Vizuál

Ceauşescu önéletrajz, Chuck Norris és a román új hullám remekei a Román Filmhéten

2019.11.17. 13:30
Ajánlom
A rendszerváltás 30. évfordulóján a visszatekintésé, az emlékezésé a főszerep a 14. Román Filmhéten. A filmhetet A hegyek szigete nyitja, Corneliu Porumboiu Cannes-i versenyfilmjét premier előtt vetíti az Uránia kedd este.

A fiatal román film közel két évtizede élő lelkiismeretünk: élen jár a félmúlt történeteinek feltárásában, hétköznapi élettapasztalataink megfogalmazásában.

A 14. Román Filmhéten a kétezres évek legsikeresebb román rendezőinek munkáiból láthatunk válogatást; többek között Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu és Radu Muntean filmjei idézik elénk a rendszerváltó évek, az előzmények és a következmények történelmi tapasztalatát.

A román új hullám kiemelkedő alkotásai mellett két rendkívüli dokumentumfilm – köztük a megrázó Nicolae Ceauşescu önéletrajza –, valamint a tavaly elhunyt Lucian Pintilie két klasszikus, egykor betiltott alkotása segít megidézni és megérteni a Ceauşescu-diktatúra természetrajzát. 

A filmhét nyitóeseménye Corneliu Porumboiu (a Rendészet, nyelvészet rendezője) új krimikomédiája, A hegyek szigete lesz, amely idén Cannes-ban mutatkozott be. A román új hullám meghatározó, abszurdra különösen fogékony rendezője ezúttal egy Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi típusú, ám hamisítatlanul kelet-európai környezetbe ágyazott átejtős történettel lepi meg a közönséget. Az alkotást a magyarországi premier előtt vetítik.

A_hegyek_szigete1-131811.jpg

jelenet A hegyek szigete c. filmből (Fotó/Forrás: Román Filmhét)

Porumboiu egy régebbi alkotása is mozivászonra kerül: a Volt-e vagy sem? egykori forradalmár főhőse és társasága 2005 karácsonyára készülve arra a kérdésre próbál választ találni, volt-e forradalom tizenhat évvel azelőtt?

A romániai véres rendszerváltás harmincadik évfordulója alkalmából több, a forradalom emlékét feldolgozó film is a válogatásba került.

Így Radu Muntean 2006-os műve, a Jelszó: A papír kékre vált, amely 1989 végén a forradalmi események káoszában játszódik, és egy olyan katona éjszakáját örökíti meg, aki hazafiságból a forradalmárok oldalára szeretne átállni, dezertál, ám a forradalmárok tévedésből letartóztatják.

A rendszerváltás előtti időket is emlékezetes játékfilmek, díjnyertes alkotások idézik meg. A 2009-es Mesék az aranykorból című történelmi szkeccsfilm öt kis abszurd a kommunizmus korszakából, amikor az ideológia szemben állt a valósággal és a józan ésszel. A 4 hónap, 3 hét, 2 napCristian Mungiu 2007-es, cannes-i Arany Pálma-nyertes filmje is a Ceauşescu-rezsimben játszódik. Két egyetemista lány megpróbál feketén orvost szerezni, hogy elvégeztessék egyikükön a tiltott abortuszt.

mesek_az_aranykorbol3-131811.jpg

jelenet a Mesék az aranykorból c. filmből (Fotó/Forrás: Román Filmhét)

Az állampárti diktatúra abszurd mechanizmusairól ad hírt a programban két legendás, egykor betiltott film is: a Helyszíni szemle és a Miért húzzák a harangokat?, melyekkel a román film- és színházművészet tavaly elhunyt rendezőóriására, Lucian Pintiliére is emlékezünk. Az 1968-ban készült Helyszíni szemle, amely a rendező talán legnagyobb visszhangot kiváltó alkotása, egy filmforgatásról, két kamaszfiú részeg randalírozásának pedagógiai célzatú, abszurd újrajátszatásáról szól. A Miért húzzák a harangokat?  pedig egy 1982-es, vérbő társadalmi szatíra Caragiale Farsang című regénye alapján.

Nicolae_Ceaucescu1-131811.jpg

jelenet a Nicolae Ceaușescu önéletrajza c. filmből (Fotó/Forrás: Román Filmhét)

A múltképet különleges dokumentumfilmek teszik teljessé: az archív anyagokra épülő, monumentális Nicolae Ceausescu önéletrajza 2010-ben készült, bravúrosan összeállított leleplező montázs a diktátorról, míg a játékosabb Chuck Norris a kommunizmus ellen arról mesél, mit jelentettek annak idején a feketén másolt, VHS-en terjesztett nyugati filmek. 

ChuckNorrisVScommunism1-131811.jpg

jelenet a Chuck Norris a kommunizmus ellen c. filmből (Fotó/Forrás: Román Filmhét)

A rendszerváltást követő évek szabadsága is megannyi társadalmi problémát szült. Cristi Puiu 2001-es, első játékfilmje, a Zseton és beton, amely szintén eredeti nyelven, magyar felirattal tekinthető meg a 14. Román Filmhéten, egy konstancai fiú bűnözővé válásának története. Az alkotást a román új hullám nyitófilmjeként tartják számon, és a cannes-i filmfesztiválon mutatták be 2001-ben.

A filmhét a Budapesti Román Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház együttműködésében valósul meg. 

14. Román Filmhét
2019.november 19-24.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

Fejléckép: jelenet Cristian Mungiu 4 hónap, 3 hét, 2 nap c. filmjéből (Fotó: Román Filmhét)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Rezi Kató Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum általános főigazgató-helyettese

„Megrendülten tudatjuk, hogy Rezi Kató Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum általános főigazgató-helyettese, az MNM Esztergomi Vármúzeum igazgatója, a Magyar Régész Szövetség alapító tagja életének 59. évében ma reggel váratlanul elhunyt” – adta hírül az intézmény közleményében.
Vizuál gyász

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Vizuál hír

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál gyász

Elhunyt Kirstie Alley, a Nicsak, ki beszél!-filmek sztárja

A 71 éves Emmy-díjas színésznőnél a közelmúltban diagnosztizáltak rákot, halálhírét gyermekei jelentették be az Instagramon. A művésztől John Travolta is elbúcsúzott közösségi oldalán. 
Vizuál kritika

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.