Vizuál

Egon Schiele tárlat nyílt Bécsben

2011.02.18. 11:39
Ajánlom
Új megközelítésben mutatja be Egon Schiele életművét a bécsi Belvedere Galéria.

Mintegy száz festmény, illetve grafika látható a kiállításon, ebből több mint húszat még soha nem mutattak be ausztriai múzeumban. A június 13-ig látogatható tárlat bemutatja Schiele művészi fejlődésének állomásait és a portréfestészetben elért különleges teljesítményét.
Egon Schiele (1890-1918) az akadémiai stílusú festészettől jutott el sajátos expresszionista kifejezésmódjáig, a portréfestészet hagyományos felfogásától a műfaj újraértelmezéséig. A bécsi expresszionizmusra jellemző módon modelljei lelki világát is megpróbálta megjeleníteni a vásznon. A portrék és az önarcképek között kölcsönhatás is felfedezhető, Schiele gyakran saját személyiségét vetítette ki modelljeinek ábrázolásában.

A kiállítás a művész és megbízói, támogatói közötti kapcsolatot is bemutatja. Bár élete vége felé Gustav Klimt mellett az egyik legismertebb osztrák festőnek számított, sokáig pártfogói anyagi támogatására volt ráutalva. A sok megbízásra készült portré mellett ennek egyik példája a művész feleségét, Edith Schielét kék ruhában ábrázoló kép is. A festő felesége ülve című, 1918-as festmény volt az első Schiele-alkotás, melyet egy múzeum vásárolt meg, mégpedig közvetlenül a művésztől, és később ez lett a Belvedere ‒ akkori nevén Állami Múzeum ‒ Schiele-gyűjteményének alapköve. A szoknya színe eredetileg sokkal színesebb volt, az akkori múzeumigazgató, Franz Martin Haberditzl azonban egyszínű szoknyát akart, így a festő átfestette.

A barokk palotaegyüttesben ‒ amely egykor Savoyai Jenő hadvezér fényűző bécsi rezidenciája volt működő múzeum a Schiele-festmények egyik legfontosabb ausztriai közgyűjteménye. A kiállítás alkalmából a Belvedere saját gyűjteményének a témába illeszkedő darabjai együtt láthatóak a Schiele-életmű szempontjából kiemelkedő másik két bécsi nyilvános gyűjteménytől, a Leopold Múzeumtól és a Bécsi Múzeumtól kölcsönzött arcképekkel.

Nem került be a kiállítás anyagába Schiele egyik híres portréja, a Wally arcképe című festmény. A kép többéves pereskedés után tavaly került vissza az Egyesült Államokból Ausztriába, a Leopold Múzeumba és jelenleg ott látható. A néhai Rudolf Leopold műgyűjtő gyűjteményéből létrejött múzeum az ősszel, fennállásának tízéves évfordulója alkalmából ugyancsak átfogó tárlatot szentel Schiele művészetének.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.