Vizuál

Dupla próba

2010.04.02. 10:00
Ajánlom
Áprilistól Herendi Gábor is belép azon filmrendezők táborába, akik színházban is kipróbálják magukat. Első színpadi rendezése mindenesetre filmes alapokon nyugszik: Mike Nichols Diploma előtt című filmjének színpadi adaptációját rendezi a Madách Színházban.

Fidelio Est: Egy hete próbálsz. Hogy érzed magad a színházi közegben?

Herendi Gábor: Nagyon jól, családiasan. Fontos volt, hogy befogadjanak, és azt hiszem, ez sikerült is. Már otthonosan érzem magam, csak az épületben még nem tudok eligazodni, olyan zegzugos, így kísérővel járok mindenhová. Mindenképp szerettem volna jó hangulatban próbálni, hiszen sok bennem a kérdőjel, ismeretlen a közeg, fogalmam sem volt a szakszavakról, nem tudtam, milyen tempóban tudok majd haladni... Persze beszéltem színházi rendezőkkel, fölkészültem erre a dologra. Az első napon döbbenten néztem a rendelkező próbák beosztását: egy nap alatt négy-öt jelenet? Soknak tartottam, de kiderült, hogy teljesíthető. Azt pedig, hogy a terminus technikusokat nem tudom pontosan, nem érzem annyira áthidalhatatlan problémának. Legfeljebb picit többet kell beszélnem, hogy megértsék, mit szeretnék...

FE: A főbb szerepek - gondolom, az egyeztetési nehézségek miatt - kettős szereposztásban mennek majd. Első rendezésnél ezt bevállalni igen nagy bátorság...

HG: Most úgy érzem, két különböző darabot kell rendeznem egyszerre, de meg kellett értenem, hogy a Madách Színháznak nem éri meg, ha nem tudja havonta legalább négy-öt alkalommal műsorra tűzni. És mivel valóban olyan színészeket választottunk, akik nehezen egyeztethetők, ezért elfogadtam Szirtes Tamás kérését. De nagyon nehéz. Főleg az, hogy intelligensen kezeljem a helyzetet, hiszen nem mondhatom egyik csapatnak sem azt, hogy a másikkal már valamit lepróbáltam, működött, és azt kellene nekik is reprodukálni.

FE: A szereplőket te választhattad?

HG: Átbeszéltük, de tulajdonképpen igen. Benjamin szerepére Szente Vajk adott volt itt a Madáchban, Kovács Lehelt pedig már rég kinéztem magamnak, több filmben is láttam. És egy kicsit hasonlít is Dustin Hoffmannra... Mrs. Robinson karakterében a filmbeli szereplő nem befolyásolt annyira, mint Benjamin alakjában. El tudtam képzelni egy vadócabb, vérrel telibb, és egy visszafogottabb, hűvösebb, elegánsabb Mrs. Robinsont. Valahogy evidensnek éreztem Udvaros Dorottyát és Nagy-Kálózy Esztert. Fodor Annamáriával forgattam a Valami Amerika 2-ben, Holecskó Orsival pedig már több castingon is összefutottam, tudtam, hogy egyszer még dolgozni fogunk együtt, ők játsszák majd Elaine-t.

FE: Máshogyan adsz instrukciót a színészeknek, mint a filmnél? Mert ha ott kérsz valamit, megcsinálják, fölveszitek, és az úgy marad. Itt pedig ugye naponta változnak a dolgok, főleg az elején.

HG: Igen, ez nagyon tetszik! A filmnél nem tudok ennyire a színészekre támaszkodni. Sokkal határozottabb elképzelésekkel megyek oda, megmondom, hogy innen ide gyere, csináld ezt, nézzél arra. A színház pedig közös munka, közös érlelés, és élvezem, hogy a színész mindenfélét kipróbál, amiből én is meríthetek intuíciókat, vagy hirtelen megszületik egy-egy olyan mondat, ami addig egészen máshogy csengett a fülemben. Szinte azt mondom, hogy érdemes lesz bizonyos dolgokat átvennem. Például soha nem próbáltam forgatás előtt, most viszont azt gondolom, talán a nehezebb jeleneteket érdemes színházszerűen próbálni, mire a kamera elé megyünk.

FE: Mennyire kell követned a filmet, illetve az abból készült darabot?

HG: Az angol jogtulajdonos kőkemény pasi. De bízom benne, hogy egyes változtatásokat megért és elfogad. Néhány dolgot talán bele tudunk tuszkolni "a rendezés szabadsága" fogalomkör alá, de van, amivel küzdeni kell. Inkább attól tartok, hogy az emberek valamiféle elvárással jönnek majd be, hiszen ez a film annak idején nagyot szólt. Mindenkiben van egy pozitív emlék, talán jobb is, mint amilyen maga a film, mert az idő megszépíti ezeket.

FE: Neked is megszépítette, vagy naprakész voltál belőle, amikor a felkérés érkezett?

HG: Nagyon rég láttam, csak benyomásaim voltak róla. Pozitívak. A darab még nem is volt a kezemben, de rohantam megnézni a filmet, mert sok mindenre nem emlékeztem. Nagyon jó filmnek tartom, bár kicsit porosnak éreztem, de ez érthető, hiszen 1967-ben készült.

FE: Ehhez képest a darab egy picit pörgősebb lesz?

HG: Inkább tempósabbnak mondanám, eleve amiatt, hogy színpadon vagyunk. A filmes hosszú, néma snitteket nem lehet egy az egyben átvenni. A színpadi lét egy picit beszűkíti a lehetőségeket, de azt hiszem, jól tudnunk élni vele. Például egyetlen, fix díszletben játszódik az egész, annyira be van építve a Madách színpada a nagy musicalekhez. A nézők biztos valami látványos dolgot várnak majd egy filmrendezőtől, de ez nem így lesz. És a darab nem is igényli az óriási színpadtechnikát. Olyannak kell megcsinálni, amilyennek én gondolom, mi gondoljuk. És ha jó az előadás, akkor úgyis fogják szeretni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.
Vizuál hír

Kende János életműdíjat kap a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Kedden kezdődik az Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző nemzetközi filmfesztivál Szegeden, ahol A tanú eredeti verzióját is levetítik és amelynek életműdíjasa nem más, mint Jancsó Miklós egykori munkatársa, Kende János.
Vizuál hír

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.
Vizuál interjú

„Minden művészetnek célja, hogy szép és jó legyen"

Kárpáti Tamás Munkácsy Mihály-díjas festőművész, az MMA rendes tagja idén ünnepli 70. születésnapját, amely alkalmából CREDO címmel nyílik kiállítása a Pesti Vigadóban. A festővé válásról, az alkotási folyamatról, az alkalmazott technikákról és a Teremtő szerepéről beszélgettünk.