Vizuál

Csak az első epizódon vagyunk túl – Ilyen volt az idei Berlinale

2021.03.08. 17:50
Ajánlom
Vasárnap véget ért az idén online megrendezett 71. Berlinale. A filmek jelentős hányada a mélybe repítette a közönséget, elbűvöltek és egyszerre elgondolkodtattak. Beszámoló.

Nem egyszer írtam már le a Berlinalén eltöltött tizennégy évem alatt, hogy valahogy ez az év nem sikerült az igazira, volt már bizony jobb is. Az idei fesztivál kritizálásával mégis nagyon vigyáznék, nem lehet és nem is szabad ugyanis figyelmen kívül hagynunk, milyen körülmények közt kellett leforognia sok filmnek, milyen kreatív inspirációk érték egy ilyen ingerszegény évben az adott művész-rendezőt, és azt is el tudom képzelni, hogy sokan egyszerűen nem egyeztek abba bele, hogy online, színek-szagok, vaku-villanások és csillogás nélkül mutassák be a filmjüket, amibe több év verejtékes munkáját pakolták.

Nem ez volt tehát az elmúlt 14 év legjobb felhozatala, de igenis akadtak gyöngyszemek, amit az Ezüst Medvék és az egyetlen Arany Medve remekül visszatükröztek.

Így láthatta valahogy a zsűri is, hiszen szinte minden értékelhető alkotásnak jutott díj. A kiemelkedő művészeti teljesítményért, jelen esetben konkrétan a vágásért, a mexikói A Cop Movie kapta ez Ezüst Medvét. Idén kimagaslóan sok volt az olyan alkotás, amik epizodikusan mesélték el a film történetét. Szerintem ez kikacsintás a pandémiára, hogy nem lehetett tudni, hova, merre megy tovább az élet, és olyan kanyarokat voltunk kénytelenek venni, amivel nem számoltunk.

GettyImages-1231413245-144646.jpg

A 71. Berlinale zsűrijének tagjai (Jasmila Zbanic, Enyedi Ildikó, Gianfranco Rosi és Adina Pintilie) (Fotó/Forrás: Clemens Bilans / Getty Images Hungary)

A montázs film a mexikói rendőrség munkáját mutatja be olyan morbid módon, hogy szinte már nem tudjuk, mi a valóság és mi a fikció. Az egyik jelenetben a főhős, egy rendőrnő éppen egy szülést vezet le, csak úgy fröccsen a vödörben landoló véres placenta. Aztán már egy másik bevetésen vagyunk, a hátsó ülésen elvérzik a kolléga, közben a főszereplő fejben már a jelentést írja annak haláláról.

A legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét Kizlinger Lilla kapta, akit Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjének első jelenetében láthattunk.

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Kapcsolódó

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.

Az idei év az első a Berlinalén, amikor nem kap külön férfi és női színész díjat.

A kritikusok szinte kivétel nélkül Lilla és Végh Zsolt jelenetét tartották a legerősebb és leghatásosabb jelenetnek Fliegauf filmjében. A film amúgy hét epizódból áll. A zsűri indoklasa a következő volt: „Fiatal vállán rendkívüli felelősséget hord Kizlinger Lilla, ám mindezt kegyelemmel és megtévesztően természetes lazasággal teszi. Intenzív jelenléte révén a jelenet rejtett szintjeit a felszínre emeli, és definiálja a filmen túlmutató okokat: a világot fenyegető óriási fenyegetést, azt az örökséget, amelyet mi, felnőttek hagyunk gyermekeinkre. Ahelyett, hogy elmondana és elmagyarázna nekünk valamit, sokkal nehezebb feladatot hajt végre: úgy érezzük általa, hogy el kell gondolkodnunk jelenünk sürgető, aggasztó kérdésein.

Elbűvölt, de ezzel a bájjal el is gondolkodtatott bennünket.”

Nagy Dénes is díjra váltotta a részvételét: a legjobb rendezőnek járó elismerést nyerte el a Természetes fény című alkotásért, ami azért is különleges, mert ő az első magyar elsőfilmes, aki Ezüst Medvét kapott.

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kapcsolódó

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

Általánosságban két irányt vettek a filmek az idei Berlinalén. Egy részük lefelé indult el az emberi kapcsolatok mocsarában, és még mélyebbre húztak le bennünket, szinte a reménytelenségig, azt sugallva, hogy nincs kiút egymás gyepálásából, cincálásából, szétmarcangolásából. A másik út a felfelé tekeredő spirál volt, hogy igenis van kiút: a befelé fordulás, a szembenézés, az őszinteség jobbá tehet bennünket, emberi viszonyainkat, sőt még a világot is.

Ebbe a mezőnybe tartozott a japán Wheel of Fortune and Fantasy (rendező: Ryusuke Hamaguchi) és a német Herr Bachmann und seine Klasse (rendező: Maria Speth). A japán alkotás – amely ott kezdődik, ahol más filmek általában véget ér – a Zsűri Nagydíját kapta meg. A szintén epizódokból álló filmalkotásban véletlen találkozások változtatják meg az emberek életét, soha vissza nem fordítható módon. A szinte csak párbeszédekre épülő filmben nincs sok esemény, mégis olyan, minta ott lenne az egész világegyetem velünk egy térben. Olyan mélyre mennek a dialógusok, hogy csodálkozva figyeljük: meddig még?

A másik ebbe a csoportba tartozó film a Mr. Bachmann és az ő osztálya a zsűri Ezüst Medve díját kapta. A háromórás dokumentumfilm egy hesseni kisvárosban, Stadtallendorfban játszódik, ahol több hónapon át kísérte a kamera az osztályfőnök Dieter Bachman és 12-14 éves tanulóinak iskolai életét.

Gyönyörű történet arról, hogy lesznek közösséggé, barátokká, családdá egy multikulturális környezet tagjai, hogy sajátítják el az összetartozást, a toleranciát, a szabad véleményformálást és a miértek fontosságát.

A legjobb főszereplőnek járó díjat Maren Eggert kapta az Ich bin dein Mensch-ben nyújtott alakításáért. Eggertet mi leginkább a Kísérlet című filmből ismerhetjük Moritz Bleibtreu partnereként, a rendező pedig Maria Schrader, aki a Netflixen futó és méltán népszerű Unortotoxot is rendezte. A film azzal a gondolattal játszadozik, hogy milyen lenne, ha az egyedülállóknak kifejlesztenének humanoid robotokat, akik totálisan a célszemély igényeihez alkalmazkodnának. A szerkezet egytelen célja a célszemély boldoggá tétele lenne. A főszereplő először kétkedve fogadja, majd elutasítja a tökéletes boldogságot, ám végül rájön, hogy az mégiscsak jó neki. Schrader arra a megállapításra jut, hogy az emberi lét forrása tulajdonképpen a boldogság utáni vágy. Ez tesz bennünket emberivé – hiszen a robot, ahogy mondja, úgy szeret valamit, úgy vágyik valamire, hogy azt sem tudja, mi az a vágy.

Az Arany Medvével díjazott román alkotás, a Bad Luck Banging or Loony Porn, szintén epizódfilm, három lehetséges kimenettel. Radu Jude groteszk triptichonja a mai Bukarestet mutatja be: hogy mi van az utcán és mi van a fejekben. A történet már a pandémia idején játszódik, mindenki maszkot visel. A sztori nagyon erősen kezdődik, egy házaspárról készült home-videós szexjelenettel, ami aztán ismeretlen okból a világhalón landol. Maszk van a nőn is, mégis felismerik, hogy egy bukaresti gimnázium irodalom- és történelem tanára. A döntés a szülőké: maradhat-e tanárnő ezek után az iskolában vagy sem.

A fesztivál igazából csak abbamaradt, folyatása, vagy ismétlése elvileg júniusban lesz. Jobban mondva: csak az első epizódon vagyunk túl, meglátjuk lesz-e, és ha igen, milyen körülmények közt második.

Fejléckép: Andreas Rentz / Getty Images Hungary

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Kapcsolódó

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Zenés színház

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„A legegyszerűbb dolgokat megfesteni a legbonyolultabb”

A szilágysomlyói születésű Jovián György huszonöt alkotása tölti meg realista jellegű kifejezőerővel a Pesti Vigadó hatodik emeletét a 2021. december 10-től 2022. január 30-ig terjedő időszakban. A kiállított alkotások kapcsán Zuh Deodáth-tal, a tárlat kurátorával beszélgettünk.
Vizuál ajánló

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Vizuál gyász

Elhunyt Ricardo Bofill spanyol sztárépítész

A posztmodern mesterének tartott sztárépítészt 82 éves korában, pénteken, Barcelonában érte a halál.
Vizuál videó

Online nézhető az utóbbi évek egyik legszebb hazai természetfilmje

Tavaly került a mozikba Fehér Zoltán hazánk vadvizeit bemutató filmje, a Vad víz – Aqua Hungarica melyet most már otthonról is megtekinthet a közönség.
Vizuál hír

Még mindig kevés a nő a filmes szakemberek között

A filmrendezők kevesebb mint negyede nő az európai filmgyártásban - mutatott rá legújabb jelentésében az Európai Audiovizuális Megfigyelőközpont. A filmes szakemberek körében a legkevesebb nő éppen a zeneszerzők között található.