Vizuál

Édentől keletre a Lumúban

2011.09.15. 19:00
Ajánlom
A hatvanas évektől kibontakozó fotórealizmus jegyében született nyugati és kelet-európai festményeket állít párhuzamba a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú) szerdától látogatható, Édentől keletre - Fotórealizmus: Valóságváltozatok című időszaki tárlata.

Az Édentől keletre a harmadik és utolsó állomása egy kiállítás-sorozatnak, amely a bécsi MUMOK és az aacheni Ludwig Forum után érkezik a Lumúba - emlékeztetett a tárlat budapesti sajtótájékoztatóján a budapesti múzeum igazgatója. Bencsik Barnabás azonban hangsúlyozta: a három kiállítás kurátorai más-más szempontból dolgozták fel a fotórealizmuson keresztül a hatvanas-nyolcvanas évek korszakát. Mint Susanne Neuburger, a Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (MUMOK) kiállításának kurátora felidézte, Bécsben elsősorban az amerikai fotórealista festészet állt a középpontban, Aachenben a képzőművészeti anyag kiegészült a korszak amerikai életmódját dokumentáló irodalmi, zenei és egyéb anyagokkal, a legtöbb újdonságot pedig talán a Lumú tárlata hozza azzal, hogy az amerikai és nyugat-európai alkotásokat párhuzamba állítja a közép-európai fotórealista munkákkal.

Erőss Nikolett, az Édentől keletre kurátora hozzátette, nem kizárólag művészettörténeti szempontból kívánták vizsgálni a hidegháború korszakának fotórealizmusát, hanem a képeken keresztül a hatvanas-nyolcvanas évek társadalomtörténetéről is szeretnének szólni. A művek együttes bemutatása nem a versenyt szolgálja, hanem a festészettechnikai és társadalmi kérdésekre adott művészi válaszokat helyezi egymás mellé. Míg az amerikai festményeken többnyire a jóléti, fogyasztói társadalom derűs oldala bukkan fel, ez keleten természetesen nem volt lehetséges. Közös vonás azonban az ábrázolt téma mögött kibomló metaforikus tartalom - hangsúlyozta Erőss Nikolett. Sajátos ellentétben áll egymással a fogadóterem két képe: míg a horvát Jadranka Fatur Lift című munkája a bezártság, perspektívanélküliség érzését kelti, a francia Gérard Gasiorowski festményén önfeledten ünneplő vietnámi diákok más képet sugallnak a szocialista társadalomról. A fotórealizmus fontos műfaja a portréábrázolás, melyből a Lumú tárlata is gazdag válogatást ad, Lakner László és Méhes Lóránt munkáin keresztül kitérve egy sajátos változatra, a dokumentum-festményre. A másik jellemző téma a fogyasztói társadalom toposzainak ábrázolása, autók, reklámok és magazinok címlapjainak megfestésével. Don Eddy képein például csillogó limuzinok, színes kirakatok bukkannak fel, míg Franke Berko Bercic Legkedvesebb biciklim címmel egy újságból kivágott Robert Redford-portrét festett meg.

Sajátos nézőpontból idézik a szocializmus időszakát a privát életet ábrázoló alkotások. Nyári István Csirkeragu című képének teli szájjal falatozó alakjai a kádári gulyáskommunizmus kompromisszumairól beszélnek, Lukasz Korolkiewicz 1981. december 31., reggel című szobabelsőjén pedig egy tévéképernyőn éppen Wojciech Jaruzelski jelenti be a "szükségállapotot". A Matei Lazerecsu által megfestett írógép és magnetofon talán a Securitate egy kihallgatószobájába kalauzol, Lakner László és Bernáth(y) Sándor nyolcvanas évekből származó "brigádnaplói" azonban már ironikus szempontból közelítenek a szocialista nagyipar letűnőben lévő kultuszához. Erőss Nikoletta az MTI-nek elmondta: a kiállítás 72 festményt és 19 litográfiát vonultat fel 53 alkotótól, kétharmad részben Közép-Európából: magyar, lengyel, csehszlovák, román és jugoszláv művészektől. A 2012. január 15-ig látogatható tárlathoz számos kísérőprogram is kapcsolódik, a Busszal múzeumba projekt keretében például vidéki iskolák diákjai látogathatnak el a Lumú kiállítására.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.