Vizuál

Egon Schiele a Szépművészetiben

2013.06.25. 11:45
Ajánlom
A bécsi korai expresszionizmus nagy hatású alkotója és a stílus számos további bécsi képviselője mutatkozik be a Szépművészeti Múzeum június 26-tól látogatható kiállításán a kultúrát kiemelten kezelő és támogató Erste Bank jóvoltából. A több mint 80 alkotást bemutató kiállításon majd félszáz mű látható a címben szereplő művésztől, amelyek zöme a bécsi Leopold Múzeumból érkezett.

A Szépművészeti Múzeum szeptember végéig látható kiállítása a 2010-ben nyílt Gustav Klimtet és a bécsi szecesszió kezdeteit bemutató tárlatának mintegy folytatásaként a következő generáció legjelesebb alkotójának, Egon Schielének művészetébe, s kortársai segítségével a Jugendstilt felváltó bécsi expresszionizmus kialakulásába kínál betekintést. A tárlatra a Schiele-művekben a világon leggazdagabbnak számító bécsi Leopold Museum gyűjteményéből érkező 70 alkotás a Szépművészeti Múzeumban őrzött Schiele és Oscar Kokoschka rajzokkal, illetve festményekkel, és néhány magán gyűjteményben lévő, eddig kiállításon még nem szerepelt művel egészül ki.

Bodor Kata, a kiállítás kurátora beszámolt arról, hogy a tárlatra érkezőket a bécsi korai expresszionizmus nagy hatású alkotójának egyik főműve, az Önarckép lampionvirággal című olajfestmény fogja fogadni. Az első teremben a mindössze tízéves alkotói periódus első felének munkái kaptak helyett, itt láthatók majd a szecessziós korszak rajzai és az önarcképek többsége.

A mostani kiállítás középpontjában Egon Schiele (1890-1918) áll, akinek rövid, mindössze tíz éves alkotói pályafutásáról mintegy ötven alkotás ad keresztmetszetet. Schiele az akadémiai stílusú festészettől jutott el sajátos expresszionista kifejezésmódjáig, a portréfestészet hagyományos felfogásától a műfaj újraértelmezéséig. A bécsi expresszionizmusra jellemző módon modelljei lelki világát is megpróbálta megjeleníteni a vásznon. A portrék és az önarcképek között kölcsönhatás is felfedezhető, Schiele gyakran saját személyiségét vetítette ki modelljeinek ábrázolásában.

Bécs pezsgő kulturális életében a szecesszió század eleji sikere még javában izzott, amikor már megjelentek a "trónkövetelők". A vadabb, lázadó (Schiele, Kokoschka) vagy szorongató magányába zárkózó (Richard Gerstl) alkotók lelkes támogatókat és hangos kritikusokat egyaránt szereztek maguknak, miközben alkotásaik még sokszor magukon viselték „mestereik" (Klimt, Moll, Kolo Moser) hatását is. Ebbe a sokoldalú, művekben és művészeti diskurzusokban gazdag időszakban Bécs és Budapest kapcsolata is termékeny korszakát élte, ezt bizonyítja, hogy Schiele és más osztrák művészek - köztük Gustav Klimt is - éppen száz éve (1912-ben és 1913-ban) fővárosunkban is bemutatták legújabb műveiket.

Schiele már 16 évesen a konzervatív bécsi Képzőművészeti Akadémia legifjabb diákja lett, de ezt néhány diáktársával hamar elhagyva Neukunstgruppe (Újművészet-csoport) néven művészcsoportot alakítottak. Művészetét a Secession vezéralakja, Gustav Klimt és az egyesület kiállításain szereplő vendégművészek (Van Gogh, Toulouse-Lautrec, Munch) befolyásolták. Klimt erotikától sem mentes női aktjai - amelyekből néhányat mi is bemutatunk - közvetlenül hatottak a műtermében megforduló fiatal művészre.

Schiele zaklatott vonalvezetésű, szorongásokkal telített aktjaira, kisvárosi tájaira hamar felfigyelt a közönség, de a nők és férfiak, sőt sokszor serdülők tabukat nélkülöző ábrázolásaira a hatóság sem maradt érzéketlen, így "erkölcstelenség" vádjával rövid időre börtönbe is került. A Schiele által alapított Neukunstgruppe köréhez hamarosan csatlakozott az osztrák művészet emblematikus alakjaként kiállításunkon is szereplő Oskar Kokoschka is. A csoport tagjai és így tárlatunk szereplői között találjuk továbbá Albert Paris Gütersloht, Hans Boehlert és Anton Faistauert is. A bécsi expresszionizmus legtragikusabb sorsú alkotója a magányos és 25 évesen öngyilkosságot elkövető Richard Gerstl volt, akinek egy női portréja és két tájképe kiállításunkon is bemutatásra kerül. Az osztrák expresszionizmus továbbá olyan jelentős, ám nálunk alig ismert alkotók révén elevenedik meg, mint Anton Kolig, Leopold Blauensteiner, Herbert Boeckl és Max Oppenheimer.

"Évek óta tárgyaltunk a Leopold Múzeummal egy hasonló kiállítás létrehozásáról, ennek eredménye, hogy a világ legnagyobb Schiele-gyűjteménye most hetven alkotást kölcsönöz a budapesti kiállításra" - mondta el Baán László. A Szépművészeti Múzeum főigazgatója kiemelte: az árvíz miatt az utolsó pillanatig kérdéses volt, elindulhatnak-e az összesen jóval több, mint 100 milliárd forintos biztosítási értékű művek, végül azonban megérkeztek a szállítmányok.

A kiállítás két teremben 12 nagy tematika köré építve mutatja be a korszakot. A kiállításon a közönség találkozhat a Szépművészetiben őrzött remekművekkel is, mint például Schiele Ölelkező lányok és az Álló fiúakt című alkotásaival vagy Kokoschka Veronika kendője című képével.

A mostani tárlat főtámogatója, az Erste Bank nagyon fontosnak tartja, hogy aktív szerepet vállaljon a társadalmat érintő ügyekben és hozzájáruljon a komoly értékeket hordozó kezdeményezések, kulturális programok sikeréhez - mondta Szabó Andrea, az Erste Bank Hungary Zrt. marketingkommunikációs igazgatója. Hozzátette, a társaság stratégiájának része, hogy mecénásként szerepet vállaljon a kultúra fejlődésében. Az Erste Bank Hungary Zrt. minőségi kultúra iránti elkötelezettségét mutatja, hogy az Erste Private Banking üzletágának XII. kerületi központjában 25 kortárs festmény, valamint 3 szobor található. Olyan művekkel találkozhatnak az ügyfelek, mint például Bukta Imre Ilus az udvaron című műve a Godot Galériából vagy Szűcs Attila Two figures with elliptic light című képe. A bank kulturális események támogatása mellett kiemelt figyelmet fordít arra is, hogy fiatal tehetségeket is felkaroljon - fogalmazott a marketingkommunikációs igazgató.

A Szépművészeti Múzeum kiállítása megtekinthető 2013. szeptember 29-ig. Kritikánkat ide kattintva olvashatja!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál robot

Mesterséges intelligencia alakíthatja át a mozit - akár már a közeljövőben

Az okostelefonok, okosotthonok és okoshűtők után itt vannak az okosfilmek is? A jövőben forradalmi technológiák segíthetnek a stúdióknak a megfelelő forgatókönyvek kiválasztásában, miközben a robotok akár a színészek helyét is átvehetik.
Vizuál magazin

Szfinxek és obeliszkek városa: egyiptománia és szabadkőművesség Budapesten

Van egy mondás, amely szerint Rómában ma több obeliszk áll, mint Karnakban, az ókori egyiptomiak egyik fő vallási központjában. Talán sokak számára meglepő lehet, hogy Budapesten is többet tudnánk összeszámolni egy városi séta alkalmával.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Vizuál ajánló

Csendes áramlat

Idén lenne 85 éves Nagy B. István Munkácsy-díjas festőművész, akinek tiszteletére Csendes áramlat címmel rendezett emlékkiállítást a Pesti Vigadó galériája.
Vizuál banksy

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.