégis érdemes lesz emlékezni a magyar filmtörténetnek erre az időszakára is" – írta.
Buda Flóra Anna a HVG 360 kérdésére úgy felelt, semmit nem reagált az intézet bejegyzésére, minden gratulációt megköszön, ebben az ügyben pedig elsődlegesen az zavarja, hogy ismét az NFI-ről kell beszélni, nem pedig arról, kik és mennyi energiát fektettek ebbe a filmbe. Az interjúban kitér arra is, hogy a Filmintézet forráshiányra hivatkozva nem ítélte meg a támogatást, a Filmirodán keresztül a film azonban részesült a harminc százalékos magyar adó-visszatérítésből, amit minden Magyarországon gyártott film igénybe vehet. „Így tehát igenis van magyar pénz a filmben, csak sajnos ez nem a Filmintézet érdeme. Nem beszélve arról a munkáról, amit a magyar producerek – Osváth Gábor és Lukács Péter Benjámin – tettek hozzá, valamint a magyar produkciós stáb munkájáról, melyet Andrasev Nadja vezetett” – fogalmazott az Arany Pálma-díjas rendező. Hozzátette:
Az irántuk érzett tiszteletből és a Filmiroda közvetett támogatása miatt ezt a filmet továbbra is francia–magyar koprodukciónak hívjuk, bármennyire is kilátástalannak tűnik a helyzet.
A 27 című film főszereplője a huszonhét éves Alíz, aki még a szüleivel él. Születésnapján egy átmulatott éjszaka során tudatosul benne, hogy ideje búcsút mondani az illúzióknak, és megélni az őt körülvevő valóságot. A rendező az MTI-nek úgy fogalmazott a díj átvétele után:
A film arról szól, hogy egy fiatal nőnek hogyan kapcsolódik a szexuális fantáziájához az a bezártság, amit felnőttként egy szüleinél élő nő megél. Ezért egy szociópornót készítettem.
Fejléckép: Jelenet a 27 című filmből (fotó/forrás: Miyu Productions)