Vizuál

Domboldal Amawalkban - Hol nyugszik a világhírű haditudósító?

2020.05.21. 13:20
Ajánlom
Hogyan lett Robert Capa nyughelye egy kvéker temető? Erről ír a FényképTár mai részében Fisli Éva, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

„Szerencsejátékos vagyok – írta egyszer Capa magáról; e játékos mától nem játszik tovább.” – kezdte nekrológját az amerikai Hal Boyle. Az ismert lipcsei sorozatból két képet közlő cikk azután készült, hogy Robert Capa 1954. május 25-én, Indokínában, fényképezés közben aknára lépett és meghalt. Boyle Capa, a szerencsejátékos a kelleténél többször kockáztatott című írásával először New Yorkban, André Kertész iratmásolatai között találkoztam; ő ugyanis a nekrológot kivágta az újságból és megőrizte.

Kertész iratai közül került elém egy 1954. június 2-án kelt hivatalos, angol nyelvű értesítés is, a Magnum Photos Inc. fejléces papírján. Eszerint június 6-án – vagyis a D-Day 10. évfordulóján – került sor Capa New York-i gyászszertartására, amelyre várták a pár héttel korábban elhunyt pályatárs, Werner Bischof barátait is.

A levél névtelen írója minden ismerőshöz, szűkebben a Magnum gyászoló közösségéhez szólt, amikor úgy fogalmazott:

meg kell próbálnunk folytatni a két nagy fotográfusunk által ránk ruházott hagyományt.

A közelgő szertartás kapcsán azt is sietett hangsúlyozni: „…egyszerű baráti összejövetel lesz, kvéker módra. Azok a barátok, akik szólni kívánnak, röviden megtehetik.”

Capa temetése ezután, zárt körben zajlott az amawalki kvéker temetőben.

Sem Robert, sem testvére, Cornell nem voltak kvékerek, kettejük közös ismerőse, a szerkesztő John G. Morris azonban ekkortájt igen. Neki – és az arlingtoni katonai temetőtől idegenkedő anyjának – köszönhető, hogy Capa összetört testét végül a Barátok Társasága temetőjében helyezték örök nyugalomra. Morris szerint halott barátja – az akkor már sokak által ismert haditudósító – hitt az emberek testvériségében és szenvedélyesen vágyott a békére.

A kvékerek pedig nem ismernek faji vagy társadalmi megkülönböztetést, nincs egyházuk, sem dogmáik, és – egyebek közt – elvetik a háborúkat.

A domboldal, ahol ma Capa mellett édesanyja, öccse, sógornője, és – a családtól épp csak egy kicsit távolabb – életrajzírója, Richard Whelan is nyugszik, csakugyan háborítatlan.

02EF-224405.jpg

Cornell, Julia és Robert Capa sírja az amawalki kvéker temetőben, 2013. április (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Fényképtár / Fisli Éva)

Az amawalki temetésről ismertek Dirck Halstead felvételei, Capa korai halálához azonban kötődik egy másik, a neten több változatban is feltűnő, a Metropolitan Múzeum gyűjteményébe 1984-ben került Kertész-kép is, A hódolat Robert Capának.

A papírkép verzójára az idős fotóművész feljegyezte: New York, June 8, 1954/11. Az időpont a gyászszertartás utáni második nap. Kertész nem ekkor tudta meg Capa halálhírét, az ablakból fényképezett New York-i városképet azonban az ő emlékének ajánlotta.

A felvétel feltehetően alkonyatkor készült, 

a tekintet megakad az ég, az emlékezet sötét felhőiben. A fotó fekete-fehér, de a sötét tónus alatt a színek játéka olyan lehetett, mint egy véraláfutás. Egy nagy erejű ütés emlékére látunk. A fájdalom már nem mérhető; ez az a pont, ameddig eljuthatunk.

Robert Capáról is olvashat hamarosan megjelenő Fényképtárgy című kötetünkben. Addig is böngésszen a Magyar Nemzeti Múzeum online adatbázisában!

Fejléckép: Robert Capa sírja az amawalki kvéker temetőben, 2013. április, Forrás/Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Fényképtár/Fisli Éva)

Összjáték

Kapcsolódó

Összjáték

Nem minden (csak) az, aminek látszik.

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

18-as karika kerülhet Almodóvar filmjeire

Megjelentek a Médiatanács korhatár-besorolással kapcsolatos ajánlásai, a példák között több filmklasszikust is említ az NMHH – tudatta a HVG.
Vizuál hír

Átadták a magyar származású művészeket díjazó Szervátiusz Jenő-díjat

A kárpát-medencei születésű magyar alkotókat elismerő Szervátiusz Jenő Alapítvány díját idén a kárpátaljai Homoki Gábor festőművész, rajztanár és a moldvai csángó származású Petrás Alina keramikus, népdalénekes vehette át – tudatta az MTI.
Vizuál premier

Ilyen még nem volt – Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval

Az országos premier napján, szeptember 23-án egy egészen különleges online, élő, streamelt közönségtalálkozón egyszerre hét mozi nézői beszélgethetnek Enyedi Ildikóval új filmje, A feleségem története vetítése után.
Vizuál hír

Elhunyt Olescher Tamás festőművész

A Munkácsy-díjas festőművészt, díszlettervezőt, perforemert hosszan tartó betegség után, szeptember 14-én, életének 67. évében érte a halál – tudatta családja.
Vizuál kritika

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.