Vizuál

Csizek Gabriella: "A titok megmarad"

2012.10.30. 07:03
Ajánlom
A sztori így szól: egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy nevelőnő, aki ismeretlenül végigfotózott egy fél évszázadot, majd két évvel a halála előtt egy véletlen folyamán az egész világ számára felfedezte a képeit egy ingatlanközvetítő. A francia és osztrák-magyar származású, USA-ban felnövő Vivian Maier neve John Maloofnak köszönhetőn öt éve lett ismert, egy blogból kiindulva söpört végig az interneten, tavaly pedig egy könyvet is kiadtak a munkásságáról. Az utcai fotózás mára egyik legismertebb képviselőjének munkáit a Mai Manó Házban lehet megnézni január 6-ig. A kiállításról Csizek Gabriella kurátorral beszélgettünk.

- Ma a Facebookon a hivatalos Vivian Maier-oldalt közel tizenhétezren követik, dokumentumfilm készül az életéről, cikkezett róla sokak mellett a New York Times is. Mi az oka ennek a népszerűségnek?

- Vivien Mayer képei egy évtizedeken átívelő, folyamatosan megörökített városi valóság- és önportrésorozatot adnak ki. Nem tizenöt vagy harminc véletlen jó képből álló fotósorozatról van tehát szó - akkor most nem beszélgetnénk egymással. Egy egész életművel szembesülhetünk. Gondoljunk csak bele: kétezer tekercs filmet, háromezer nyomatot és több mint százötvenezer negatívot hagyott maga után. Ő egy, a fotográfiával elhivatottan foglalkozó nő volt, aki moziba járt és megtanulta a fényképkészítés szabályait a gyakorlatban. A könyvespolcán ott voltak Robert Frank, Ansel Adams, Lewis Hine kötetei, időt töltött fotográfiák nézésével. Ez életének alapvető része volt. Maga az élettörténet is különös, tele van kérdésekkel, titokkal, amit mindenki a maga háttérével, személyiségének megfelelően válaszolhat meg. Annyit tudunk, hogy volt egy szokatlan sorsot magáénak tudható nevelőnő, akinek nem volt saját családja, mások gyerekeit gondozta. A változó helyszínek között az életében az állandóságot a moziba járás és a fényképezés jelentette. Amikor örökölt, akkor azt is utazásra és fényképezésre fordította. Senki sem tudja ennek a valódi okát, és a titok megmarad. Ugyanakkor ha csak a képeket látjuk a sztori nélkül, azok akkor is olyan erős hangulati tartalommal bírnak, hogy az ember hirtelen ott érezheti magát az ötvenes évek Amerikájában.

- A fotós képzés hiánya nem látszik a képeken?

- Vivian Maier nem volt egy iskolai értelemben képzett fotográfus, viszont volt tehetsége és vágya a dolgokat fényképen megörökíteni és ennek a folyamatnak a csínját-bínját saját tapasztalatból megtanulni. Maier saját késztetéséből autodidakta módon jutott el oda, hogy most már például Henri Cartier-Bresson neve mellé írják az övét is.

- Blogotokon azt írjátok, hogy a kiállítás "egyszerre tiszteleg egy nagyszerű fotós, valamint a street photography újjáéledő műfaja előtt". Milyen megközelítést takar a műfaj és jellemző-e itthon?

- A street photography Amerikában egy folyamatosan jelenlévő műfaj. Voltak hullámzásai, de gyakorlatában állandó és nagyon erős. A magyar dokumentarista fotográfia hagyománya másra épül. Mintha a megmutatás nálunk mindig egy célt szolgálna, nem lenne magáért való. A street photography számomra sokkal inkább hasonlít arra, amikor valakiről a kép az egyediségének és a városi létben betöltött általános szerepének a határán készül - csak úgy, érdek nélkül, a megörökítés-megmutatás vágya okán.

- Maier 1952-túl egy bonyolult Rolleiflex fényképezőgéppel dolgozott. Miben más a technikája egy ilyen gépnek?

-  Teljesen más látásmódot jelent, perspektívaváltásként lehet leginkább elképzelni. Más teret mutat számunkra egy négyzetes formátumú kép, mint amikor téglalap alakban látjuk a világot. Ez is hozzájárulhat a nézők számára, akár öntudatlanul is a Maier-fotók különlegességéhez.

- Hogyan állt össze a Mai Manó Ház kiállítása?

- Ezt az ötven fotót az amerikai Howard Greenberg Gallery jóvoltából mutatjuk be. A kiállítás nagy részét városképek, az utcai élet jelenetei, portrék és az önarcképek adják ki. Ezek a témák az életműben organikusan élnek együtt. Maier mindig egyszerre kívül és belül is volt a történeteiben - ez látható akkor is, amikor egymás mellé kerül az újságos bódét ábrázoló kép, és megpillantjuk őt egy másik újságos boltban a lopásgátló tükörben. A magáról készített fotók bele is illeszkednek az életműbe, de ki is lógnak. Maier hihetetlenül tudatosan komponált, ez főképpen önarcképeiben érhető tetten. Ezek közül néhány a street photography stílusában megfogalmazott - például amikor egy szállítandó üvegben vagy éppen a kirakatban tükröződik vissza -, de van olyan önarcképe is, ami akár Berlinben, a Bauhausban is születhetett volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Klasszikus

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Színház

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Jazz/World

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

A világ legszebb mozijai között a Puskin

A Los Angeles-i Cinemarama és a római Dei Piccoli mellett a budapesti Puskin mozi is szerepel Timeout ötvenes listáján - írja a Telex.
Vizuál hír

Fényfestőversenyt hirdet a Zsolnay Fényfesztivál

Bár a tavalyi Zsolnay Fényfesztivált a járványhelyzet miatt nem tudták megtartani, a pécsi fesztivál szervezői idén igazán látványos akcióra készülnek. A programsorozat legnagyobb attrakciója egy nemzetközi fényfestőverseny lesz.
Vizuál hír

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Vizuál hír

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Vizuál interjú

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.