Vizuál

Csillogó egyházi külsőségek – és ami mögöttük van

Capa-nagydíj 2019
2019.10.25. 11:45
Ajánlom
Bánhegyesy Antal Románia ortodox templomait és szertartásait mutatja be fotóin, olyan kérdéseket felvetve, mint a vallás szerepe napjainkban, vagy az állam és az egyház kapcsolata az ortodoxok romániai térnyerése kapcsán.

A különleges sorozatot teljes egészében a Capa Központ oldalán, illetve személyesen a Központban is meg lehet tekinteni november 4-ig .

2019-ben Bánhegyesy Antal nyerte el a Capa-nagydíjat. A fotós Románia ortodox templomait és szertartásait fényképezte. Dolgozatában utánajárt, mit is jelent az egyház és mi a szerepe napjainkban, illetve hogyan változott a vallás szerepe a kommunizmus hatására. Az egyház romániai térnyerése kapcsán rákérdez: egy kétségbeesett útkeresés jele ez, amelynek célja egy erős infrastruktúra létrehozása a lelkekhez az egyre inkább szekularizált és egyre modernebb román társadalomban?

Vagy az egyház nemzeti identitás formálásban magára vállalt szerepéről van szó, egy hegemóniára és kulturális homogenitásra törekvő szervezetről?

"2017 tavaszán erős késztetést éreztem, hogy autóba üljek, de nem a vezetés élvezete miatt. Hosszú utat tettem meg Romániában: több mint 29.000 kilométert vezettem, több mint 3.100 órát voltam úton, közben nyolcszor eltévedtem" - írja a Capa oldalán a vállalkozás kezdeteiről.

"Miért kutattam a román ortodox egyházat évekig, ha nem vagyok sem román, sem ortodox. Három évig jártam templomról templomra, bár nem vagyok vallásos. Erdélyben születtem, Romániában, egy magyar családban.(...) A családi legendáriumunk része a nyárádtői görög-katolikus templom története. Nyárádtő egy erdélyi kis falu, ahol a kommunizmus idején egy több mint száz éves templom a román ortodox egyház tulajdonába került. Az ortodox egyház pedig a régi templomra ráépített egy másik templomot. Így jött létre a kevesek által ismert templom a templomban abszurd esete."

Romániában a rendszerváltás óta több mint 7000 ortodox templom épült, és több mint ezer áll átadás előtt. Ez azt jelenti, hogy a rendszerváltás óta, azaz

az elmúlt harminc évben minden második nap felszenteltek egy ortodox templomot Romániában.

Az I. világháborút lezáró békeszerződés hozományaként Románia területe megsokszorozódott. A különálló provinciák egyesültek egymással, megkezdődött a többféle kultúrával és nemzeti identitással rendelkező lakosság centrálisan irányított egybeolvasztása. Romániához csatolták Erdélyt, a Bánság és az Alföld keleti részét, Bukovina területének zömét, valamint Besszarábia nagyrészét. Aminek következtében az addig többé-kevésbé homogén etnikai lakosságú ország több nemzetiség lakta területté vált. Ez fenyegetést jelentett az addig erős és egységes nemzeti identitásra, míg pont egy egységes és erős nemzeti identitás tarthatta volna össze a Nagyromániát.

capadij_L1A8347-1024x683-105047.jpg

Bánhegyesy Antal, a Capa-nagydíj 2019 nyertese 2019. október 21-én a Capa Központban (Fotó/Forrás: Capa Központ)

A kommunista éra alatt a nemzetépítés és a társadalmi–kulturális homogenizáció elsődleges terepe az oktatás volt.

A folyamatot egyfajta etnikai olvasztótégelyként képzelhetjük el. A rendszerváltás óta ezt a szerepet a vallás és a román ortodox egyház vette át. Romániában napjainkban szorosan egybeolvad a nemzeti identitás a felekezeti hovatartozással, ahol – Iuliana Conovici román politológus szerint – az ortodox egyház pusztán a társadalmi és politikai emlékezés intézményévé válik.

Úgy tűnik, a román állam és az ortodox egyház közös célja az egységes román nemzeti identitás kialakítása,

hiszen a román állam a vallásossága által akarja legitimizálni magát, az ortodox egyház pedig a nemzeti identitást retorikai szinten mobilizációs eszközként használja.

Hogyan lehetséges, hogy egy olyan korban, amikor a történelmi egyházaktól való tömeges elfordulás megállíthatatlannak tűnő tendencia, Romániában ennek a fordítottját tapasztaljuk? Egy 2003-as közvéleménykutatás szerint Románia lakosságának 90%-a bízik a román ortodox egyházban. 2011-ben ugyanez az index már csak 84% volt. 2015-re már csak a román lakosság 58%-a fejezte ki bizalmát az egyház iránt és közülük is csupán 17 % jár legalább havi egyszer templomba.

Egyrészt, betudható a román társadalom szekularizációjának. Másrészt, ebben

a nagymértékű elfordulásban valószínűsíthetően szerepe van a templomépítések átláthatatlan finanszírozásának, valamint a román ortodox egyház felbecsülhetetlen gazdagságának.

Az ortodox egyház éves bevétele nagyobb, mint Románia második legnagyobb városának éves költségvetése. Emellett a templomépítések 80%-át közpénzből finanszírozzák, és csak 20% származik adományokból.

(A cikk alapja Bánhegyesy Antal pályázati anyaga)

Capa-nagydíjat minden évben olyan, a fotográfia bármely ágában dolgozó alkotó kaphatja, aki szakmailag megalapozott múlttal rendelkezik és korábban kiemelkedő tehetségről tett tanúbizonyságot. A Capa Központ az ösztöndíjak és a díj odaítélésével is hangsúlyozni szeretné elkötelezettségét a társadalmat gazdagító kreatív művek elkészülése mellett. Az ösztöndíjak és a díj az alkotók további fejlődését és jövőbeni kísérletezésének előmozdítását szolgálja.

(címlapkép: Bánhegyesy Antal: Ortodoxia)

Fátyol Viola nyerte a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjat

Kapcsolódó

Fátyol Viola nyerte a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíjat

"A magyar sajtófotózás, köszöni szépen, jól van! " - Galéria

Nem a borzalmak és a tragédiák állnak a 35. Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállítás központjában. A képek emberibb hozzáállást mutatnak be, ami a magyar fotózás egyik jelképe is - hangzott el a Capa Központban tartott sajtótájékoztatóján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Virsliárus a pesti utcán – Éjszakai életkép az 1930-as évekből

A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára kitűnő műtárgyvédelmi körülményeket biztosító raktárának köszönhetően ma is részletgazdag képet ad ez az 1930-as évekből származó, villanófénnyel készült életkép.
Vizuál magazin

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Vizuál gyász

Elhunyt Honor Blackman, egykori Bond-lány

A brit színésznőt 94 éves korában érte a halál, békésen, otthonában halt meg természetes okok következtében.
Vizuál magazin

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.
Vizuál hír

„Nemcsak ez a helyzet kivételes, hanem az idei döntésünk is” - A MúzeumCafé idei díjazottjai

Mivel ez az időszak is rendhagyó – meg persze rendkívüli –, a MúzeumCafé című folyóirat idei díjkiosztása is csúszik a vészhelyzet feloldása utáni időkre. De már nyilvánosságra hozták, kinek ítélték oda 2020-ban a rangos MúzeumCafé-díjat.