Vizuál

Bűn és bűnhődés a kártyaasztalnál

2022.08.19. 15:25
Ajánlom
A Bush-kormányzat háborús bűnei kapcsán az egyéni felelősség határait vizsgálja Paul Schrader új filmjében, a Svindlerben. Földi purgatórium, feszült atmoszféra, lázálmok, végletekben gondolkodó hősök és persze szerencsejáték – mintha csak egy Dosztojevszkij-regényt olvasnánk.

Paul Schrader kétségtelenül örökre bevéste a nevét a filmtörténelembe a Taxisofőr forgatókönyvírójaként. Martin Scorsese drámájában egy háborús veterán történetét írta meg, aki hazatérve Vietnámból azzal szembesül, hogy országa megállíthatatlanul romlásnak indult. New York utcáin tort ül az aljasság: bármerre néz, csak szemetet lát, még taxija visszapillantójában, a mögötte ülő utasok tekintetében is.

Az 1976-os kultfilmet inszomniás hangulata, Schrader húsba maró társadalmi látlelete és persze Robert De Niro mesteri alakítása tette igazán naggyá.

Új filmjében, a Svindlerben Schrader megpróbált a már bevált recepthez nyúlni, és némileg megidézni a Taxisofőrt – igaz, csak bizonyos vonásait. A főhősünk ezúttal is egy háborúból, Afganisztánból visszatért férfi, William „Tell” Tillich (Oscar Isaac), akit tíz év börtönbüntetésre ítéltek. Hogy miért, azt csak később értjük meg. Tell, aki valamiféle megmagyarázhatatlannak tűnő biztonságérzetet kapott a bezártságtól, a fixált napirendtől, a szabadság hiányától, szabadulása után minden egyes napot ugyanúgy tölt: kaszinóról kaszinóra jár és black jacket játszik, aztán motelekben száll meg. Mivel megtanulta számolni a kártyákat – amivel a bukás esélyét a legkisebbre lehet csökkentetni –, pénzt sohasem veszít, és mert nem törekszik nagy nyereségre, a kaszinók is szemet hunynak a csalás fölött. Egy nap azonban megszólítja egy fiatal fiú, Cirk (Tye Sheridan), aki csábító ajánlatot tesz neki: keressék fel közösen azt a férfit (Willem Dafoe), aki mindkettejük életét tönkretette, hogy bosszút álljanak.

svindler-3-115612.jpg

Oscar Isaac a Svindler című filmben (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

Paul Schrader különleges, baljós atmoszférát teremt, lassan csordogáló története mindvégig fenntartja a feszültséget, amelynek alapja, hogy Tell valódi gondolataiba csak lassanként enged betekintést, múltját is csak késleltetve, lázálmaiból ismerhetjük meg. A két fő karaktert leginkább Dosztojevszkij hőseihez lehetne hasonlítani. Cirk a fiatal, alapvetően jó fiú, akit ördögi gondolatai mégis a bűn felé sodornák, míg Tell egy, a poklot megjárt, sebzett férfi, aki ugyan keresi a megváltás lehetőségeit, de az őt árnyékként követő múltja újra és újra visszarántaná.

A Svindler közel sem egy szerencsejátékosról vagy magáról a szerencsejátékról szól, a kártyák számolása, a black jack és a később megjelenő póker sokkal inkább csak eszköz, hogy megértsük Tell állapotát: a férfi ugyanis meglehet, a mélypontot már elhagyhatta, a bűnhődés azonban ezzel nem ért véget.

Tell önmagának teremt purgatóriumot, a szabad élet kaotikus örvényébe beleerőlteti azt a rendet, amit a börtönben ismert meg, hogy formát adjon szűnni nem akaró bűntudatának,

hogy továbbra is szabadságától megfosztva éljen, ahogy az egy bűnösnek jár. Ehhez illeszkedik a „svindlerkedés” is, hiszen a lapok számolásával a szerencsejáték látszólagos teljes káoszában és véletlenszerűségében is rendet teremt.

svindler-1-115612.jpg

Willem Dafoe a Svindler című filmben (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

És hogy mi Tell bűne? Hogy ne illethessenek minket a spoilerezés vádjával, csak annyit írunk le, ami a film hivatalos ajánlójából kiderül: a férfi részt vett a George Bush kormányzása alatt elkövetett háborús bűnökben.

A Svindler leginkább ebben különbözik a Taxisofőrtől: nem társadalmi jelenségekre reflektál, hanem az egyént állítja középpontba. Schrader tekintete kívülről befelé fordult. Hiába kritizálja egyértelműen a Bush-kormányzatot, hiába ítéli el mindazt, amit tettek, és ahogyan kezelték a bűneik nyilvánosságra kerülését, végső soron az egyén felelősségéről beszél. Azt a kettősséget jeleníti meg, amit érezhetünk a háborús bűnök kapcsán. Egyrészről ugyanis értjük, hogy Tell egy összetett hatalmi rendszer eszköze – bizonyos értelemben talán áldozata is –, másrészről viszont mégiscsak ő volt az, aki ténylegesen elkövette a szörnyűségeket.

Ha a nürnbergi per vádlottjainak megdöbbentő, „parancsra tettem” típusú védekezésére gondolunk, máris érthetőnek tűnik Schrader megközelítése.

A rendező ugyanakkor nem démonizál, legalábbis főhősét semmiképpen sem, valósággal kényszeríti a nézőt, hogy érezzen együtt vele, miközben tartunk is a benne tomboló sötétségtől. Oscar Isaacnek remekül áll Tell szerepe, ugyanakkor a karakter sajátosságából adódóan – tudniillik egy hallgatag, macsó férfiról van szó – a játékidő nagy részében nem igazán kell megmutatnia, mire képes, elég csak sejtelmesen néznie, miközben bedob egy újabb dupla whiskyt. Abban a néhány, igazán drámai jelenetben azonban, amikor kirobbannak belőle az érzelmek, nem okoz csalódást.

Persze, ha valaki egy filmben szerepel Willem Dafoe-val, kevés esélye marad a történet legjobb alakítását nyújtania.

A Svindler egyértelműen felfelé lóg ki az átlagos filmmezőnyből, még ha kissé visszafogott is. A cselekmény mögött húzódó lélektani rétegek, az ügyes szimbolika, az okos párbeszédek, a földi purgatórium képi és hangi megjelenítése, illetve a feszült cselekményszövése mind-mind a rendező kvalitásairól árulkodnak. Ám mindez mégis kevésnek tűnik ahhoz, hogy egy nap akárcsak kultfilmként is hivatkozzunk rá. Hasonló témában, hasonló megközelítéssel a bűnbocsánatról születtek már filmek, elég csak például Brad Anderson 2004-es A gépész című alkotására gondolnunk, amelynek kísértetiesen sok közös vonása van Schrader új filmjével. Ezt az összevetést azonban, sajnos, nem állja ki a Svindler.

Svindler (The Card Counter)

Amerikai dráma, krimi, 2021, 111 perc
Rendező: Paul Schrader
Forgalmazó: Pannonia Entertainment 

Fejléckép: Jelenet a Svindler című filmből (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Szeptember végéig meghosszabbítják a Dívák & Ikonok kiállítást a Magyar Zene Házában

Az eredetileg szeptember közepéig látogatható tárlatot a Magyar Zene Háza szeptember 29-ig meghosszabbítja, így a kiállítás anyaga két héttel később utazik a következő állomásra, Rotterdamba.
Vizuál hír

Saját családjának története ihlette Nemes Jeles László új filmjét

Befejeződött az Oscar-díjas Nemes Jeles László legújabb, Árva című filmjének forgatása. A produkció több mint ötvenhárom napon át forgott Budapesten és Hatvanban. Az 1957 tavaszán játszódó történet várhatóan 2025-ben kerül a hazai mozikba.
Vizuál hír

A Semmelweis című filmet nevezi Magyarország az Oscarra

A Koltai Lajos rendezésben, Vecsei H. Miklós és Nagy Katica főszereplésével készült filmet mintegy 350 ezren nézték meg a mozikban. A hivatalos magyar Oscar-nevezést tizennyolc egész estés alkotás közül választotta ki a hazai bizottság.
Vizuál ajánló

Új művészeti galéria nyílt Budapesten

Egyedülálló csoportos tárlattal várja a kultúra szerelmeseit Budapest legújabb galériatere, az Apollo Gallery. Szeptember 6. óta látogatható a Venus kertje című kiállítás, amely tizenkét lírai művésznő erőteljes, komplex hangja előtt tiszteleg.
Vizuál ajánló

MMA-díjazottak munkáiból nyílt kiállítás a Pesti Vigadóban

Augusztus 31-én nyílt meg, és szeptember végéig látogatható a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozat díjazottjainak munkáiból összeállított tárlat.