Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás divattervező retrospektív kiállítása
2019.07.14. 15:30
Ajánlom
Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

Király Tamás, az egyik nemzetközileg is legismertebb magyar divattervező az 1980-as években kezdte karrierjét, és rövid idő alatt az underground színtér emblematikus alakjává vált.

Király Tamás művészete az öltözködést, a filmet, a színházat, a performanszt és a képzőművészetet egyaránt magába foglalja

- vezette fel Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója. A tervező meghatározó művésze volt a rendszerváltás előtti időszaknak, alkotásai óriás kincsnek számítanak. A kiállításon látható tárgyak jelentős részét a tervező fia, Király Dávid bocsátotta a múzeum rendelkezésére.

A divattervező folyamatosan túlszárnyalta a határait - mondta el Tímár Katalin, a tárlat kurátora.

Királyt az átalakulás és a folyamatok érdekelték, nem az örökkévalóság. Alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította.

Kreációi nagyon sérülékenyek voltak, így több alkotása megsemmisült, vagy elveszett és már csak fotódokumentációban lelhetők fel. Az első teremben látható képzeletbeli kifutón felvonuló, különféle korszakaiból származó ruhák közül az első az úgynevezett hajtogatós korszakból származó ruhának ez az egyetlen példánya maradt fent. Az 1980-as évek közepén készült összeállítást többféleképpen lehetett hordani. 

Ruháiban sokszor hangsúlyozta a női test egyébként is hangsúlyos idomait, más esetekben pedig épphogy ez ellen dolgozott,

olyan részekre helyezte a hangsúlyt, ami nem volt megszokott: például párnákkal takarta el a női idomokat vagy kiálló szárnyakkal. 

Szintén az első helyiségben látható a pirosruha-kollekció, amely a divattervező utolsó, 2013-as bemutatóján az Elle Fashion Show-n volt látható. A termek falain több képernyőn korabeli fotókat vetítenek a ruhákról, divatbemutatókról vagy kulisszák mögötti felvételeket ezek készítéséről. Ahol elérhető, ott videófelvételeket is megnézhetnek a látogatók a bemutatókról.

A következő teremben a Hölgy kicsit bogaras című projektjének fekete színű darabjait mutatják be. A kreációk Krasznai Zoltán nagyméretű fotósorozatán is megjelennek, míg a videón a fotózás munkafolyamatáról mutatnak werksorozatot, de a divattervező lakásából is látható többek között egy fekete asztal, amely a projektben díszletként szolgált.

Király Tamás szerette a kontrasztokat, anyagok és emberek kontrasztjait, ezért került a fekete terem mellé a fehér, ahol a Baltazár Színház előadásához készült fehér jelmezekből állították ki a leglátványosabb darabokat.

Az eredeti előadásban ehhez illeszkedve még a díszlet és a kellékek is fehérek voltak. Király Tamás a 2010-es évek közepén kezdett dolgozni a színházzal, amelynek három előadásához tervezett jelmezeket. Az alkotói fantázia leginkább ezekben a darabokban érhető tetten, mivel a legegyszerűbb anyagokból volt képes elképesztő kreációkat létrehozni.

A következő terem colostokruhái is ezzel a módszerrel készültek. A ruhákat alkotó colostokokat különféle formákba hajtogatva változtatható a ruha alakja például hosszú, abroncsos szoknyából minivé. Ezek is szerepeltek az 1987-ben Pécsett rendezett bemutatón, amelynek teljes anyagát fotókból összeállított werken mutatják be. Az úgynevezett testruhák is részei voltak a pécsi bemutatónak. Azonban annyira rossz állapotban maradtak meg, hogy ezeket csak fotósorozaton láthatja a közönség.

Király Tamás pályája egyik csúcsának tekintik az 1988-as Dressater elnevezésű berlini divatbemutatót, ahol egyetlen kelet-európaiként olyan tervezők társaságában állított ki, mint Claudia Skoda vagy Vivienne Westwood.

Ennek a pályaudvaron tartott bemutatónak a különös atmoszféráját idézi fel a következő terem. A show-n olyan ruhákat vonultatott fel, amelyek koncepcionális és vizuális radikalizmusa még ebből a formabontó közegből is kiemelte. A berlini bemutatóra készült ruhákból csak három darab maradt meg, de fotókon és videókon látható a többi kreáció is.

A tárlat vége felé eljutunk a Váci utcai séták elnevezésű projekt néhány darabjához és a fotódokumentációjához is.

Az 1980-as évek közepén szerveződött performanszok során a főváros sétálóutcája kifutóvá alakult át, a modellek interakcióba kerültek a járókelőkkel.

Ebben a korszakban a kurátor szerint főként a konstruktivista hagyomány határozta meg Király formavilágát. Az utolsó teremben a Királyra kevéssé jellemző népies alkotásait láthatja a közönség. A magyaros motívumokkal operáló vagy a búzakalászból, esetleg kifliből készült kreációkat a Sziget közönsége is megcsodálhatta annak idején. Itt kaptak helyet a szó szerint értelmezett patacipők vagy a karácsonyfa-boából készített bikinik is.

Király Tamás - Out of the box
2019. július 12- szeptember 15.
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A kikiáltási ár kétszereséért kelt el Czóbel Béla remekműve

Czóbel Béla Kertben című remekműve érte el a legmagasabb leütési árat, de jól szerepelt Hantai Simon és Vörös Géza egy-egy alkotása is a Kieselbach Galéria péntek esti árverésén a Budapest Marriott Hotelben.
Vizuál gyász

Elhunyt Robert Forster, Tarantino egyik kedvenc színésze

A nagy visszatérőként emlegetett amerikai színész 78 éves volt, agydaganat okozta a halálát – számolt be róla a 24.hu.
Vizuál képregény

KÉP-regény: A villám és az elefánt

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, miért fontos, hogy tudjuk, egy elefánt pont egy másodpercig tart.
Vizuál Film

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Vizuál hír

Felgyújtottak egy plakátot az ARC kiállításon

A rongálót vélhetően az zavarta, hogy a „Kompromisszum” című plakát egyszerre reflektál Trianonra és a hazai LMBTQ+ emberek helyzetére.