A Do it - A tanítás mint alkotás című kiállítás Bodócky István, Munkácsy-díjas festőművész negyvenéves művészetpedagógiai munkásságát mutatja be, közel hatvan tabló segítségével. Bodócky 1974-ben lett a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola művésztanára, 1993-tól az Iparművészeti Egyetem tanárképző tanszékén is oktat. Ő szerkesztette a Tölgyfa-program vizuális nevelési tankönyvcsaládot, illetve ő útjára a rajztanároknak szóló irany.hu információs folyóiratot is. A kiállított tablókon - egykori tanítványainak munkáival, illetve saját műveivel illusztrálva - egy-egy tanítási szempont, módszer, feladat, téma jelenik meg. Önarcképkészítés, kreativitás-fejlesztés, a téralakítás és a térformálás kihívásai. "Úgy gondolom, hogy munkánk során a tanítványaimmal kölcsönösen formáltuk egymást. Nemcsak én neveltem őket, hanem én is nevelődtem mellettük, ők is formáltak engem. Ezt jelképezi a gubó formájú térkollázs, amelyet a tárlatra készítettem" - mondja Bodócky, aki elsősorban azoknak a növendékeinek ajánlotta kiállítását, akiktől tanári munkája során maga is rengeteget tanult.
A tárlat címében szereplő Do it (angolul: tedd, csináld) egyébként több egyszerű felszólításnál. Odafordulást, figyelmet, bizalmat is jelent, s egyszersmind egy gyűjtemény elnevezésére is utal, amelyet Hans Ulrich Obrist és Christian Boltanski állítottak össze. A konceptuális művekből álló kollekcióban az alkotások nem többek a kiötlők utasításainál. Ezek alapján az elgondolt műveket bárki megvalósíthatja. „Hiszen - teszi hozzá a festőművész - a tanítás művészeti alkotó tevékenység, aminek lényege az alakítás, amely során az alkotó és a médium kölcsönös együtthatásban van egymással, a tanár és a diák állandó interakciója mindkét aktív résztvevőt alakítja, formálja." Ennek szellemében Bodócky pedagógiai tevékenységét is sajátos művészeti projektként, befejezhetetlen és mindig változásban lévő konceptuális műként mutatja be, kiragadott példákkal idézve fel a tanítási folyamatot. A kiállításon azokat a számára is roppant érdekes és inspiráló "válaszokat" állítja saját munkái mellé, amelyeket diákjai ötlöttek ki az általa felvetett problémákra.
"Ez több is és kevesebb is, mint egy tudományos, rendszerező bemutatás lenne. Több, amennyiben egyszerre megragadhatóbb, kevesebb, amennyiben koherensnek, lezártnak tüntet fel egy hosszú idő alatt fokozatosan alakuló, pedagógiai gyakorlatot." - vallja a művész. A tárlat július 29-ig látogatható.