Vizuál

Csokoládéra épült a világhírű műgyűjtemény

2019.04.23. 16:20
Ajánlom
A Budapest Art Week keretén belül betekintettünk a budapesti Ludwig Múzeum kulisszái mögé, ahol azt is megtudhattuk, mi köze a húsvéti csokitojásoknak Andy Warhol pop-art képeihez.

Peter és Irene Ludwignak soha nem kellett nélkülöznie, hiszen mindketten gazdag családba születtek. Előbbi felmenői cementgyártással, utóbbi szülei csokoládékészítéssel foglalkoztak. Miután a cementbizniszt Peter bátyja vette át, a Ludwig házaspár az aacheni székhelyű Monheim Schokolade vezetője lett. Egyik legsikeresebb termékük az üreges csokoládé volt – például a húsvéti csokoládétojás, ami a mai napig elképesztő népszerűségnek örvend. 

A csokoládéval szerzett vagyonukat Ludwigék úgy döntöttek, hogy műtárgyakba fektetik. Mindezt remek érzékkel tették: megfizethető áron vásároltak olyan alkotásokat, melyek ma már felbecsülhetetlen, vagy legalábbis csillagászati összegeket érnek.

A 60-as években így jutottak hozzá például Andy Warhol, Pablo Picasso vagy épp Roy Lichtenstein műveihez.

Ludwig Múzeum

Ludwig Múzeum (Fotó/Forrás: Glódi Balázs / Müpa)

Műtárgyaikat a nagyközönség számára is elérhetővé szerették volna tenni, így a 70-es években Kölnben megnyitották múzeumukat, az első Ludwig Múzeumot.

Mindezt Kónya Béla mesélte el nekünk a Kulisszák mögött a Ludwig Múzeumban című program keretében. A tárlatvezetésre az idei Budapest Art Week-en került sor, a program első állomása pedig egyből a színfalak mögé vezetett: abba a műterembe, ahol a múzeumba érkező tárgyak állapotfelmérése és fotózása is zajlik. A budapesti Ludwig Múzeumot 1989-be alapították, teljes gyűjteménye pedig több mint 1000 tételből áll. Az intézmény műtárgykölcsönzése aktív tagja, évente körülbelül 120 gyűjteményi alkotást adnak kölcsön más múzeumoknak - kétszer annyit, mint 10 évvel ezelőtt. A kölcsönzésekért a Ludwig nem kér pénzt, cserébe viszont a nemzetközi műtárgykölcsönzésekhez hasonlóan ők is ingyen kérhetnek kölcsön műtárgyakat. A folyamatosan ki-be áramló művek miatt viszont kiemelten fontos az alkotások rendkívül pontos nyilvántartása és állapotfelmérése. Ez történik abban a műteremben, mely a tárlatvezetés első megállója volt.

Kónya Béla rengeteg olyan apróságot árult el a múzeumba folyó háttérmunkákról, amelyről egyszerű látogatóként fogalmam sem lett volna. Kiderült például, hogy az előbb említett, állapotfelmérésre és fotózásra használt teremben, 5000 Kelvines napfényizzót használnak, mert ez hasonlít leginkább a természetes napfényhez - ezen a fényviszonyon láthatóak ugyanis az alkotások a legnagyobb fényspektrumon. 

Norbert-Burger-Annemarie-Burger-johannes-Rau--Irne-und-Peter-Ludwig-151851.jpg

Peter és Irene Ludwig (balra) Johannes Rau miniszterelnökkel és Köln polgármesterével, Burger Norberttel, valamint Annemarie Burger-rel (Fotó/Forrás: Jean Christopher Burger/ Wikipedia)

A budapesti Ludwig Múzeumban a lehető legkülönfélébb anyagokból készült alkotások találhatóak: van, ami tésztából készült és olyan is, ami testnedveket tartalmaz.

Sőt, az intézmény egyik kuriózum-számba menő műtárgya egy csokoládéból készült üreges videókamera, amelyet gegként ajándékozott egy művész a múzeumnak, utalva arra, mivel is foglalkozott a Ludwig-család. Nemcsak az ilyen különleges technikával készült művek okozhatnak fejfájást a restaurátoroknak; mint Kónya Béla elmondta, a múzeumnak a technológiai fejlődés miatt néha a legegyszerűbb dolgokat a legnehezebb pótolnia. Vannak például olyan művek, amelyek bizonyos típusú izzólámpát tartalmaznak - ez a típus viszont egyre kevésbé kapható kereskedelmi forgalomba, így ezek utánpótlásáról időben gondoskodni kell. Ettől is problémásabbak lehetnek a médiát használó művek: ma már a CD-lejátszó sem automatikus tartozéka a laptopoknak, floppy-meghajtót pedig még nehezebb beszerezni. Ugyanígy előfordulhat, hogy egy DVD-re vagy Blue Ray lemezre készült mű 20-30 év múlva már szinte lejátszhatatlan lesz, ezért kell a múzeumoknak előre gondolkodniuk. 

A technológiai fejlődés ugyanakkor nagyban segítheti is a restaurálást: Joe Tilson Öt érzék című műve 1989-ben, még alapításakor került be a múzeumgyűjteményébe, ami akkor a Budavári Palotában működött. Az öt felnagyított diaképből álló mű egyik darabja még a várban egy rosszul megválasztott rögzítés miatt 2000 novemberében leesett a falról, plexiborítója pedig összetört.

17 évet kellett várni, mire a megfelelő technológia segítségével restaurálhatták a különleges formájú plexit.

IMG_20190412_190448-152223.jpg

Sugár Zsófia Joe Tilton Öt érzék című műve előtt (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

3D technológia segítségével szkennelték be, majd vákuumformázás segítségével készítette el a plexiburát. Így sem volt olcsó mulatság, a Ludwig Múzem azonban egy kampányt indított: a 2015-ös Pop-art kiállításra online megvásárolt minden látogatói jegy 2%-át áldozták a restaurálásra, így jött végül össze a felújításhoz szükséges pénz.

A tárlatvezetés következő állomása egy raktárhelyiség volt. Ez a raktár 140 négyzetméteres alapterülettel rendelkezik és a tömbraktározás segítségével ez 500 négyzetméternyi felületre bővíthető. Legnagyobb méretű festményük Hantai Simon Cím nélküli képe, melyet a művész örököseinek kívánságára felfeszített keretben tárolnak. A raktárban egyéb érdekességek is találhatóak: itt piheni ki az utazást például David Hockney Ellenfény francia stílusban című képe, ami nemrég érkezett vissza a New York-i Metropolitanből, előtte pedig a londoni Tate-ben és a párizsi Centre Pompidou-ban állították ki. 

Többek között az ehhez hasonló, világhírű és értékes alkotások miatt is a múzeum kiemelt figyelmet fordít a raktár ellenőrzésére és a megelőző műtárgyvédelemre.

Negyedévente tartanak rovarirtást, de apró, kihelyezett csapdákkal napi szinten figyelik, nem jutott-e be valamilyen kártevő a területre.

Az intézményben az ún. Integrated Pest Management van érvényben - ez azt jelent, hogy a takarítónőtől az igazgatóig mindenki tisztában van azzal, az egyes termekben milyen eszközök és takarítószerek használata megengedett. A vegyszerek ugyanis könnyen megrongálhatják a műtárgyakat, vagy akár bomlási folyamatokat is elindíthatnak. Erre az ezüszselatinfotók, a papírra készült alkotások, illetve a médiaalapú művek a legérzékenyebbek.

IMG_20190412_185203-152606.jpg

Sugár Zsófia esztéta a Ludwig Múzeum Picassói között (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

A múzeumokat szabályozó törvény értelmében az intézménynek hétévente kell teljes gyűjteményi revíziót végeznie; ilyenkor minden egyes műtárgyat külön ellenőriznek. Minderre 2-3 év áll rendelkezésükre. Jelenleg épp egy ilyen revízió kezdetén tartanak, terveik szerint 2021-re fejezik be a teljes gyűjtemény átvizsgálását. Két ilyen átfogó ellenőrzés között azonban évente vizsgálják a raktárban található művek állapotát.

A program ezután a múzeum kiállítóterében folytatódott, ahol Sugár Zsófia esztéta vezetett minket körbe. A Ludwig házaspár gyűjteménye a világ harminc múzeumában található meg, amelyek közül 12 intézmény viseli a Ludwig nevet, köztük a budapesti is, amelyik Közép-Európa egyik legnagyobb pop-art gyűjteményével büszkélkedhet. Ha mindez nem lenne elég csábító: Andy Warhol mellett Picasso-képek, vagy épp Bak Imre művei is láthatóak, nemrég pedig megnyílt a Bauhaus100. Program a mának – kortárs nézőpontok című kiállítás is. 

Fejléckép: Daniel Acker / Bloomberg / Getty Images Hungary

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.
Vizuál hír

Kende János életműdíjat kap a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Kedden kezdődik az Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző nemzetközi filmfesztivál Szegeden, ahol A tanú eredeti verzióját is levetítik és amelynek életműdíjasa nem más, mint Jancsó Miklós egykori munkatársa, Kende János.
Vizuál hír

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.
Vizuál interjú

„Minden művészetnek célja, hogy szép és jó legyen"

Kárpáti Tamás Munkácsy Mihály-díjas festőművész, az MMA rendes tagja idén ünnepli 70. születésnapját, amely alkalmából CREDO címmel nyílik kiállítása a Pesti Vigadóban. A festővé válásról, az alkotási folyamatról, az alkalmazott technikákról és a Teremtő szerepéről beszélgettünk.
Vizuál gyász

Meghalt Udvardy Anna, az Oscar-díjas Mindenki producere

Fia, Kis András a Facebookon adta hírül, hogy édesanyja hosszan tartó rákbetegség után május 23-án este elhunyt.