Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

2020.05.28. 16:25
Ajánlom
Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

Az éjszaka történetének kutatói gyakran hivatkoznak Wolfgang Schivelbusch – Max Weber – nyomán alkotott kifejezésére, az „éjszaka varázstalanítására” (Disenchanted Night, 1998). A fogalom arra utal, milyen hatással volt a felvilágosodás tudományos racionalitása, a szekularizáció és a 19. századi modern technológia az éjszaka megtapasztalására. Ebből kiindulva Bruno Lessard, kanadai médiakutató amellett érvel, hogy az éjszakai fényképezés hozzájárult az éjszaka „vissza-varázsosításához”.

02_90_627-142704.jpg

A vízivárosi Kapás utca hóban. Balra, a Kacsa utca sarkán Scwarcz József és fiai fűszer-és csemege üzlete, jobbra az Országos Társadalombiztosítási Intézet rendelője, a háttérben az Országos Levéltár háborúban elpusztult tornya, Sevcsik Jenő felvétele, 1936 (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

A szemlélő és a látvány közé ereszkedő sötétség és az észlelést hasonlóan megzavaró eső, köd, hó különleges atmoszférikus viszonyokat teremtenek.

Ez a látványt a valóságtól elválasztó áttetsző fátyol keltette fel az éjszakai fényképezés úttörőinek érdeklődését, akik rossz időjárási körülmények között kezdtek kísérletezni a fényképezés lényegének ellentmondani látszó, fényt nélkülöző fényképezéssel az 1890-es évek második felében. Paul Martint egy esős nap kora estéjén a Temze-parti kövezeten visszatükröződő fények ragadták meg, amerikai követői, William Fraser és a fotószecesszió vezéregyénisége, Alfred Stieglitz pedig tovább folytatva kísérleteit, az eső és a köd mellett a hó által létrehozott kivételes fényjelenségeket is beemelték a fényképezés művészi eszköztárába.

03_65_1086-142757.jpg

Az Erzsébet-híd, 1930-as évek, ismeretlen fényképész felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Az elégséges határán mozgó fényviszonyok közötti fényképezés Magyarországon az 1900-as évek fotóművészeti kiállításainak tájképein jelent meg. A lemenő Nap utolsó vagy a felkelő Nap első sugarait visszatükröző vízfelületeket, sötét sziluetteket megörökítő, hosszú expozícióval készült, merengésre csábító, melankolikus hatású, szürkületi tájképek beleillettek a századforduló piktorialistának nevezett, képhatásra, hangulatkeltésre, érzéki benyomások megragadására törekvő fotóművészeti szemléletébe. A szinte kizárólag természeti tájképek között különlegességnek számított Az Amatőr 1908-as pályázatán Petrik Albert három budapesti témájú szürkületi felvétele. A fővárosért rajongó építész-építészettörténész az elsők között fedezte fel a fotóművészet számára Budapestet. A művészi fényképezés következő, a festőiséget különféle manipulációkkal kereső, piktorializmus utáni stációja a fényképi sajátosságok elfogadását, a fekete-fehér tónusok széles skálájának alkalmazását, a monokróm kifejezés lehetőségeinek feltárását hirdette.

Az 1920-as évekre már rendelkezésre álltak olyan kamerák és anyagok, melyek kedvezőtlen világítási viszonyok között is lehetővé tették, hogy elviselhető idő alatt, és nem megvalósíthatatlanul hosszú megvilágítással jó képek készüljenek.

Eljött az „időfelvételek”, vagyis igen gyenge világítás mellett készült pillanatképek, éjjeli felvételek ideje. Az építész, fotográfus Vydarényi Iván 1924-ben konstatálta, hogy a szürkületi fények beavatkozás nélkül lágyítják meg a fotográfiai lencse „hivatalnoki” módon részletező rajzát, hozzák létre azt a hatást, amit csak különböző fogásokkal lehet elérni: „A fény ellen készült, vagy az esthomály alkalmával felvett képek bája szintén abban rejlik, hogy ezeknél az atmoszféra végzi az egyszerűsítés munkát” – írta 1924 márciusában a Fotóművészeti Hírekben.

04_2003_52-142916.jpg

Piarista átjáró, Vadas Ernő felvétele, 1937 körül (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

A „sportamatőrök” – művészi ambíció nélküli műkedvelők – az első esős napokkal a napfényes, havas időig szekrénybe tették kamerájukat. Az elszántak számára azonban a beköszöntő szürke napok új lehetőségeket jelentettek:

Köd és eső a mindennapos kifejezés szerint ’csúnya idő’. De csak annak csúnya, aki eddig csak a kellemetlen oldalait vette észre, de elmulasztotta a szépségeit megfigyelni.

(…) Amit tehát a művészi fényképezés nagy gonddal igyekszik elérni, hogy a túlzottan sok részlettől megszabaduljon, azt itt a természet készen nyújtja. Ezért van az, hogy a legkezdőbb amatőr is képszerű hatást ér el a ködös felvétlen, hacsak technikailag megközelítően helyesen dolgozott” – lelkesítette műkedvelő kollégáit 1928-ban a kitűnő amatőr fényképész, a VII. kerületi állami (ma Madách Imre) gimnázium matematika-fizika tanára, Müller László, aki saját fényképeit mellékelte illusztrációnak „Eső és köd fényképen” című cikkéhez A Fotó 1928 szeptemberi számában. A látványt meglopó vagy szürreális elemekkel gazdagító, a valóságot megtréfáló vagy arra misztikus hangulatot borító, a kontúrokat feloldó vagy épp egymás rovására felerősítő „időképek” népszerűsége egyre nőtt az 1930-as évek professzionális és amatőr fényképészei között.

A művészi hajlamú fényképezők vadászni kezdtek az árnyékokra, tükröződésekre, jelenéseknek tűnő alakokra – a varázsra.

05_0387_179-142847.jpg

„Budai részlet. Felv. decemberben, délben”, Müller László felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

A – kétemberes, hisz valakinek esernyőt kell tartani a kamera fölé – esős felvételekhez többek között Csörgeö Tibor adott tanácsot 1935 szeptemberében a Fotóművészeti Hírekben. Elismerte, hogy az őszi megvilágítási viszonyok igen mostohák ugyan, ám az évszak igen alkalmas a melankolikus, az elmúlásra emlékeztető hangulatfelvételek készítésére. Úgy vélte, a legnehezebb az esőben való fényképezés, az eső utáni képek sikerének kulcskérdése pedig egy megfelelő tócsa és az abban visszatükröződő fekete vagy fehér rajzolat, míg az esti vizes képek varázsa „a különféle reklámok, hirdetései táblák fényének visszatükrözésében rejlik." Korának egyik legsikeresebb, számtalan külföldi kiállításon szereplő amatőr fotográfusa már a „Neue Sachlichkeit”-re (vagyis az új tárgyiasságra) emlékeztető reális anyagszerűséggel feldolgozott témákat javasolt – csurgó esernyő, vizes cipők, vízzel befutott ablak, kanálisba futó esővíz, járdán porzó zápor stb.

06_99_958-143843.jpg

A Fő utca és a kapucinusok temploma, 1930-as évek, Madas László felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Az éjszakai fényképezés magyarországi kezdeteiről hamarosan megjelenő Fényképtárgy című kötetünkben olvashat. Addig is böngésszen a Magyar Nemzeti Múzeum online adatbázisában!

Fejléckép: A kivilágított Lánchíd és a Királyi Palota egy ködös téli este, Vadas Ernő felvétele, 1938 (forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár gyűjteménye)

Domboldal Amawalkban - Hol nyugszik a világhírű haditudósító?

Kapcsolódó

Domboldal Amawalkban - Hol nyugszik a világhírű haditudósító?

Hogyan lett Robert Capa nyughelye egy kvéker temető? Erről ír a FényképTár mai részében Fisli Éva, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Színház

Ragályi Elemér, Cserhalmi György, Molnár Piroska és további hetven művész emelt szót az SZFE ügyében

Az Emmy- és Kossuth-díjas operatőr, filmrendező, Ragályi Elemér kezdeményezésére született nyílt levél aláírói arra kérik Semjén Zsoltot, hogy vonja vissza a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításáról szóló törvényjavaslatot. FRISSÍTVE!
Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.
Vizuál ajánló

Múltba nyíló kapuk Ország Lili alkotásain

Újra látogatható a Bozsó Gyűjtemény Kecskeméten, ahol október 4-ig meghosszabbították az Ország Lili alkotásaiból rendezett időszaki tárlatot.
Vizuál galéria

Dürer kora a Szépművészeti Múzeumban

A múzeum saját Grafikai Gyűjteményéből szemezgetett a kiállítás anyagának összeállításakor. Dürer munkái mellett a mester műhelyének tehetséges alkotóitól is láthatóak metszetek és rajzok a kamaratárlaton.
Vizuál Film

Magyar kisfilm a vizsgafilmek válogatásában Cannes-ban

Beleznai Márk Agapé című rendezői diplomafilmjét is beválogatták a 73. cannes-i fesztiválnak a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programjába - közölték csütörtökön a szervezők Párizsban.
Vizuál ajánló

Három kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum

A koronavírus okozta helyzet miatt szükséges több hónapos kényszerű zárva tartást követően augusztus 20-án újra megnyitja kapuját a Ludwig Múzeum.