– Nemrég ért haza New Yorkból, ahol saját kiállítását nyitotta meg. Mi látható ott?
– Az East Village-i 10 Thousand Steps könyvesboltban 23 nyomat került kiállításra. Az utóbbi tíz évben készült festményeimből a Vinczemill készített sorozatot merített papírra. Ha egy
akkor a kontraszt felerősíti az összhatást. A sorozatnak New Yorkban szép sikere volt, egy újabb kiállítási meghívást is kaptam, valamint sikerült inspirálódnom és feltöltődnöm ahhoz, hogy új lendületet vegyek, mert egy kicsit elfáradtam.
– Szellemileg? Szakmailag?
–Az utolsó pillanatig készültek a képek, az új festménysorozat darabjai a mostani budapesti kiállításra, amelyek gyermeki perspektívából igyekeznek megfogalmazni szellemi közjónk aktuális tájképeit. Az inspiráció ezúttal a naivitás volt. Hogy
Hogy ki és miért teszi oda azt a valakit, akibe majd az egy életre beleképzeli ideológusát, megváltóját, vezérét, őszinte barátját? Hogy azután felnőttként is ugyanolyan naivitással hallgassa a pártok jelszavait, ígéreteit, reklámjait? S hogy miként lázadhat fel az ilyen sztereotípiák ellen az egyén, hogy a feladatot félreértve, megváltoztatva saját értelmezési szabadságával töltse fel. Hisz az örökérvényű történetek ma is újraértelmezhetőek, más megvilágításba kerülhetnek, más izgalmakat, feszültségeket rejthetnek a számunkra, legyen az akár egy paradicsomi állapot vagy a mennybemenetel.
– Ezek az új képek láthatóak most a Godot Galériában?
– Két részből áll a mostani kiállítás: egyrészt láthatjuk a nyomatokat, amelyeket New Yorkban is, valamint a kiállítás jelentősebb része, a Szeretet soha el nem fogy! című új festménysorozat.
A régebbi képek közt vannak történelmi szereplők, diktátorok, ideológusok. Első Károly, vagyis Marx Károly a kommunizmus pápájaként, mellette társa, Engelsz hajléktalanként. Őt azért úgy, mert a valóságban gazdag tőkések gyereke volt,
lelkiismeret-furdalásának pillanataiban. Ilyenkor adott egy kis pénzt Károly barátjának, aki valóban szegény volt, hogy megírhassa a szegények és elnyomottak szabadságideológiáját.
Kádár János a malevicsi Fekete kocka, akár a szuprematizmus oltára előtt kékhajú punk-ként áll, majd
Ha a hatékonyságot nézzük, akkor a világ legsikeresebb menedzsereként Sztálint nevezhetnénk meg, aki grandiózus terveket tudott megvalósítani, már ha az erkölcsi tartalma nem számít, és lám, gyakran nem számít, csak a hatékonyság és a pénz . A laptopja előtt hipszterként üldölgélve várja, hogy rányomjuk a lájkot. Mussolini női testépítőként igyekszik a hatalmát gyakorolni, miközben engedékeny konyhahangulatot áraszt mögüle a virágos olasz tapéta. II. Erzsébet és Geronazzo Mária pedig titokban a keleti nyitás politikájáról egyeztetnek a mártélyi mocsárban vonzó diáklányokként. Majd meglátjuk az egyeztetéseik kimenetelét. Báthory Erzsébet pedig Picasso műtermében fekszik egy ördögi figurán.
Göncz Árpád Rippl-Rónai műtermében jelenik meg. Az egyébként a köz előtt visszafogott életmódjáról híres politikus, fordító, közéleti személyiség itt most éppen a bajadérok táncát figyeli és lehet, hogy életében is nagyobb mértékben vonzódott a másik nemhez, mint amelyről értesültünk.
Az EU-ban állandó a vita, különösen kiélezett a helyzet a nyugati és a keleti tagjai között, de mielőtt végleg összevesznének, az utolsó pillanatban megjelenik mindannyiuk megváltójaként Karel Gott és gyönyörű énekével békét teremt az EU csúcson, mert
hisz végső soron mindenki szórakozni szeretne leginkább.
A következő képen Kim Dzsong Un Mark Rothko művészetét méltatja. Tudjuk, hogy a nagy vezérek mennyire érzékeny szívűek, s mennyire szeretik a művészetet. Mivel Kim Dzsong Un Svájcban tanult elitegyetemen, biztosan találkozott Rothko művészetével, úgyhogy gondolom, most az észak-koreaiakat táborokban sarkallja arra, hogy túlszárnyalják Rothkot. A másikon feleségemet, Csillát láthatjuk Schiele átértelmezésben, az utolsó viszont
így a kettő közül ez a pozitív, avagy a rózsaszín szemüvegen át látott világ, egy kertszerű, majdhogynem paradicsomi állapottal.
– Ezek pedig már az új sorozat képei?
– A Szeretet soha el nem fogy! sorozat a szeretet himnuszát veszi kiindulópontként, mert szeretetre vágyunk mindannyian, miközben a hétköznapokban szinte állandóan jajveszékelést, sírást, robbanásokat, lövéseket, sikolyokat hallhatunk, így izgalmas a feltevés, hogy valóban a szeretet soha el nem fogy-e, s főleg mellé a türelem. És vajon hány irányba tud leágazni a szeretetünk? Ha például a jézusi történetekben új szereplők válnak megváltókká, akkor lehet, hogy ma Soros György, Orbán Viktor vagy Lenin lesz az, aki a legnagyobb ígéretet, oltalmat, szerencsét, egyszóval szeretetet hozza el valaki számára.
– Az első képen rögtön Lenin kerül bibliai helyzetbe.
– Ma Lenin bácsi tartotta a hittanórát a címe. Mivel pedagógushiány van az oktatásban, lehet, hogy a hittanórára Uljanov elvtárs ugrott be alkalmi oktatónak, aki máshogyan értelmezte a Bibliát, ami látható a gyerekeken, hisz szakálluk és bajszuk nőtt. Egy másik értelmezésében az „Engedjétek hozzám a gyermekeket!” szituációban
ahol a gyerekek szimpátiájuk jeléül megválasztják őt Passió-játékuk főszereplőjévé. Vagyis lehet, hogy a gyerekek szeretni fogják Soros Györgyöt annak ellenére, hogy mit mond a kormány, hisz a gyerekek sokszor csintalanok, ösztönösek, öntörvényűek.
A gyöngyhajú pásztor csillagképe című képen egy gyöngyökből kirakott csillagképet láthatunk, amelyben megjelenik Kóbor János - hisz az ő haja láttán nekem azonnal a bárányok jutnak az eszembe - aki hosszú kóborlás után megtalálja magát és elveszett bárányait, hogy végre előre vezesse őket s minket a szebb jövőbe gyönyörű gyöngyfényű dalával.
Egy másikon a kisdedet tartóJózsef szokásos pozitúrájában Máté Pétert láthatjuk Elton Johnnal. Mivel a mai világban a legtöbben a szórakozásban hisznek, így a képen ennek a két szentjével találkozunk. Nemrégen voltam egy kedves házaspárnál Norvégiában, akikkel Máté Péter számokat hallgattunk. Visszatérve viszont Elton John legújabb szereplésével találkoztam, és
A Jézus a Balatonon jár az egyetlen kép, ahol maga Jézus jelenik meg, azonban itt a kontextus más, mert itt nem azon a vízen jár, ahol régen, hanem végre meglátogat minket és a Balatonon mutat be csodát. Nagyon hasznos, amit tesz, mert mivel épp Teréz anya fuldoklik előtte a bokáig érő vízben, gyorsan kimenti őt, miközben nem hagyja magát eltéríteni a körülötte úszkáló albán szirének által, akik őt tisztátalan gondolatokkal akarják megzavarni és a szerelem sötét útjaira téríteni.
A művészet is egyfajta csodatevés, vagy csoda önmagában, emellé ráadásul autoterápia. Jézus a Bethesda-tónál tett csodát, amikor egy nyomorultat meggyógyított, e képen viszont az ő személyében engem láthatunk, amint csodát téve kigyógyítom saját magamat, mint elesett nyomorultat a kép alsó sarkában látható eszközökkel: kenyérrel, borral, gyümölccsel és ecsettel.
Madonnával is találkozunk, aki most a szokásos, perverzebb kiszerelése helyett Like a Virgin – az általa választott művésznév szerepében Szűzmáriaként jelenik meg, s keresztet tart felénk azt ígérve, hogy megvéd az elvont művészettől. Mert ő egy modern népművész, aki az egyszerűség hangján szólva érinti meg a szíveket, s eltakarja az egyszerű emberek elől a szuprematizmus távolinak, kifürkészhetetlennek, ridegnek és félelemkeltőnek tűnő transzcendens világát.
– A főhelyen pedig két alak látható krisztusi pózban: Superman és Orbán Viktor.
–A migránskérdés jézusi értelmezésben veszélyes vizekre visz, így fölmerülhet a történet, amikor Jézus elcsendesítette a vihart. A hánykolódó tengeren már-már elsodorta őket a szél, amikor ő nyugalmat és békét teremtett. Most Supermanként jelenik meg, társai pedig a mai terminológiában migránsok – nevezzük őket Ali babáéknak a szónak a mesebeli áttételes, reflektált változatában – s a csodatevő Superman elcsendesíti a vihart, hogy elvonulhassanak a hősök.
Manapság nap, mint nap sok-sok mennybemenetelnek vagyunk a tanúi. A legutóbbi időben a legsikeresebb párt legsikeresebb vezetője említhető ennek leggyakoribb képviselőjeként. Ezért a képen Orbán Viktort láthatjuk - Mészáros Lőrinc és Áder János arkangyalok társaságában - ahogy
ezért szavazzunk rá. Hát nem?
A szeretet soha nem fogy el!
2017. október 26.- december 2.
Godot Galéria
1114 Budapest, XI. kerület, Bartók Béla út 11.
Ingyenes tárlatvezetés Gulyás Gáborral december 1-jén.
Aki most lemarad a Godot Galéria tárlatáról, az jövőre a győri Rómer Flóris Múzeum kvázi életmű-kiállításán pótolhatja az elmaradást valamint az A38 Hajón, a kalandosabbak esetleg Szentpéterváron tehetik meg ugyanezt.
. Kínában időközben megjelent az Egy halott naplójának kínai fordítása – Supermarket in heaven címen. Jövőre pedig egy újabb, immár a harmadik kínai nyelvű kötet megjelenése várható.