Vizuál

Casablanca a kulisszák mögött

2016.09.28. 14:11
Ajánlom
"Play it again, Sam" - a világ egyik legtöbbet használt pontatlan idézete. Ráadásul a zongorista Sam valójában dobos volt, a dal pedig használt. Ezek után az már mellékes, hogy a férfi főhős csak optikai tuninggal lett magasabb a hősnőnél.

A Michael Curtis – azaz Kertész Mihály - rendezte Casablanca mostanra a klasszikusok klasszikusának számít. Az Ingrid Bergman és Humphrey Bogart főszereplésével készült háborús szerelmi történetet számtalan listán szerepel, mint minden idők legjobb filmje, mondatait más mozikban és a való életben egyaránt idézik. A forgatásról szóló visszaemlékezések szerint azonban nem annyira a filmkészítők mesteri szaktudásának, hanem a véletlenek szerencsés együttállásának köszönhetően lett olyan, amilyennek ma ismerjük.

Harci cselekményekkel összehangolt filmgyártás

A forgatókönyvre szinte véletlenül bukkant a Warner stúdió egyik embere, csupán egy nappal Pearl Harbor japán bombázása után. A könyv, az „Everybody comes to Ricks” már évek óta bolyongott a stúdiók között anélkül, hogy bárkinek az érdeklődését felkeltette volna. A háborús események miatt azonban hirtelen aktuálissá vált. A Warner Brothers Stúdió 20 ezer dollárért, - az egy még nem bemutatott darabért valaha fizetett legnagyobb összegért – vásárolta meg a jogait.

casablanca 11

casablanca 11 (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

A forgatás 1942 májusától augusztusáig zajlott, meglehetősen szürreális körülmények között. Az eredetileg a következő év elejére tervezett premiert ismét csak a katonai cselekmények miatt tették át a korainak számító novemberre, mivel az Egyesült Államok csapatai megszállták Casablancát. A stúdió illetékesei úgy gondolták, hogy az aktualitás fokozza az érdeklődést a film iránt, a mozi azonban - utólag meglepő módon - a bemutató idején nem aratott jelentős sikert. Kultusza később kezdett el kialakulni. Részben a Harvard egyetemnek köszönhetően, ahol egyfajta rituálévá vált, hogy a záróvizsgák utáni héten levetítik a filmet. A máig élő tradíciót sok más egyetem is átvette.

Emigráns stáb

A háború elől menekülő európai migránsok ironikus módon hihetetlenül megkönnyítették a film castingját. A második világháború miatt rengeteg európai menekült érkezett Amerikába, így Hollywoodban tulajdonképpen ugyanolyan nemzetközi társaság forgott, mint a filmbeli Casablancában.

A stúdió szerint 34 különböző nemzet állampolgárai dolgoztak a filmen. A rendezői székben a magyar emigráns, Kertész Mihály, vagyis Michael Curtis ült, de a főbb szerepeket alakító színészek közül többen a harmincas években menekültek el Ausztriából vagy Németországból.

A filmben a nácikat gyakran az épp előlük emigráló német zsidók alakították. A statiszták egy része a Marseillaise jelenet alatt valóban sírt. A színészek közül mindössze hárman voltak amerikai állampolgárok: a férfi főszereplő, Bogart, a zongorista Sam (Dooley Wilson) és az egyik mellékszereplő, Joy Page, a stúdióvezető nevelt lánya.

A női főszereplőt, a svéd Ingid Bergmant David O.Selznick a pletykák szerint azért adta kölcsön Warneréknek, mert azt rebesgették, hogy a svédek szövetséget kötnek a németekkel és így kellemetlen lett volna egy svéd sztár a stúdiónak.

Káosz a kulisszák mögött

A háború miatta a filmesek egyedi megoldásokra kényszerültek. Nem forgathattak sötétedés után egy valódi reptéren igazi repülőgéppel, ezért egy kartonból kivágott repülőgépet használtak és a perspektívával próbáltak trükközni, amihez alacsony színészeket alkalmaztak. Ugyanezzel a módszerrel dolgozott Ridley Scott A nyolcadik utas: a Halálban. Ő a saját fiát és a neki néhány barátját szerepeltette kicsinyített szkafanderekben.

A reptéri búcsú

A reptéri búcsú (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

A deportálásról szóló értesítő levelek, amelyeket a szereplők kapnak a filmben, a valóságban nem léteztek a Vichy-kormány vezette Franciaországban. Kitalálójuk, a forgatókönyvíró, Joan Alison arra számított, hogy egyszer valaki szembesíti ezzel a ténybeli tévedéssel és felelősségre vonja miatta, de soha senki sem tette.

Bogart ötlete volt, hogy Rick sakkozzon. A filmben zajló sakkjátszma állítólag egy valós játék volt, amit Humphrey Bogart folytatott levélben egy barátjával a forgatás alatt. Néhány éve egy régiségkereskedésben előkerült egy forgatási fotó a sakkozó Rick-ről, mellette pedig egy levél Humphrey Bogarttól, amelyben egy sakklépést magyaráz egy barátjának.

Bár Bogart felesége, Mayo Methot folyamatosan féltékenységi jeleneteket rendezett a sztár öltözőjében a forgatások előtt, és a vásznon is izzott a levegő Ingrid Bergman és a férfi közt, a két sztár a valóságban szinte egyáltalán nem beszélt egymással. Amikor mégis, akkor arról, hogy hogyan szabadulhatnának meg ebből a filmből, amelynek az alapszituációját hiteltelennek, a párbeszédeit pedig nevetségesnek érezték.

Bogart ráadásul néhány centivel alacsonyabb volt a színésznőnél, így magasított talpú cipőben játszott, hogy ne törpüljön el Bergman mellette. A rendező több jelenetben dobozokra állította, vagy párnákra ültette a férfifőszereplőt, hogy lecsalja a köztük lévő különbséget.

A sebtiben írt forgatókönyvben, amit a forgatás közben végig javítgattak, maradtak homályos foltok. Soha nem derül ki például, hogy Rick miért nem térhet vissza Amerikába. A forgatókönyvíró Julius J. Epstein semmilyen elfogadható indokot nem tudott találni, ami megakadályozná a karaktert abban, hogy az Egyesült Államokba utazzon. Így nemes egyszerűséggel homályban hagyták ezt az apró részletet ezzel növelve a szereplő titokzatosságát.

Újrahasznosított zene

A film ikonikus dala, a Rick és Ilsa szerelmét jelképező, As Time Goes By egy régi sláger volt. Max Steiner szeretett volna egy eredeti dalt komponálni a filmhez – nem utolsó sorban a szerzői jogok miatt - Hal B. Wallis producer azonban közölte vele, hogy a kulcsjeleneteket már nem tudják újravenni, mivel Bergman a következő filmje, az Akiért a harang szól (1943) kedvéért rövidre vágatta a haját. Így hiába lett óriási siker a film zenéje, nem jelölhették Oscar-díjra.

A Samet alakító Dooley Wilson, aki nem tudott zongorázni

A Samet alakító Dooley Wilson, aki nem tudott zongorázni (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

Samet, a zongoristát alakító Dooley Wilson valójában profi dobos volt, zongorázni azonban nem tudott. A felvételek alatt egy másik zenész zongorázott egy függöny mögül, úgy, hogy a színész láthassa és leutánozhassa a mozdulatait.

Játszd újra, Madonna!

A film sikerét látva nem meglepő, hogy többször is felvetődött a folytatás vagy az átdolgozás gondolata. Az írók, Julius Epstein és ikertestvére musical és színdarab formában is megpróbálták eladni az ötletet – sikertelenül. Ahogy nem talált magának finanszírozó stúdiót Madonna sem, aki természetesen saját magával a főszerepben szerette volna leforgatni a film remake-jét. A férfi főszerepet Ashton Kutchernek szánta.

Casablanca a magyar mozikban

Az 1942-ben bemutatott Casablancát ismét műsorra tűzték a magyar mozik. Kertész Mihály (Michael Curtiz) három Oscar-díjat nyert filmjét kiváló képminőségű, digitálisan restaurált kópiáról vetítik a mozik, eredeti nyelven, magyar felirattal szeptember 22-től. A film Budapesten kizárólag a Puskin Moziban lesz műsoron, de országszerte számos helyszínen, többek között Szegeden, Pécsett, Szolnokon, Kaposváron és Miskolcon is játsszák.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Magyar gyökerű amerikai színészekre fókuszál a Csokonai Hollywood-sorozatának következő estje

Március 23-án ötödik alkalommal rendeznek Hollywood-estet a XV. kerületben, ahol ezúttal magyar felmenőkkel rendelkező, köztük Oscar-díjas amerikai színészekről lesz szó.
Vizuál ajánló

Pillants be a Budapest Bábszínház kulisszái mögé! – új kiállítás nyílik a Deák17 Galériában

Budapest egyesítésének 150. évfordulója alkalmából rendez közös kiállítást a Deák17 Galéria és a Budapest Bábszínház. A MINDEN BÁB! című tárlat legfőbb ambíciója, hogy bevezesse a látogatókat a színház kulisszái mögé.
Vizuál magazin

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.
Vizuál ajánló

Az Őrségi Fazekasság múltja, jelene és jövője elevenedik meg a Pesti Vigadóban

A Tiszta forrásból című tárlat április 2-ig látogatható még. Márciusban két alkalommal is részt vehetünk kurátori tárlatvezetésen.
Vizuál hír

Nemes Márton képviseli hazánkat a 2024-es Velencei Biennálén

A Ludwig Múzeum 2024-ben Nemes Márton festőművész Techno Zen című kiállítását mutatja be a Velencei Képzőművészeti Biennálén.