Vizuál

Csaknem tényleg mindent vitt a Minden, mindenhol, mindenkor a 95. Oscar-gálán

2023.03.13. 07:20
Ajánlom
Az önironikus multiverzumfilm nyerte a legjobb filmnek járó elismerést, de az est során még hat másik díjat is átvehettek a készítők. A gála másik nagy nyertese a Nyugaton a helyzet változatlan volt. Brendan Fraser és Jamie Lee Curtis is arany szobrocskával távozhatott.

Némileg borult a papírforma a 95. Oscar-gálán, ahol olyan remek alkotások maradtak arany szobor nélkül, mint például a Tár, A szomorúság háromszöge vagy A sziget szellemei. Ennek az oka pedig nem más, mint a Minden, mindenhol, mindenkor című, önironikus multiverzumfilm, amely tizenegy jelöléséből hetet váltott díjra a gálán.

Multiverzumfilm arról, miért legyünk kedvesek

Kapcsolódó

Multiverzumfilm arról, miért legyünk kedvesek

A felszínen egy sablonos szuperhősfilm Dan Kwan és Daniel Scheinert legújabb alkotása, a Minden, mindenhol, mindenkor, valójában azonban egy gyönyörű allegórián keresztül az emberi létezésről képes beszélni. Olyan ritka mű, amely egyszerre szórakoztat és elgondolkodtat.

Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia ugyanis

Daniel Kwannak és Daniel Scheinertnek ítélte a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv, valamint a legjobb rendezés díját is.

Emellett a történet három szereplőjét is elismerték: a legjobb férfi mellékszereplőnek Ke Huy Quant választották, míg a legjobb női mellékszereplő Jamie Lee Curtis lett, aki élete első jelölésével rögtön diadalmaskodott. A legjobb színésznőnek járó szobrocskát Michelle Yeoh vehette át, ezzel legyőzve a legnagyobb riválisának tartott Cate Blanchettet, aki a Tárban nyújtott remek alakítást. A Minden, mindenhol, mindenkor mindemellett a legjobb vágás kategóriájában is győzött, Paul Rogers vehette át az elismerést.

GettyImages-1473117297-071319.jpg

Michelle Yeoh és Brendan Fraser (Fotó/Forrás: Emma McIntyre/Getty Images Hungary)

A legjobb férfi főszereplő kategóriájában azonban bejött a papírforma, minthogy az akadémia a díjat Brendan Frasernek ítélte oda,

aki A bálnában nyújtott letaglózó erejű alakításával tért vissza hosszú évek után egy nagyjátékfilmben. Darren Aronofsky filmjét később a legjobb smink és haj kategóriájában is elismerték.

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

Kapcsolódó

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

A bálna nem a legjobb, de a legszebb filmje Darren Aronofskynak, aki végső soron hitet tesz az emberiség mellett. Nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy Brendan Fraser ne kapja meg érte az Oscar-díjat.

Az est másik nagy nyertese a Nyugaton a helyzet változatlan című német első világháborús dráma, amely négy kategóriában is győzött. Edward Berger alkotása kapta ugyanis a legjobb nemzetközi film, a legjobb operatőri munka (James Friend), a legjobb látványterv- és díszlet (M. Goldbeck és Ernestine Hipper), valamint a legjobb eredeti filmzene (Dasche Daunhauer) díját.

Háborús filmek terén a helyzet változatlan

Kapcsolódó

Háborús filmek terén a helyzet változatlan

Kilenc kategóriában jelölték Oscarra az Erich Maria Remarque regényéből adaptál Nyugaton a helyzet változatlan című filmet.

A legjobb adaptál forgatókönyv díját Sarah Polley kapta a Women Talking című filmjéért.

A legjobb animációs filmnek Guillermo Del Toro Pinokkióját találta az akadémia.

GettyImages-1473115601-071319.jpg

Edward Berger (Fotó/Forrás: Emma McIntyre/Getty Images Hungary)

A legjobb dokumentumfilm pedig az orosz ellenzéki politikusról, Alekszej Navalnijról szóló Navalny lett. A díjat felesége vette át, mivel Navalnij jelenleg is börtönben van.

Az est során díjazták még a Top Gun: Mavericket (legjobb hang), A fekete párduc 2-t (legjobb jelmez), illetve az Avatar: A víz útját is (legjobb vizuális effekt.)

A díjazottak teljes listáját ITT érhetjük el.

Fejléckép: Jonathan Wang, Dan Kwan és Daniel Scheinert (Fotó/Forrás: Emma McIntyre/Getty Images Hungary)

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Kapcsolódó

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Martin McDonagh új filmje a tisztességről szól. Arról, hogy bárhogy is viseljük a ránk mért sorsot, egymással szemben nem szabad kegyetlennek lennünk. A sziget szellemei joggal érdemelte ki a kilenc Oscar-jelölést.

A bűn és bűnhődés feketedoboza – kritika a Tárról

A bűn és bűnhődés feketedoboza – kritika a Tárról

Todd Field új filmje azt sugallja, hogy a földi életben csupán részigazságokat, a valóság kis szeleteit ismerhetjük meg, ezért jobb lenne, ha az ítélkező szerepét nem vállalnánk fel önként és dalolva.

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

Akinek pénze van, az bármit megtehet, és meg is tesz, akinek pedig nincs, annak hirtelen elvei lesznek – nagyjából így lehetne összegezni Ruben Östlund új filmjének központi gondolatát. A szomorúság háromszöge teljes joggal söpörte be a cannes-i Arany Pálmát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.
Vizuál

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A szelfi és az AI

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a mesterséges intelligenciáról, a segítségével legyártott képekről írt, és még a Valentin-napot is szóba hozta.
Vizuál ajánló

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Vizuál kritika

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Vizuál interjú

A népművészet és a divat időtálló kapcsolatát mutatja be a Hagyományok Háza új kiállítása

A Hagyományok Háza Folk Fashion – Divat a folklór című egyedülálló kiállítása révén igazán közelről ismerhetjük meg a magyar népművészet és a divat különleges, időtálló kapcsolatát. A tárlat hátteréről Dr. Czingel Szilvia kurátorral beszélgettünk.
Vizuál hír

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.