Vizuál

Bűnügy, ami túl szépen csillog

2017.11.04. 10:25
Ajánlom
Kondor Vilmos sikerkrimijének adaptációjában a 30-as évek Budapestje elevenedik meg - de elég ez egy jó filmhez? Budapest Noir filmkritika.

Vannak filmek, amelyeknél már első ránézésre el lehet dönteni, mi a baj velük; és vannak filmek, amelyeknél csak azt érzi az ember: valami nem stimmel. Csak épp baromi nehéz rájönni, mi az a valami. Ilyenkor szokás a forgatókönyvet hibáztatni a logikai bukfencekért, a színészeket a gyenge játékért, vagy épp a rendezőt, amiért vízió nélkül szülte vászonra a filmet.

BpNoir Tenki Kolovratnik CreditKendetamas pioneer

BpNoir Tenki Kolovratnik CreditKendetamas pioneer (Fotó/Forrás: Kende Tamás / Pioneer)

A Budapest Noir-ra ezek közül egyik sem igaz - mégis inkább tisztes adaptációnak nevezném, mint önálló, jó filmnek.

A történet szerint a '30-as évek Budapestjén járunk, Gömbös Gyula temetésének előestéjén. Gordon Vilmos, az Est bűnügyi újságírója fülest kap egy gyilkosságról: egy örömlányt találtak holtan az egyik pesti gangos ház udvarán. Nyomozni kezd, hogy a negyedik oldal egyik mínuszos híre helyett címlapsztori legyen a dologból - az ügy viszont egészen a főváros legfelső köréig vezet.

A forgatókönyvet az eredeti regény írója, Kondor Vilmos jegyzi azzal a Szekér Andrással együtt, aki többek között az Ópium - Egy elmebeteg nő naplóját és A nagy füzetet is írta. A színészek képesek megtölteni a ponyvafigurákat élettel; Kulka János nem először hozza kisebb szereppel is a legmaradandóbb alakítást, Kolovratnik Krisztián pedig pont olyan Gordon Zsigmondként, amilyet az ember olvasás közben elképzelt. A látvány - jó ezt leírni - az utóbbi idők magyar filmjeitől megszokottan hibátlan, a rendező, Gárdos Éva pedig a krimi-szál mellett legalább ilyen fontosnak tartotta a 30-as évek Budapestjét és korszellemét is bemutatni.

BpNoir Kolovratnik Dobo CreditKendeTamas pioneer

BpNoir Kolovratnik Dobo CreditKendeTamas pioneer (Fotó/Forrás: Kende Tamás / Pioneer)

Mégis hiányérzete akad az embernek. A történet pontosan abban a kellemesen ráérős tempóban pörög, mint a könyvben, de míg Kondor Vilmos szavai pár oldal után úgy beszippantják az olvasót, mint ahogy a Vörös Margó bordélyházának lányai csábítják el a fővárosi politikusokat, addig a film nézőjeként végig külső szemlélők maradunk.

Minden ott van a vásznon, minden jelenet és fordulat szépen elő van készítve - és talán pont a túlzott szabályosság miatt nem válunk a film részeivé.

Ahogy megjelenik a jobb alsó sarokból tekerőző füst, vagy feltűnik egy rikítóan túlrúzsozott száj, máris tudjuk, hányadán állunk, és épp mit akarnak prezentálni nekünk.

BpNoir TorocsikF CreditKendeTamas pioneer

BpNoir TorocsikF CreditKendeTamas pioneer (Fotó/Forrás: Kende Tamás / Pioneer)

Így viszont a korabeli bárok és kávéházak, a pesti utcák hangulata, a ballonkabátok és álbajuszok - ahelyett, hogy korhűnek hatnának, és segítenének súlyt adni a történetnek, mind-mind üres manírnak hatnak csak. A film noir-ok épp szabálytalanságuk, egyenetlenségük miatt olyan hatásosak: a gyilkosságot, csábítást és árulást bemutató filmekhez tökéletesen illik a többet takaró, mint megmutató világítás, a mindent elfedő cigifüst, a nagyokat döccenő, egyenetlen sztori. A Budapest Noir-ban ezzel szemben minden túlságosan klappol, így a város és a benne élő emberek sötét oldala is túl fényesen csillog. Gárdos Éva filmje egyszerre tisztes adaptáció, és óriási kihagyott ziccer.

BpNoir Kolovratnik Tenki Kismarty-Lechner CreditZsichlaMarton pi

BpNoir Kolovratnik Tenki Kismarty-Lechner CreditZsichlaMarton pi (Fotó/Forrás: Marton ZSichla / Pioneer)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Megszerettem a főszereplőmet” – Csabai László a Lírástudók vendége

Sokadszor tér vissza a népszerű nyomozó, Szindbád-Schiffer, aki ezúttal Amerikába érkezik, ahol countryénekes lesz. Ennek apropóján hívtuk meg podcastunkba Csabai Lászlót, aki Grisnik Petra faggatott – nem csak a könyvről.
Vizuál

Koltai Lajos és Rudolf Péter veheti át a Savaria Filmszemle életműdíját

A 12. Savaria Filmszemlére minden korábbinál több nevezés érkezett, a vetítések mellett könyvbemutatóval, szakmai beszélgetésekkel, valamint Törőcsik Mari hagyatékából összeállított kiállítással is várják az érdeklődőket. 
Jazz/World

Hajdu Klára: „A jazz egy nagy játszótér”

Az általában viccesen említett 15 percnyi hírnév tárta előtte szélesre a jazz kapuját. Ám a kapun túl már saját tehetsége, kitartása segítette tovább. Hajdu Klára zenekart vezet, éneklést tanít, és néha elgondolkodik azon, hogyan tolja minél messzebb magától a mobiltelefont.
Zenés színház

Fiatal tehetségekkel érkezik a Jégvarázs musical idén ősszel a Madách Színházba

A Madách Színház nyilvánosságra hozta a 2025 szeptemberében debütáló Jégvarázs musical szereposztását és alkotócsapatát. Az előadás rendezője a színház igazgatója, Szirtes Tamás.
Klasszikus

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tükör

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, hogyan, és legfőképpen, miért indít háborút a mesterséges intelligencia ellen, pusztán egyetlen darab tükör segítségével. 
Vizuál hír

Cannes-ban versenyez Kenyeres Bálint rövidfilmje

A magyar rendező No.3 (The Spectacle) című alkotásával száll versenybe az Arany Pálmáért a világ legrangosabb filmfesztiválján. A rövidfilmet több ezer nevezés közül választották be a legjobb tizenegy közé.
Vizuál ajánló

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Vizuál ajánló

Megéri beköltözni az Uránia moziba a magyar film napján

Közönségtalálkozókat és emlékvetítéseket rendeznek a magyar film napján, április 30-án a budapesti Uránia moziban, ahol a közelmúlt sikerei mellett klasszikus alkotásokat, valamint dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket is műsorra tűznek.