A 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon két díjat is elnyert Ilker Çatak A tanári szoba című drámája, míg a Német Filmdíjon hét jelöléséből ötöt váltott elismerésre, egyebek közt a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb vágás kategóriájában is. Az izgalmas, sokrétű alkotás így olyan produkciót is megelőzött, mint az Oscar-díjas Nyugaton a helyzet változatlan, így nem csoda, hogy Németország 2024-ben ezt a történetet indította az Oscar-gála legjobb külföldi film kategóriájában.
A filmet korábban Magyarországon egyebek közt a Tanítanék Filmnapokon is láthatta a közönség, hamarosan pedig,
december 21-től országosan is debütál a mozikban.
A tanári szoba főszereplője, az elhivatott, fiatal Carla a hetedikesek osztályfőnöke egy németországi iskolában. A tanárok és a diákok multikulturális közegében viszonylagos nyugalom van, amíg az egyik gyereket meg nem gyanúsítják lopással. A tanárnő hisz a fiú ártatlanságában, és nem ért egyet kollégái nyomozási módszereivel, ezért saját kezébe veszi az ügyet. Cselekedete olyan eseménysorozatot indít el, amely az egész iskola életét felbolygatja. Az elveihez hű Carla sokkal nagyobb terhet vállal, mint azt elsőre sejtené: az egymással szemben álló tanulók, feldühödött szülők és tanárok konfliktusában akár az állását is elveszítheti.
A filmhez kapcsolódó Mozinet Nagylátószög-adásban Kovács Gellért Filmszerész ezúttal Köves Gábor újságíróval beszélgetett a tanárok, iskolák megjelenéséről a filmekben, valamint arról, mekkora a különbség Magyarországon és külföldön, ha egy tanár nehéz helyzetbe kerül. Mint Köves Gábor elmondta,
A tanári szoba bemutatja a demokrácia sok kicsi csapdáját.
Annak ellenére, ha minden nagyon jól működik, ez a 'jól működés' is tud olyat produkálni, amiből egyszerűen lehetetlen jól kijönni.”
Míg a Tanítanék Filmnapokon rögzített Nagylátószög-adásban Gyurkó Szilvia gyermekjogi aktivista és Tóth Jakab (Partizán) beszélgetett arról, mitől lesz egy iskola olyan hely, ahol az emberek – felnőttek és gyerekek egyaránt – jól tudják magukat érezni. A videóban Gyurkó többek között kifejti, hogy „amíg egy közösség nem jut el oda, hogy nem az a kérdés ki, mit, hol rontott el, hanem az, mi történt, addig nehéz változtatni.”
Forrás: Mozinet
Fejléckép: Jelenet A tanári szoba című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)