A Swimmingpool című kiállítás éppen a medence mint élettér koncepcióját gondolja tovább. Hét fiatal művész festményeken és fotókon, videó-installáción keresztül reflektál víz és ember viszonyára, pontosabban az ember által mesterségesen létrehozott vizes körülményekre.
Maga az ötlet, hogy az úszás valós élményétől elszakadó, olykor konceptuális jellegű művek is helyet kaphattak a teremben, könnyed nézelődés helyett rögtön kritikai befogadásra ösztönöz. A képek az előzetes várakozással ellentétben nem feltétlenül nyári élményeinket idézik fel, napfény helyett sokszor mesterséges megvilágítással, szigorú formákkal dolgoznak az alkotók.
A kiállítás kontextusa újraértelmezi a változatos technikával, egymástól függetlenül született képeket. A gyűjtemény darabjai, melyek nem erre az alkalomra készültek, végül összefüggésekkel teli hálózattá alakulnak. A kis alapterületű galériában berendezett tárlatot összefogja a néhány, strandra jellemző motívum: díszletként megjelenik a napernyő, a felfújható medence, illetve egy kisebb homokozó is. Verbics Ágnes videó-installációja eközben víz alatt érzékelhető hangokat idézi meg: játékos és egyben elidegenítő tárgyak, zörejek veszik körül a látogatót, ahogy maguk a művek is hasonló jelentésmezővel - a játékosság és a komolyság elemeivel - dolgoznak.
A fotó műfajában érdekes kísérlet Dobos Réka lambda print-sorozata feszültséget keltő, izgalmas kompozíciók, melyek a víz felhasználási lehetőségeire - mosogatás, tisztálkodás, úszás -, ezek határhelyzeteire játszik rá. Mosogatás az uszodában, kis medence a nappaliban, víz helyett csupán az árnyék illúziója.
Elek Judit Katalin Ups and downs No12 című digitális fotóján szintén egy ellentétet ragad meg a lebegő gumibaba és a merülő úszók között. Jahoda Réka Hárman című c-printje az egyetlen természetes vizet ábrázoló alkotás, ám legalább annyira kontrollált, mint kiállított társai; a panorámaképnek tűnő fotó valójában montázsként fejthető meg.
Mindegyik fotó magán viseli a műviség hangulatát, hol az alkalmazott technika, hol az ábrázolt környezet okán. A medence mint az önfeledtség helyszíne nem tűnik evidensnek többé, a kérdés nyitott marad: milyen íratlan szabályok mentén szerveződik egy strandoló közösség, mennyire esetleges az úszás szeretete, és miért is tűnik barátságosnak egy vízzel feltöltött betonkocka?
Swimmingpool
Ferenczi és Tsai Aukciósház
Nyitva: július 30-ig