Vizuál

Dráma, amiről mindenki beszél – A sorozatok aranykora

2018.07.29. 09:00
Ajánlom
„A középszerűségnek befellegzett. Minden sorozatnak kimagaslónak kell lennie” – ennél lényegretörőbben aligha jellemezhetnénk azt a sorozatbummot, amely az elmúlt években szinte az összes háztartásba, így hazánkba is beköszöntött.

Részlet a KULT50 magazinban megjelent cikkből.

A fenti idézet az egyik amerikai országos tévé, az ABC egyik fejesétől, Patrick Morantől származik, aki sokakkal együtt közelről figyelhette, ahogy a sorozatok megítélése, hatása teljesen átalakult az elmúlt 15-20 évben, ahogy cikiből egyenesen menővé vált a képernyő előtt gubbasztani órákig.

Egyesek a tévé harmadik aranykorszakának nevezik, mások a csúcstelevízió (Peak TV) korszakaként jellemzik azt a 2000-es évek kezdete óta tartó folyamatot, amelynek következtében egyre minőségibb és bátrabb műsorok szereztek komoly rajongótábort, váltak világmárkává. Egy olyan korszak köszöntött be, ahol egyre több klasszikus mozifilmes csábult át a sorozatok világába – A kategóriás színészektől a kultikus rendezőkig.

Ma már ott tartunk, hogy a világot az tartja például lázban, hogy talán a két leghíresebb élő amerikai színésznő, Meryl Streep és Nicole Kidman együtt szerepel a Hatalmas kis hazugságok második évadában. Vagy hogy olyan, mozikból ismerős ünnepelt rendezők is, mint Martin Scorsese (Bakelit), Danny Boyle (Bizalom), David Fincher (Kártyavár, Mindhunter), Paolo Sorrentino (Az ifjú pápa) a sorozatokban valósítják meg kreatív vízióikat.

Annyi sorozat készül egy évben világszerte, hogy az év minden egyes napjára jut egy évadpremier. Vajon a Maffiózók és a Breaking Bad után a leszállóágat éljük, vagy még csak most jön a csúcskorszak?

A gengszter leül egy pszichiáterrel szemben, és minden megváltozik

Valószínűleg még nem állunk elég távol időben ahhoz, hogy egyértelmű kezdőpontját jelölhessük ki a legújabb aranykorszaknak, de a legtöbb szakíró a Maffiózók (The Sopranos) 1999-es indulásához köti az új éra berobbanását. Az HBO ugyanis a pánikrohama után titokban terápiára járó maffiózót, Tony Sopranót és környezetét követő sorozatával történelmet írt. Az egyórás részekben ott volt minden, ami a csúcsműsorokat a következő években jellemezte: egy morálisan megkérdőjelezhető, mégis szimpátiát kiváltó főhős, az akár különálló filmekként is értelmezhető epizódok és csúcsminőség a teljes alkotócsapattól: az íróktól egészen a technikai stábtagokig.

A sokáig lesajnált tévéipar olyan színvonallal rukkolt elő, ami a legjobb mozifilmek szintjét hozta művészileg és technikailag is.

SorozatBreakingBad-164213.jpg

Breaking Bad

A mélypont után törvényszerű a felemelkedés

Persze a Maffiózók kritikai és közönségsikere nem a semmiből érkezett, előzmények sora vezetett az áttöréshez. Már az ezredforduló előtt is voltak világszerte sikeres amerikai sorozatok, ki ne ismerné a Starsky és Hutch-ot, a Miami Vice-t, a Dallas-t, a Baywatchot vagy a Vészhelyzetet, amikért a képernyőkre tapadtak még Közép-Európában is.

A kilencvenes évek végére azonban kifulladni látszott az amerikai hegemónia, egyre kisebb szeletet haraptak a tortából az amerikai gyártók az európai piacon. Magyarországon ez a jelenség kicsit később csapódott le, de a 2000-es évek elején már nagyítóval kellett keresni az amerikai sorozatokat a hazai csatornákon főműsoridőben. Csak a C.S.I. és a 24 ért el igazán átütő sikert ebben az időszakban.

Amerikában az országos csatornák mellett a kábelcsatornák (USA, FX, AMC stb.) is egyre gyakrabban vágtak saját gyártású sorozat készítésébe. A kábeltévék a rájuk vonatkozó engedékenyebb szabályozás miatt bátrabb, szókimondóbb szériákat gyártottak az országos csatornáknál, az internet térhódítása miatt pedig könnyebben elérhetővé váltak az információk egy-egy sorozatról.

Ez vezetett odáig, hogy a 2000-es években egyre több olyan széria (pl. The Shield, Oz) jelent meg, amely a mozifilmek szabadságát idézte, az addig ismert határokat feszegette, miközben számottevő rajongótábort szerzett magának az online térben. Emellett pedig megjelent a színen egy másik műsorpolitikával az HBO, amely előfizetéses rendszere miatt egyértelműen a prémiumminőségű saját tartalomra helyezte a hangsúlyt.

Így érkeztünk el a Maffiózók premieréhez, amely ki is jelölte a sorozatok jövőjét, ahol a langyosnak, a közepesnek már nem volt helye. Tét nélküli limonádék helyett olyan dráma érkezik, amiről napokig beszélnek.

DSC_3243-144903.jpg

KULT50

A cikk további részében arról is szó esik, milyen jelenségek ösztönözték a gyártó cégeket egyre izgalmasabb és rizikósabb alkotások elkészítésére, és érintjük a magyar sorozatpiac működését is, kiemelve a legfontosabb produkciókat, köztük az Aranyéletet és a Terápiát.

A cikk teljes terjedelmében a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 magazinban olvasható.

A kiadvány kapható az újságárusoknál, a Líra, Líra-Móra, a Rózsavölgyi és Társa könyvesboltokban, valamint megrendelhető a Líra weboldalán.

Fejléckép: Maffiózók

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Színház

Vecsei H. Miklós arról beszélt, miért búcsúzott el a Vígszínháztól

„Leszek én még vígszínházi tag” – mondta a Rózsavölgyi Szalon Mi jár a fejedben című műsorában Vecsei H. Miklós, akinek a neve hosszú évekre egybeforrt Nemecsekével. Most ír, rendez, zenél és újratervez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Online látható Tóth Luca fesztiváldíjas kisfilmje

November 30-tól bárki megnézheti Tóth Luca legújabb kisfilmjét, a Berlinalén debütált Lidérc urat. A rendező második függetlenfilmjét 2019-ben mutatták be és azóta közel 90 fesztiválon szerepelt, versenyprodukcióként pedig 12 jelölést váltott díjra.
Vizuál hír

Zenthe Ferencre emlékezik OSZMI

Online programmal emlékezik Zenthe Ferenc születésének századik évfordulójára az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet. A 20. század második felének egyik legmeghatározóbb magyar színművészéről pályatársai csak úgy nyilatkoztak, hogy „nagysága abban is állt, hogy pici epizódban is alázatos és fegyelmezett volt”.
Vizuál gyász

Elhunyt moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt elnöke

98 éves korában, koronavírus-fertőzésben elhunyt Irina Antonova, a világhírű moszkvai Puskin Szépművészeti Múzeum volt igazgatója, aki 52 év után, 2013-ban vonult vissza az intézmény éléről.
Vizuál felhívás

Vásároljon bérletet, mentse meg a Cirko Mozit!

A Cirko-Gejzír Mozi közönsége segítségét kérni, és egy olyan bérletet kínál, amely onnantól érvényes, amikor a tulajdonosa használni kezdi. De nagy segítség számukra, ha már most megveszi.
Vizuál hír

Advent for Good – szociális kirakat-kiállítással készül az ünnepekre a Kultúrgorilla

Szociálisan érzékeny designprojektet mutat be a Bartók Béla úton a Kultúrgorilla design management csapat. A szervezők az Advent for Good keretében minden nap új ablakot nyitnak egy felelősebb, zöldebb világra.