Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

2018.07.19. 09:30
Ajánlom
Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Névjegy

Pataki Szandra a METU Animáció alapszakán végzett, alkotásai számos fesztivál programjában szerepeltek. A WireLess című diplomafilm huszonnégy fesztiválon szerepelt és számos díjat bezsebelt. Elnyerte a legjobb animációnak járó díjat a 3. Magyar Filmhéten, Szeged Város Díját a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon, filmjét bemutatták a 70. Cannes-i Filmfesztivál Short Film Corner nevű programjában is.

"Minden új mozzanat egy újabb ötletet generált"

Interjú Pataki Szandrával

Az elmúlt két évben hosszú utat járt be a diplomafilmed. Milyen érzés volt fesztiválokon viszont látni, ráadásul több helyen díjazottként a színpadon állni?

Kimondottan szerettem beülni azokra a vetítésekre ahol a WireLess is terítékre kerül, mert a film igazi hatása a közönség reakciójából ítélhető meg leginkább. Így a vetítés közben a figyelmem inkább a nézőkre irányult és örömmel vettem észre, hogy az a hatás, amit a filmmel szerettem volna elérni, nem maradt el. Ott volt székben mocorgás, ott volt síri csend, ahol szerettem volna. Persze ehhez hozzátesz az is, hogy nagy vásznon, mozikörnyezetben sokkal inkább ki tudja bontakoztatni egy film az értékeit, de

remélem, mostantól a kis képernyőkön sem marad el a hatás.

A fesztiválok lehetőséget adtak arra, hogy a film által olyan helyekre is eljuthassak, ahova nem igazán lett volna alkalmam, nagyon szerencsésnek érzem magam. Továbbá, ha ezek az utazások még szakmai elismeréssel is jártak, akkor az csak dobott a már amúgy is katartikus élményen. Soha nem jöttem haza csalódással, ezek olyan élmények, amelyek örökké megmaradnak.

dr1-112455.jpg

Wireless (Fotó/Forrás: Budapesti Metropolitan Egyetem)

Ha visszagondolsz a film kezdeteire: mi jelentette a legbonyolultabb feladatot az alkotói folyamatban?

Leginkább a film történetének egy helyben tartása. A WireLess elég képlékeny témát dolgoz fel, a végkimenetel megannyi permutációjának adott helyet, amikor a forgatókönyvet fejlesztettük. Minden új mozzanat, jelenet egy újabb ötletet generált, ami folyton átírta az eseményeket oly módon, hogy egy „soha véget nem érős” körforgásban lehetne bennragadni. Ezért szükség volt arra, hogy egészen lecsupaszítsuk a történetet, és egy ponton megálljt kellett parancsolni a fejlesztéseknek. Miután ez megtörtént, már olajozottan tudtunk haladni a gyártással. Örülök, hogy olyan stábbal dolgozhattam együtt, akik a film keretein belül, de saját egyéni látásmódjukkal emeltek a film színvonalán, akár animációban, fényelésben, hangban. Ettől lett igazán egyedi a WireLess.

Mától nyilvánosan megtekinthetővé válik a WireLess, mit jelent ez számodra?

Rendkívüli öröm számomra, hiszen most már kikerült a fesztiválok és a szakmai közönség zárt világából. Animációs és filmes szemmel már megannyi nézőpontot és kritikát volt alkalmam meghallgatni a filmmel kapcsolatban, azonban most örülök, hogy a WireLess más, tőle esetleg távol álló nézőpontokból is meg tudja vizsgálni önmagát. Így szívesen fogadok minden véleményt, kritikát, hiszen ezektől a visszajelzésektől kaphatunk egész képet arról, hogy mit alkottunk. A filmeket a nézőknek készítjük elsősorban, így elengedhetetlenek ezek a reakciók. Lássák minél többen!

Itt látható a film:

WireLess from Szandra Pataki on Vimeo.

Min dolgozol éppen?

Idén kezdünk neki egy nagyon jó képzőművész barátommal, Kemény Zsuzsával egy közös animációs kisfilmnek, ami támogatást nyert a Macskássy Gyula pályázaton. A film címe Attitűd, ahol a főhős megpróbál együtt élni folyamatosan széthulló életével, amit felemészt egy folyton mozgó, képlékeny hálós anyag, tönkre téve mindazt, amit eddig felépített. A film stop-motion technikával készül. Ez a film komplexebb világot épít, mint a WireLess, ami jelentősen kilendít a komfortzónámból, így ez egy újabb kihívás. De nagyon várom, még folyik a forgatókönyv fejlesztése, de már elkezdtük az előkészítést. Mindemellett továbbra is óraadóként tanítok a Budapesti Metropolitan Egyetemen.

Forrás: Budapesti Metropolitan Egyetem

A WireLess alkotói: Muhi Klára (dramaturg), Nemes Sándor (operatőr), Tornyai Péter (zeneszerző), Mészáros Borbála, Pataki Szandra (vágók), Márton Noémi, Kubinyi Krisztina, Rádóczy Zsuzsi, Mészáros Borbála, Mess Zsanett, Papp Dániel (animátorok), Holló-Leleszi Krisztina (gyártásvezető). A film konzulense Gauder Áron volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.
Vizuál toplista

Rekord árbevétellel zárja az évet a Disney

A Walt Disney Stúdió hétmilliárd dolláros (2000 milliárd forintos) globális jegybevétellel zárja az évet. Ez a második alkalom, hogy a filmstúdiónak sikerül átlépnie ezt a határt.
Vizuál hír

Romákkal foglalkozó magyar dokumentumfilm lett a legjobb Berlinben

Bogdán Árpád Gettó Balboa című alkotása az Ake Dikhea? - Romani Filmek Fesztiválján nyerte el a fődíjat.
Vizuál reigl judit

Péntekig láthatóak Reigl Judit fekete-fehér művei Budapesten

A Franciaországban élő, világhírű magyar festőművész kollázsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit mutatja be az a kiállítás, amely A Fekete is egy Szín címmel látható a Kálmán Makláry Fine Arts galériában.