Vizuál

Dupla próba

2010.04.02. 10:00
Ajánlom
Áprilistól Herendi Gábor is belép azon filmrendezők táborába, akik színházban is kipróbálják magukat. Első színpadi rendezése mindenesetre filmes alapokon nyugszik: Mike Nichols Diploma előtt című filmjének színpadi adaptációját rendezi a Madách Színházban.

Fidelio Est: Egy hete próbálsz. Hogy érzed magad a színházi közegben?

Herendi Gábor: Nagyon jól, családiasan. Fontos volt, hogy befogadjanak, és azt hiszem, ez sikerült is. Már otthonosan érzem magam, csak az épületben még nem tudok eligazodni, olyan zegzugos, így kísérővel járok mindenhová. Mindenképp szerettem volna jó hangulatban próbálni, hiszen sok bennem a kérdőjel, ismeretlen a közeg, fogalmam sem volt a szakszavakról, nem tudtam, milyen tempóban tudok majd haladni... Persze beszéltem színházi rendezőkkel, fölkészültem erre a dologra. Az első napon döbbenten néztem a rendelkező próbák beosztását: egy nap alatt négy-öt jelenet? Soknak tartottam, de kiderült, hogy teljesíthető. Azt pedig, hogy a terminus technikusokat nem tudom pontosan, nem érzem annyira áthidalhatatlan problémának. Legfeljebb picit többet kell beszélnem, hogy megértsék, mit szeretnék...

FE: A főbb szerepek - gondolom, az egyeztetési nehézségek miatt - kettős szereposztásban mennek majd. Első rendezésnél ezt bevállalni igen nagy bátorság...

HG: Most úgy érzem, két különböző darabot kell rendeznem egyszerre, de meg kellett értenem, hogy a Madách Színháznak nem éri meg, ha nem tudja havonta legalább négy-öt alkalommal műsorra tűzni. És mivel valóban olyan színészeket választottunk, akik nehezen egyeztethetők, ezért elfogadtam Szirtes Tamás kérését. De nagyon nehéz. Főleg az, hogy intelligensen kezeljem a helyzetet, hiszen nem mondhatom egyik csapatnak sem azt, hogy a másikkal már valamit lepróbáltam, működött, és azt kellene nekik is reprodukálni.

FE: A szereplőket te választhattad?

HG: Átbeszéltük, de tulajdonképpen igen. Benjamin szerepére Szente Vajk adott volt itt a Madáchban, Kovács Lehelt pedig már rég kinéztem magamnak, több filmben is láttam. És egy kicsit hasonlít is Dustin Hoffmannra... Mrs. Robinson karakterében a filmbeli szereplő nem befolyásolt annyira, mint Benjamin alakjában. El tudtam képzelni egy vadócabb, vérrel telibb, és egy visszafogottabb, hűvösebb, elegánsabb Mrs. Robinsont. Valahogy evidensnek éreztem Udvaros Dorottyát és Nagy-Kálózy Esztert. Fodor Annamáriával forgattam a Valami Amerika 2-ben, Holecskó Orsival pedig már több castingon is összefutottam, tudtam, hogy egyszer még dolgozni fogunk együtt, ők játsszák majd Elaine-t.

FE: Máshogyan adsz instrukciót a színészeknek, mint a filmnél? Mert ha ott kérsz valamit, megcsinálják, fölveszitek, és az úgy marad. Itt pedig ugye naponta változnak a dolgok, főleg az elején.

HG: Igen, ez nagyon tetszik! A filmnél nem tudok ennyire a színészekre támaszkodni. Sokkal határozottabb elképzelésekkel megyek oda, megmondom, hogy innen ide gyere, csináld ezt, nézzél arra. A színház pedig közös munka, közös érlelés, és élvezem, hogy a színész mindenfélét kipróbál, amiből én is meríthetek intuíciókat, vagy hirtelen megszületik egy-egy olyan mondat, ami addig egészen máshogy csengett a fülemben. Szinte azt mondom, hogy érdemes lesz bizonyos dolgokat átvennem. Például soha nem próbáltam forgatás előtt, most viszont azt gondolom, talán a nehezebb jeleneteket érdemes színházszerűen próbálni, mire a kamera elé megyünk.

FE: Mennyire kell követned a filmet, illetve az abból készült darabot?

HG: Az angol jogtulajdonos kőkemény pasi. De bízom benne, hogy egyes változtatásokat megért és elfogad. Néhány dolgot talán bele tudunk tuszkolni "a rendezés szabadsága" fogalomkör alá, de van, amivel küzdeni kell. Inkább attól tartok, hogy az emberek valamiféle elvárással jönnek majd be, hiszen ez a film annak idején nagyot szólt. Mindenkiben van egy pozitív emlék, talán jobb is, mint amilyen maga a film, mert az idő megszépíti ezeket.

FE: Neked is megszépítette, vagy naprakész voltál belőle, amikor a felkérés érkezett?

HG: Nagyon rég láttam, csak benyomásaim voltak róla. Pozitívak. A darab még nem is volt a kezemben, de rohantam megnézni a filmet, mert sok mindenre nem emlékeztem. Nagyon jó filmnek tartom, bár kicsit porosnak éreztem, de ez érthető, hiszen 1967-ben készült.

FE: Ehhez képest a darab egy picit pörgősebb lesz?

HG: Inkább tempósabbnak mondanám, eleve amiatt, hogy színpadon vagyunk. A filmes hosszú, néma snitteket nem lehet egy az egyben átvenni. A színpadi lét egy picit beszűkíti a lehetőségeket, de azt hiszem, jól tudnunk élni vele. Például egyetlen, fix díszletben játszódik az egész, annyira be van építve a Madách színpada a nagy musicalekhez. A nézők biztos valami látványos dolgot várnak majd egy filmrendezőtől, de ez nem így lesz. És a darab nem is igényli az óriási színpadtechnikát. Olyannak kell megcsinálni, amilyennek én gondolom, mi gondoljuk. És ha jó az előadás, akkor úgyis fogják szeretni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.
Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Könyv

Líra Könyvhét a karanténban

A koronavírus mindannyiunk életét megváltoztatta, de az olvasás és a könyv szeretete megmarad. Ezért tartják fontosnak a Líránál, hogy a könyvek ünnepe ne maradjon el teljesen, így május 26–29. között egy rendhagyó online Líra Könyvhét keretében hozzák el mindenki otthonába a legújabb olvasnivalókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról
Vizuál videó

A Lánchíd is szerepel Hans Zimmer legújabb klipjében

Hans Zimmer Oscar-díjas zeneszerző és napjaink egyik legnépszerűbb DJ-je, Alan Walker közös, „Time” című számához a COVID-19 koronavírus miatt kiüresedett városokat megjelenítő videoklipet készítettek. A dal először az Eredet című film betétdala volt, amely most Alan Walker feldolgozásában, közös előadásukban született újjá.
Vizuál hír

Bosszúból gyújtotta fel egy férfi a kiotói animációs stúdiót

Szerdán úgy ítélték meg, hogy a már a helyszínen elfogott férfi megfelelően felgyógyult életveszélyes égési sérüléseiből és átszállítható az őrizetbe - közölte a japán rendőrség. A férfi állítása szerint a stúdió ellopta egy történetét és ezért állt bosszút rajtuk.
Vizuál gyász

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.