Vizuál

„Egy a párna, egy a részvény” - újjászületett a Meseautó

2019.07.24. 16:30
Ajánlom
Az 1934-ben készült Gaál Béla-film, a Meseautó képrestaurálásának műhelytitkairól árul el érdekességeket a Filmarchívum blogja. A filmklasszikus teljeskörű digitális felújításán harminc ember dolgozott, a végeredményt először a III. Budapesti Klasszikus Film Maratonon láthatja a közönség. 

1934 nyarán, a gazdasági világválság mélypontján forgatták Gaál Béla rendezésében, Perczel Zita és Törzs Jenő főszereplésével, valamint a kor legnagyobb komikusainak, Kabos Gyulának, Gombaszögi Ellának, Gózon Gyulának, Berky Lilinek, Tolnay Klárinak szereplésével a máig egyik legnépszerűbb magyar filmet, a Meseautót. A bemutatót december közepén tartották meg a Fórum Filmszínházban, Budapest legelőkelőbb filmszínházában, a mai Puskin mozi helyén. A film azonnal hangos siker lett, és hetekig le sem került a műsorról.

A megújuló Meseautó

A Meseautó esetében, mint a háború előtti filmek nagy részénél, nem maradt fenn a kameranegatív - olvasható a Filmarchívum blogján, amely a képrestaurálás műhelytitkaiba nyújt betekintést - a legidősebb kellék egy pozitív kópiáról készült dubnegatív volt. A Filmarchívum munkatársai a nézők számára már ezt is nyereségnek tartják, hiszen eddig az erről készült többszörös másolatokat vetítették a mozik, a televízióban pedig a másolatok digitálisan átírt változatait. 

Mintegy 30 ember dolgozott azon, hogy nagyvásznon, makulátlan minőségben újra bemutatható legyen a háború előtti hangosfilm-gyártás legendás darabja.

- olvasható Moldován Márton írásában, amelyben a restaurálás munkafolyamatait szemlélteti részletesen.

A blogon gif illusztrációk és szöveges magyarázatok szemléltetik a különböző szoftveres képrestaurálási eljárások eredményeit, illetve, hogy azok milyen mélységig alkalmazhatók a képminőség romlása nélkül. A Meseautó utolsó tíz perce csak német felirattal maradt meg, mert egy német változatból pótolták az eredeti, elveszett tekercset. Ezt, és sok más hibát is, észrevehetetlenné tett a digitális képtisztítás, amelynek során

a filmet kockánként beszkennelték és megtisztították a rárakódott karcoktól, lerakódásoktól, megszüntették a képremegést, a villódzást, az esetleges ugrásokat, restaurálták a hangot és beállították a megfelelő fényerőt.

Mindezt az egyre finomodó digitális technikának köszönhetjük, hiszen még néhány évvel ezelőtt sem álltak rendelkezésre azok a szoftverek, amelyek segítségével ez a film is új dimenzióba kerülhetett.

meseauto_030023149NEW-150726.jpg

Perczel Zita és Törzs Jenő a Meseautó c. filmben (1934) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Filmarchívum)

Színre lép a nagyvárosi, dolgozó nő

De milyen is volt a meseautó, a Horch 780-as számú nyitott tetejű kabrió modellje? Mindenek előtt „egy muzsikáló autó”, amelyik „minden irányba megy”. Egy luxusautó, egy „valóságos álom” 12 hengerrel, 8 lámpás beépített rádióval,7 reflektorral, 4 többszólamú tülökkel, mindössze egy szépséghibával: az ára 20 ezer pengő. Márpedig ez Kovács Verának, az ifjú tisztviselőleánynak „havi nyolcvannal” elérhetetlen vágyálomnak tűnik. A Perczel Zita alakította lány az első munkanapján csak kacérkodik az autóval, majd amikor mégis az övé lesz, fuvarvállalatot alapít - sofőrrel. 

Itt jelenik meg először a nagyvárosi, modern, dolgozó nő a magyar filmben, akinek állása van és saját vállalkozást indít, az üzleti megbeszélés után maga fizeti a számláját, sőt a férfiét is.

Nemeskürthy István írja „A meseautó utasai” című könyvében, hogy

Nyugodtan mondhatjuk, hogy a magyar hangosfilm első évtizede A meseautó jegyében telt.” 

A kisember-mítosz magyar változata, a harmincas évek vígjátékainak alapmodelljévé vált, olyan filmeknél tér vissza, mint például Az új rokon, a Pillanatnyi pénzzavar, a Budai cukrászda.

A Meseautóért azonban nem csak a ’30-as években rajongott a közönség, a film ikonná vált, több remake-je is készült, és ha a történetére nem is, de Márkus Alfréd zseniális dallamaira máig emlékszünk.

Nem véletlen az sem, hogy 1957-ben, egy évvel a forradalom leverése után, ezt a filmet választotta ki a hatalom arra, hogy konszolidálja a kedélyeket.

A kópiát felújították és újra bemutatták az akkori Filmmúzeumban – a jegyekért az Astoriáig kígyózott a sor. 

meseauto_001NEW-145513.jpg

nézők a Filmmúzeum előtt, 1957-ben (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Filmarchívum)

A teljeskörűen restaurált Meseautót a III. Budapesti Klasszikus Film Maratonon mutatják be. 

Meseautó (Gaál Béla, 1934, részlet) from Filmalap - Filmarchívum on Vimeo.

A film teljeskörű restaurálása a Magyar Nemzeti Filmalap digitalizálási és filmfelújítási programjának keretében, a Filmarchívum irányításával, a Magyar Filmlaborban valósult meg.

Fejléckép: Perczel Zita a Meseautó c. filmben (1934.) (Fotó: Magyar Nemzeti Filmarchívum)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Vízipólósnak készült, aztán találkozott a kortárs képzőművészettel – Bencze Péter a Kult50-ben

Elég nehéz elképzelni, bár azért nem példa nélküli, hogy aki anno ellógta a művtöri órákat, egy szép napon azzal az elhatározással ébred fel, hogy szeretné felkarolni a kortárs képzőművészeket. Bencze Péter 22 éves koráig vízilabdaedzőnek készült – a sportolói karrier reményében költözött ki Londonba is –, de amikor egy pakisztáni festőművész lakótársa lett, 180 fokot fordult az élete.
Vizuál hír

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Vizuál magazin

Mi lapul a gyapotszedők mosolya mögött? – Lakner László festményének titka a Ludwig Múzeum kiállításán

A Ludwig Múzeum gyűjteményének több mint száz művét bemutató Időgép című kiállításon sokféle alkotással találkozhatunk, amelyek között számos festmény is helyet kapott. Lakner László képén mosolygó gyapotszedő munkások láthatók. Vajon mennyire őszinte ez a mosoly, és mi lapul mögötte?
Vizuál díj

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Horvát Lili Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című szerelmesfilmje kapta az 56. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál New Directors versenyprogramjának Gold Hugó-fődíját.
Vizuál szfe

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.