Vizuál

Egy dunai nagymosás harmóniája – FényképTár

2019.05.09. 15:05
Ajánlom
Kinszki Imre fotográfiai munkássága a két háború közötti magyar amatőr fényképezés sok tehetséget és újítást felmutató vonulatából emelkedik ki egészen egyedi, nemzetközi mércével mérve is különleges magaslatokba.   

A kivételes műveltségű fiatalember – aki már 18 éves korában természetfilozófiai írásokat publikált a Huszadik Század és a Századunk című folyóiratokban – az egyetemet nem fejezhette be. Zsidó-polgári-értelmiségi családból származott – ennek minden, a korra jellemző hozadékával. Egész életében a Textilgyárosok Országos Szövetségének Vigyázó Ferenc (ma: Akadémia) utcai irattárában volt hivatalnok. 1921-től kezdett hobbiból, majd szenvedélyből fényképezni. Mint mindent, a fotózást is végtelen precizitással, sok-sok tanulással és kísérletezéssel művelte. Fönnmaradt fényképeinek jelentős része „hangulat-zsáner” vagy finom rajzú családi fotó. A természethez fűződő vonzódása jóval több volt, mint a szabadság utáni vágyódás: makro-fényképezőgépet szerkesztett (Kinsecta néven), és saját képeivel illusztrált tudományos szakcikkeket írt a Búvár című lapba.

A Dunához való viszonya mindig is „intim” volt. Szerette a folyót, nyaranta családjával Verőcén pihentek, itt fotózta a dunai emberek életét, a folyó állandóan élményt adó „lelkét”.

Kinszki83-332-110529.jpg

Nagymosás egy dunai bárlán (Fotó/Forrás: Kinszki Imre)

A Nagymosás egy dunai bárkán című fotográfia 1936-ban készült. A kép egy uszályon, un. „lakóhajón” élő család mosás utáni teregetésekor rögzült. A harmonikusan komponált kép szinte az aranymetszés szabályainak megfelelő osztásban vetíti elénk a valóság és tükröződése lebegő szépségét. Minden leheletszerű a felvételen: a száradó ingek-köpenyek áttetsző nedvessége; párhuzamos elhelyezésük a finom ívű kötélen a középen rögzítő csipesszel; a teregető nő(anya) gondos és egyben nőies mozdulatai – harmóniát árasztanak. Jó nézni a fotót, ringatózni a vízen, érezni a friss dunai szellőt. (Némi anakronizmussal mondhatnám „vizuális szinesztéziának” is.) De e mögött a nyugodt csend mögött – mert Kinszki képei mindig csöndesek! – ott a lenyomat, a dokumentum a korról.

Ha figyelmesen nézzük, nyilvánvaló, hogy egy szegény család él a bárkán, ilyen szép tisztaságban. A ruhák zsebe dupla-foltozott, teknőben mos a mezítlábas asszony.

Kinszki Imre fotóin nincsenek mesterkélt nézőpontok, minden, ami megjelenik, bárki számára látható pillanat. A fény és a perspektíva a formai szépséget szolgálja, a tárgy, a téma az emberi, odafordulós fotográfus gesztusát. „Ha valaki veszi a fáradtságot, és valamely fotótörténeti albumban megnézi, ki és mit fényképezett abban az időben, meggyőződhet róla: Kinszki Imre a legjobb úton haladt…, hogy nemcsak országosan, hanem nemzetközileg is elismert alkotója legyen az egyetemes fotótörténetnek,” – írta róla az egyik legkiválóbb magyar „fotóesztéta”, Gera Mihály. (Sine morbo, 2011/4. 46. p.)                               

Ma már tudjuk, hogy szűk kilenc év volt ekkor hátra a fotográfus életéből. A zsidótörvények hatályba lépése után segélykérő leveleket küldött a világ különböző tájain élő ismerőseinek, hogy mentse szeretett családját: úgy vélte, a szakmai és emberi tisztaság és tisztesség elég az életben maradáshoz. Nem volt az.

1945 tavaszán a Sachsenhausen felé tartó halálmenetben látták utoljára.

Kinszki Imre letisztult világlátása és emberi nagysága hívta életre az itt bemutatott fotográfiát is.

Szerző: Kiscsatári Marianna

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárával együttműködésben minden héten megosztunk olvasóinkkal egyet a náluk őrzött kivételes felvételek közül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint száz esztendős múltra tekint vissza. Legkorábban nyilvántartásba vett darabja a Rosti-album, amely 1859-ben került a gyűjteménybe. A Történelmi Képcsarnok fényképgyűjteménye és a Legújabbkori Történeti Múzeum fényképtára a gyűjtemény fontosabb elődei. A Történeti Fényképtár a teljesség igényével gyűjti, rendszerezi, dolgozza fel a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős.

A Történeti Fényképtár 1995-től a Magyar Nemzeti Múzeum önálló főosztálya. Jelenleg több mint 1 millió felvételt őriz, ebből közel 360 ezer darabot egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.