Vizuál

Cápák és Rakéták a múlt árnyékában

2022.04.01. 16:15
Ajánlom
Le lehet-e írni korunk egyik legnagyobb és legközkedveltebb rendezőjének új filmjéről, a szinte minden kritika által agyondicsért, nemrég Oscar-díjjal jutalmazott West Side Storyról, hogy minden szándék és nem egyszer bravúros színészi teljesítmény ellenére valami mégis mellément? Nem akarjuk-e belelátni mindenáron azt a reményünket, hogy a film végére feledni tudjuk Richard Beymer és Natalie Wood alakját? Tudjuk? Kell?

Jerome Robbins és Robert Wise 1961-es rendezése olyan fényesen ragyogó állócsillag a filmalkotások egén, annyira élvezhető még hatvan év elteltével is, hogy első ránézésre érthetetlennek tűnik, Steven Spielberg miért akarta újra vászonra vinni – ráadásul az eredeti művet hűen követve. A történet örökérvényűségéhez kétség sem fér, az ’50-es évek amerikai viszonyaira átszabott Rómeó és Júlia olyan érzésekről, társadalmi és emberi ellentétekről beszél, amelyekkel ma is találkozunk, még Magyarországon is.

Ráadásul Spielberg a legnagyobb tisztelettel nyúl az alapanyaghoz: még a képi megvalósítás tekintetében is a klasszikust idézi (operatőr: Janusz Kaminski). Persze vannak félreérthetetlen változtatások:

a legszembetűnőbb Doki alakjának kihúzása, pontosabban átalakítása Valentinává (Rita Moreno).

A módosítás kétségtelenül működik, sőt mintha Valentina meghatározóbb szerephez is jutna az eredeti történethez képest.

wss01-101902.jpg

Rita Moreno Valentinaként (Fotó/Forrás: 20th Century Fox)

„Az élet még a szerelemnél is fontosabb” – mondja határozott, szigorú tekintettel Tonynak (Ansel Elgort), aki Spielberg rendezésében sokkal árnyaltabb karakterré válik (Richard Beymer az eredeti változatban a jóság megtestesítőjeként szánt végig a történeten, és Maria is jóval érettebb, megfontoltabb nőként jelenik meg). A rendező igyekszik a fiút háromdimenziós figurává varázsolni, abban a tekintetben legalábbis mindenképpen, hogy nem próbálja mindenáron makulátlan emberként beállítani. Tony feltételesen van szabadlábon, miután majdnem megölt egy gyereket, ez pedig közelebb hozza a többi utcakölyökhöz, így Riffhez (Mike Faist) is, és egyértelműsíti, hogy miért tartozik a Jetshez.

Bravúros dramaturgiai megoldás, hogy tettét épp egy múzeumként funkcionáló templom kertjében vallja be Mariának (Rachel Zegler).

Az viszont már kevésbé érthető, hogy az idegen országba nemrég megérkező, tapasztalatlan lány miért nem ijed meg ettől, legalább csak egy pillanatra. Helyette Zegler csak meghökkenve néz szerelmére (akit mindössze egy napja ismer, hiszen előző este látták meg egymást a tornateremben).

RachelZeglerasMariain20thCenturyStudiosWESTSIDESTORY-160106.jpg

Rachel Zegler a West Side Storyban (Fotó/Forrás: Disney Studios Hungary)

A színésznő mindemellett messze a legjobb alakítást nyújtja, akár szerelmes tiniként, akár gyászoló testvérként látjuk. Ráadásul Spielberg értelmezésében ő sem egy sorsát elfogadni képtelen áldozat: minden eszközzel igyekszik elérni a célját, jelen esetben, hogy együtt lehessen a választottjával. Nem véletlen, hogy a csókjelenet sem a klasszikus, romantikus helyzeteket idézi, Maria lesz az, aki a lépcső mögött megpróbálja megcsókolni Tonyt, aki zavartan elhúzódik, és közli a lánnyal, hogy a gesztus meglepte, és ő inkább a hagyományos felállást kedveli.

Maria képviseli a jövőt, a haladást és az elfogadást – ebben Spielberg erősen közelít a shakespeare-i gondolathoz –, modern nőként jelenik meg a vásznon, aki igyekszik lerázni magáról a régi, rossz, berögzült szokásokat.

Az a fajta önállóság, ami az új változatban rajta keresztül megmutatkozik, viszont jelentéktelenné tesz olyan karaktereket, mint Chino (Josh Andrés Rivera), aki annyira látványosan alkalmatlan betölteni a leendő férj (és egyébiránt a bandatag) szerepét, hogy érthetetlen, miért esik rá Maria testvérének, Bernardónak (David Alvarez) a választása.

A szerelmi szál mellett az eredeti műhöz hasonlóan itt is komoly szerepet kap az alapkonfliktusként jelenlévő bandaháború a gringóknak csúfolt amerikaiak (Jets) és a betelepült, az angolt alig beszélő, nyomortelepen élő színes bőrű Puerto Ricó-iak (Sharks) között. Ez a konfliktus ráadásul Spielbergnél sokkal naturalisztikusabb, látszólag nagyobb is a tétje, a táncbetétek között több verekedést látni.

Scenefrom20thCenturyStudiosWESTSIDESTORY-094008.jpg

jelenet a West Side Storyból (Fotó/Forrás: Fórum Hungary )

Ettől függetlenül a West Side Storyban látványos koreográfiákból, ritmusjátékokból sincs hiány, sőt a film egyik csúcspontján a musical egyik leghíresebb dala, az America egyenesen karnevállá változtatja az utcai forgatagot.

A dalt éneklő, Anitát játszó Ariana DeBose (aki alakításáért elnyerte a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat) abból a szempontból mindenképpen jó választás a szerepre, hogy lendületének és drámai érzékének köszönhetően szépen játszik alá a dél-amerikai dühét kidomborító jeleneteknek, hangi adottságainak köszönhetően pedig nyugodt szívvel lehet rábízni az ikonikus dalok előadását. Kinézetét tekintve azonban Puerto Ricó-inak nehezen hihető, és

bár Spielberg igyekszik megsegíteni őt néhány, a külsejére vonatkozó mondattal, sehogy nem illik bele a megjeleníteni kívánt közösségbe.

wss05-101901.jpg

Ariana DeBose a West Side Storyban (Fotó/Forrás: 20th Century Fox)

Ezzel szemben a másik oldalon Riff maga a bűn. Mike Faist annyira máshogy közelít a figurához, mint anno Russ Tamblyn, hogy a néző pillanatok alatt azonosul az új helyzettel annak ellenére, hogy a ’61-es filmen felnőtt generációnak szüksége van pár percre, mire átadja magát ennek az ismerős, de mégis új közegnek.

Azonban annak ellenére, hogy csaknem minden apró módosítás a helyén van, a színészi játék majdhogynem kifogástalan, mégis hiányérzete van az embernek. Vagyis ha egészen pontosak akarunk lenni, nem is hiány ez: csak egy kellemetlen és kitörölhetetlen gondolatfoszlány, hogy mindent, ami a film két és fél órájában történt, már láttunk. Láttuk 1961-ben a vásznon, és a 2022-es alkotás nem több, mint egy jól működő rendszer újra alkotása, tartalmi többlet nélkül. De erről illik hallgatni, mert a rendezőt Steven Spielbergnek hívják, a film pedig minden idők egyik legjobb és legnépszerűbb musicalje, a West Side Story.

A West Side Story-t 2022-ben hét kategóriában jelölték Oscar-díjra, Ariana DeBose a jelölését díjra is váltotta a legjobb női mellékszereplő kategóriában.

Fejléckép: jelenet a West Side Storyból (forrás: Forum Hungary)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fenntartható? - Az újrahasznosítás és a lassulás jegyében jön a Műtárgyak éjszakája

A fenntarthatóság lesz a kiemelt témája a VI. Műtárgyak éjszakájának, amely ötven budapesti és néhány vidéki helyszínen csaknem száz művészeti sétával, tárlatvezetéssel, szakmai előadással, műterem-látogatással és egyéb programmal invitálja a látogatókat május 26. és 28. között.
Vizuál hír

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.
Vizuál ajánló

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál Film

Ukrajna árnyékában - Ma kezdődik a 75. cannes-i fesztivál

Több mint 35 ezer szakmai résztvevő és mozirajongó részvételével kezdődő fesztivál hivatalos programjában 21 film versenyez az Arany Pálmáért. Az évfordulós seregszemlét három év után ismét a megszokott időpontban rendezik meg, és a koronavírus-járvány miatti korábbi óvintézkedések is megszűnnek.
Vizuál ajánló

A fény, a hang és a művészet labirintusa - Cinema Mystica a Margitszigeten

Magyarország első immerzív, digital art kiállítását május 13. és június 5. között rendezik meg a város legújabb kulturális helyszínén, a margitszigeti Kristály Színtérben. Az új médiumokat felvonultató tárlat egy érzékszervi utazás, mely 16 egyedi installáción vezet végig