Vizuál

Domboldal Amawalkban - Hol nyugszik a világhírű haditudósító?

2020.05.21. 13:20
Ajánlom
Hogyan lett Robert Capa nyughelye egy kvéker temető? Erről ír a FényképTár mai részében Fisli Éva, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

„Szerencsejátékos vagyok – írta egyszer Capa magáról; e játékos mától nem játszik tovább.” – kezdte nekrológját az amerikai Hal Boyle. Az ismert lipcsei sorozatból két képet közlő cikk azután készült, hogy Robert Capa 1954. május 25-én, Indokínában, fényképezés közben aknára lépett és meghalt. Boyle Capa, a szerencsejátékos a kelleténél többször kockáztatott című írásával először New Yorkban, André Kertész iratmásolatai között találkoztam; ő ugyanis a nekrológot kivágta az újságból és megőrizte.

Kertész iratai közül került elém egy 1954. június 2-án kelt hivatalos, angol nyelvű értesítés is, a Magnum Photos Inc. fejléces papírján. Eszerint június 6-án – vagyis a D-Day 10. évfordulóján – került sor Capa New York-i gyászszertartására, amelyre várták a pár héttel korábban elhunyt pályatárs, Werner Bischof barátait is.

A levél névtelen írója minden ismerőshöz, szűkebben a Magnum gyászoló közösségéhez szólt, amikor úgy fogalmazott:

meg kell próbálnunk folytatni a két nagy fotográfusunk által ránk ruházott hagyományt.

A közelgő szertartás kapcsán azt is sietett hangsúlyozni: „…egyszerű baráti összejövetel lesz, kvéker módra. Azok a barátok, akik szólni kívánnak, röviden megtehetik.”

Capa temetése ezután, zárt körben zajlott az amawalki kvéker temetőben.

Sem Robert, sem testvére, Cornell nem voltak kvékerek, kettejük közös ismerőse, a szerkesztő John G. Morris azonban ekkortájt igen. Neki – és az arlingtoni katonai temetőtől idegenkedő anyjának – köszönhető, hogy Capa összetört testét végül a Barátok Társasága temetőjében helyezték örök nyugalomra. Morris szerint halott barátja – az akkor már sokak által ismert haditudósító – hitt az emberek testvériségében és szenvedélyesen vágyott a békére.

A kvékerek pedig nem ismernek faji vagy társadalmi megkülönböztetést, nincs egyházuk, sem dogmáik, és – egyebek közt – elvetik a háborúkat.

A domboldal, ahol ma Capa mellett édesanyja, öccse, sógornője, és – a családtól épp csak egy kicsit távolabb – életrajzírója, Richard Whelan is nyugszik, csakugyan háborítatlan.

02EF-224405.jpg

Cornell, Julia és Robert Capa sírja az amawalki kvéker temetőben, 2013. április (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Fényképtár / Fisli Éva)

Az amawalki temetésről ismertek Dirck Halstead felvételei, Capa korai halálához azonban kötődik egy másik, a neten több változatban is feltűnő, a Metropolitan Múzeum gyűjteményébe 1984-ben került Kertész-kép is, A hódolat Robert Capának.

A papírkép verzójára az idős fotóművész feljegyezte: New York, June 8, 1954/11. Az időpont a gyászszertartás utáni második nap. Kertész nem ekkor tudta meg Capa halálhírét, az ablakból fényképezett New York-i városképet azonban az ő emlékének ajánlotta.

A felvétel feltehetően alkonyatkor készült, 

a tekintet megakad az ég, az emlékezet sötét felhőiben. A fotó fekete-fehér, de a sötét tónus alatt a színek játéka olyan lehetett, mint egy véraláfutás. Egy nagy erejű ütés emlékére látunk. A fájdalom már nem mérhető; ez az a pont, ameddig eljuthatunk.

Robert Capáról is olvashat hamarosan megjelenő Fényképtárgy című kötetünkben. Addig is böngésszen a Magyar Nemzeti Múzeum online adatbázisában!

Fejléckép: Robert Capa sírja az amawalki kvéker temetőben, 2013. április, Forrás/Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum Fényképtár/Fisli Éva)

Összjáték

Kapcsolódó

Összjáték

Nem minden (csak) az, aminek látszik.

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Vizuál

11+1 filmzene, amit hallanod kell Ennio Morriconétól

91 évesen elhunyt Ennio Morricone, aki nélkül nem lenne hős Clint Eastwood, nem lenne mit játszania az óceánjáró zongoristának és nem lenne mennyei a mozi sem. Összeszedtük a legjobb filmzenéit.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.
Zenés színház

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Klasszikus

Arany Vonót kapott Roby Lakatos

A hegedűművész a Meiringeni Zenei Fesztivál nyitókoncertjén vehette át a Der Goldene Bogen (Arany Vonó) elnevezésű elismerést.
Könyv

80 éves Tolnai Ottó

A költő, író, színműíró, műfordító, a vajdasági magyar irodalom egyik legjelentősebb alakja július 5-én ünnepli nyolcvanadik születésnapját.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„A szolgája vagyok a könyveknek” - Interjú Gálos Viktor fotóssal

Hatvan egérfogó, kétszáz tojás, egy halfarok, esetleg egy kiszuperált tévé porcelánnyuszival, felkészülésként pedig több ezer oldalnyi szépirodalmi szöveg elolvasása – alig két hét alatt. Gálos Viktor fotós mesél a néhol vidám, néhol szürreális munkáról, ami a Libri Irodalmi Díj köteteinek fotói mögött áll.
Vizuál ajánló

Másfél tucat emlékezetes magyar film a Benczúr Kertben

A legrégebbi 1934-ből való a „legfiatalabb” 2001-ből. Az egyik lírai, a másik kifejezetten röhögtető, az egyik pörgős, a másik lassú, tűnődő, és nem is egy nosztalgikus. A sokszínű kínálat szűk egyharmada lefutott, de a másik kétharmad is remek estéket kínál.
Vizuál hír

Vastag porréteg alól bukkant elő az értékes Rubens-festmény

A flamand mester maga készítette azt az alkotást, amely július végén kerül kalapács alá Londonban.
Vizuál magazin

11+1 filmzene, amit hallanod kell Ennio Morriconétól

91 évesen elhunyt Ennio Morricone, aki nélkül nem lenne hős Clint Eastwood, nem lenne mit játszania az óceánjáró zongoristának és nem lenne mennyei a mozi sem. Összeszedtük a legjobb filmzenéit.
Vizuál hír

Hova tovább? – Várják az idei ARC plakátkiállítás pályaműveit

Ökológiai összeomlás, világjárványok, társadalmi egyenlőtlenségek. De mi a kiút, és hogyan tovább? Ha van egy jó ötleted, mondd el vizuálisan! A pályázatokat július 31-ig várják.