Vizuál

Budapesten a koreai udvari hímzés mesterművei

2025.04.10. 16:05
Ajánlom
A koreai királyi udvar eleganciája és a hagyományos hímzés művészete elevenedik meg a budapesti Koreai Kulturális Központ legújabb kiállításán, amely április 4-től július 3-ig várja az érdeklődőket.

A koreai udvari hímzésről rendezett kiállítást a budapesti Koreai Kulturális Központ. A tárlat Lee Jungsook (Í Dzsongszuk) iparművész alkotásait mutatja be, aki több mint négy évtizedes pályafutása során a hagyományos koreai hímzés finom művészetét modern esztétikával ötvözte. „A koreai hímzés nem csupán dekoráció, hanem a történelem, a társadalmi státusz és a spirituális hitvilág tükre is” – vallja Lee, akinek célja, hogy a koreai hímzés esztétikáját és mély jelentéstartalmát a magyar közönség is felfedezze, és ezzel még szorosabb kulturális kapcsolat alakuljon ki Dél-Korea és Magyarország között.

A kiállításon több mint harminc egyedi műalkotás tekinthető meg, köztük királyi viseletek, paravánok, csomagoló kendők (bodzsági), függődíszek (norige) és buddhista szimbólumokat ábrázoló hímzések. Az aprólékos öltések és élénk színviláguk révén ezek az alkotások a Csoszon-dinasztia (1392–1897) udvari kultúrájába és a koreai népi hiedelemvilágba is betekintést nyújtanak.

A Koreai Kulturális Központ korábbi kiállításain már több hagyományos koreai mesterséggel ismerkedhetett meg közelebbről a magyar közönség. Legutóbb a koreai buddhista templomok és királyi paloták színes tartógerendáiról és ereszeiről ismerős tradicionális díszítés, a dáncsang művészete, valamint a koreai handzsi papírkészítés mestersége került bemutatásra Budapesten. A mostani tárlat a Csoszon-kor hímzőművészetére helyezi a hangsúlyt, amely szintén meghatározó szerepet játszott Korea kulturális örökségében.

KoreaiKulturalisKozpont_HirlingBalint_1-155302.jpg

A koreai udvari hímzésről rendezett kiállítás részlete (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Koreai Kulturális Központ)

A Csoszon-dinasztia több mint ötszáz éven át határozta meg Korea társadalmi, politikai és kulturális fejlődését. Ez az időszak nemcsak a konfucianizmus elterjedését hozta magával, hanem a művészetek, köztük a hímzés virágzását is.

A koreai királyi udvari viseleteket és hagyományos használati tárgyakat díszítő hímzések a Csoszon-kori világba kalauzolnak.

A tárlat a tárgyakhoz és a mesterségekhez való sajátos kelet-ázsiai viszonyulásról is mélyíti a látogatók ismereteit. Az udvari hímzés ebben az időszakban vált a hatalom és a társadalmi rang kifejezőeszközévé, miközben a mindennapi életben is egyre nagyobb szerepet kapott. A Csoszon-kor hagyományai és esztétikai normái a mai napig hatással vannak a koreai vizuális kultúrára és kézműves művészetekre.

KoreaiKulturalisKozpont_HirlingBalint_7-155300.jpg

A koreai udvari hímzésről rendezett kiállítás részlete (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Koreai Kulturális Központ)

A hímzés mint hatalmi szimbólum

A koreai hímzés a társadalmi rang és hatalom megjelenítésének egyik legfontosabb eszköze volt a Csoszon-korban. A királyi család és az udvari hivatalnokok viseletét hímzett sárkányok, főnixek, bazsarózsák és más szimbolikus minták díszítették, amelyek az uralkodói tekintélyt és az egyéni státuszt hangsúlyozták.

A kiállításon megcsodálható I Szonggje, a Csoszon-dinasztia alapítójának ötkarmú sárkányhímzése, amely a dinasztia védelmező és hatalmi szerepét jelképezte. A főnix motívumot a királyné viseletén láthatjuk, amely az előkelőség és méltóság megtestesítője volt.

KoreaiKulturalisKozpont_HirlingBalint_3-155301.jpg

A koreai udvari hímzésről rendezett kiállítás részlete (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Koreai Kulturális Központ)

A kiállítás egyik különlegessége a buddhista motívumokat bemutató hímzések, amelyek szútra-részleteket, lótuszvirágokat és bódhiszattvákat ábrázolnak. Ezek a művek a koreai buddhizmus spirituális hagyományait és vizuális kultúráját közvetítik. Ezeket a hímzéseket gyakran használták templomi dekorációként, imazászlóként vagy rituális textíliaként, amelyeket szertartások során alkalmaztak.

A kiállításon látható buddhista hímzések nemcsak a vallási szimbólumok gazdagságát tárják fel, hanem a koreai kézművesség technikai kifinomultságát is bemutatják. Az aprólékosan kidolgozott öltések, a szimbolikus színvilág és a finom selyemfonalakkal készült minták mind arról tanúskodnak, hogy

a buddhista hímzés a hit és a művészet találkozásának egyik legszebb példája.

A kiállítás április 4-től július 3-ig minden hétköznap 12-20 óra között ingyenesen látogatható a budapesti Koreai Kulturális Központban.

Fejléckép: A kiállítás részlete (fotó/forrás: Hirling Bálint / Koreai Kulturális Központ)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.