Vizuál

Da Vincit a mából küldték a középkorba

2014.06.18. 10:02
Ajánlom
Az utolsó vacsora, Mona Lisa, Keresztelő Szent János - nos, ezekből semmit nem fogunk látni a pécsi Leonardo da Vinci-tárlaton. Cserébe viszont bemászhatunk minden idők legműveltebb gondolkodójának az elméjébe. KRITIKA

A kiállítás több szempontból is rendhagyó. Kezdenénk azzal, hogy Leonardónak egyetlen művét sem állítják ki - és ha elsőre azt gondolnánk, hogy ez becsapás, akkor nagyon tévedünk. Az ikonikus és világhírű alkotások bemutatása helyett a tárlat célja nem kevesebb, mint az itáliai polihisztor gondolkodásának feltárása annak végtelen sok elméletén, kutatásán, kísérletén és találmányán keresztül.

Amint ezt elfogadtuk, a második különlegesség, hogy mindezt nem egy, hanem három helyszínen oldották meg. A város főterén, az impozáns Széchenyi téren megépítették da Vinci soha el nem készült művét, a Sforza-lovat az eredeti tervek alapján, de más alapanyagból (nem az ötszáz éve elgondolt több ezer tonnányi bronzból, mivel az már akkor is némileg túlzás volt). A nyolc és fél méter magas, kevert anyagból készült lóban nyolcezer liter víz lötyög statikai megfontolásból. A Sforza-ló megvalósításának terveit és még sok egyebet megtekinthetünk a kiállítás további helyszínein. Pécs igazán pezseg, és remélhetőleg nem csak ezen a nyáron és tavaszon. A Zsolnay Kulturális Negyed, benne a Kodály Központ és a Pannon Filharmonikusok vagy a POSZT azt mutatják, hogy Pécs kulturális színterei nem csupán építészeti fejlesztések voltak, életre keltek és kulturális turisták százait vonzák a városba.

A gigászi ló többszöri megcsodálása után (a POSZT alatt rengetegszer elmentünk előtte) ellátogattunk a Modern Magyar Képtárba, hogy az esztétikai betevő után magunkhoz vegyük a szellemit is. Ahogy beléptem a Leonardo tervezőeszközeit és arányméréseit bemutató terembe az első gondolatom az volt, hogy miért is hisszük magunkat okosabbnak a középkor emberénél? Fogalmunk sincs, hogyan működik a tárgyak túlnyomó többsége, melyeket nap mint nap "profin" használunk. Hogy lehet egy tenyérnyi gép képernyőjét (mi az a képernyő?) megérintve fotózni (mi az a fényképezőgép?), internethez csatlakozni (mi az az internet?), telefonálni (mi az, hogy telefonálni?) és zenét lejátszani (mi az a zenelejátszó?). Erre itt egy ember, aki fél évezreddel ezelőtt a ma ismert eszközök felét megpróbálta feltalálni - és habár a kor tudományos és indusztriális elmaradottsága miatt csupán kevés esetben járt sikerrel, annyira döbbenetes tudás birtokában volt és olyan szinteken értette meg a természetet, az anatómiát, a tudományt, a technológiát és a művészetet is, hogy azt nehéz ép ésszel felfogni.

A Képtárban teremről teremre hatolunk be egyre jobban Leonardo szellemének elképesztő mélységeibe és azt érezzük, hogy a kiállított találmányai közül egyvalami hiányzik: az időgép. Őszintén döbbenetes, hogy mennyi mindenre rájött kvázi egyedül - előtte és utána évszázadokig senki nem rukkolt elő hasonló elgondolásokkal, így valóban olyan az egész, mintha időgéppel küldték volna vissza a 15. századba, ahol az akkor elérhető technológiából próbálta volna a mára már feltalált gépeket megalkotni. Kísérletei közül a tárlat mélyrehatóan elmagyarázza a repülőgép-szerkezetek elgondolásait, amely a madár és az ember anatómiai hasonlóságából fakad, elképesztő a Vitruvius-tanulmány, amelyben az emberi test arányait boncolja csontnál is mélyebbre hatolva. Csak hogy érzékeltessük, mennyire, íme egy idézet a (természetesen jobbról balra, szép leonardósan írt) könyvből:

"4 ujj tesz ki 1 tenyeret, és 4 tenyér tesz ki 1 lábat, 6 tenyér tesz ki 1 könyököt; 4 könyök teszi ki egy ember magasságát. Ezen túl 4 könyök tesz ki egy lépést, és 24 tenyér tesz ki egy embert. Az ember kinyújtott karjainak hossza megegyezik a magasságával."

Ez csak kevesebb, mint fél oldalt tesz ki a zseni megfigyelései közül, tehát el lehet képzelni, hogy mennyire megreccsentő szellemileg a tárlat teljes egésze. Leonardo keresi az összefüggéseket, a természet formáiban a tökéleteset, melyeket fonatmintákban, csomókban, háromdimenziós sokszögekben és anatómiai tételekben manifesztál. Számos tanulmányt készít a tökéletes egyensúlyi helyzetekről (festményein ezért is ilyen tökéletesek a bonyolult mozdulatsorok), az izmok működéséről (tudnivaló, hogy az olasz mester elég sokat boncolt akkoriban és ezt elég illegálisan tette), a freskóihoz szükséges szögszámításokat (hogyan kell elnyújtani egy homorú felületre festett alakot ahhoz, hogy az alulról szemlélő számára élethű legyen). Színtanulmányokat végez és szinte teljesen pontosan lemodellezi, ahogy a szemünkben megfordul a látott kép és képes egy városról madártávlati térképet készíteni anélkül, hogy lehetősége lett volna azt felülről látni. Az elméleteket gyakorlati kivitelezéseken, reprókon és videós magyarázatokon keresztül is segít jobban megérteni a tárlat.

Művészeti tanulmányaiban csakúgy, mint tudományos munkájában, mindennek hangsúlyos szerep jut. A fent említett arányokon és anatómiai megfigyeléseken kívül da Vinci külön könyvet állított össze az arcberendezésről, és a bizonyos arctípusok személyiségjegyeiről (keskeny ajak-rideg szív stb.), valamint az érzelmek teljes skáláját is lejegyezte és a festményeken használt térelhelyezéshez, színhasználathoz, kompozícióhoz vagy épp geometrikus szerkesztéshez is mind-mind mélyreható kutatásokat végzett és igazságokat állapított meg. A Képtár végén pár idézetet olvashatunk tőle, melyekben a festészetet minden művészeti ágak legnagyobbjának tartja, és ezt olyan remekül indokolja, hogy számos könyv is megjelent már kifejezetten ebben a témában.

A Martyn Múzeumban kifejezetten az automobillal foglalkozik a tárlat utolsó felvonása. Az első terem közepén élethű konstrukciót láthatunk a Leonardo által tervezett autóról, amelyet a huszadik században fejtettek meg teljesen, és az eredeti alaprajzok alapján, a mester által megadott fa- és fémtípusokból miniben el is készítették úgy, hogy működik: kis távolságokat automatán meg tud tenni. A következő teremben az emberre csatolható, lábbal és kézzel navigálható szárny tervét látjuk életnagyságban megvalósítva - a leírás elmondja, hogy Leonardo egyedül a tömegben tévedett, minden más szempontból tökéletes volt a konstrukció. A további termekben videókat láthatunk, melyek a Sforza-ló elkészítését és több festmény mélyreható elemzését mutatják be.

Intellektuálisan kifáradva lépünk ki a múzeum épületéből: nehéz megemészteni ennyi tudományos és művészi látnivalót, azt pedig még nehezebb, hogy ez egyetlen ember agyában volt tárolva - ehhez a mi századunkban szükség lenne pár terabyte tárhelyre, az biztos. Szívből ajánljuk a kiállítást, mert egyéni a koncepció és minden egyes méteren megdöbbenünk valamin. Csak készüljük fel, hogy egy da Vinci szintű mega-polihisztor fejében járkálni nem túl pihentető dolog. Viszont több mint érdemes.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál hír

Magyar múzeum először nyerte el a rangos iF Design Awardot

A Néprajzi Múzeum új állandó gyűjteményi kiállítása a legjobb kiállítási design és megvalósítás kategóriában diadalmaskodott: az egyik legrangosabb designelismerést, az iF Design Awardot nyerte el. A magyar intézmény több mint tizenegyezer pályázó közül került a nyertesek közé.
Vizuál ajánló

Egy éjszakán át tartó rémálom – David Lynch-maraton a Bem Moziban

Március 29-én este a januárban elhunyt filmrendező három remekművét élheti át újra nagyvásznon a közönség a Bem Moziban A Nagy Lynchelés elnevezésű eseményen.
Vizuál ajánló

Ismeri a szandi mandit? – visszatérnek a Kino moziba a Kádár-korszak szatírái

A Kádár-korszak szatírái elnevezésű vetítéssorozat során Gyarmathy Lívia, Tímár Péter, Sára Sándor, Rózsa János és Gazdag Gyula klasszikus alkotásait élhetjük újra át nagyvásznon.
Vizuál ajánló

Újra láthatjuk nagyvásznon Till Attila első nagyjátékfilmjét

Március 24-én Till Attila Pánik című filmje kerül terítékre a Filmrendezők Klubjában. A Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete mesterkurzusán, a vetítést követően Kocsis Ágnes beszélget a rendezővel a Művész Moziban.