Vizuál

Egy dunai nagymosás harmóniája – FényképTár

2019.05.09. 15:05
Ajánlom
Kinszki Imre fotográfiai munkássága a két háború közötti magyar amatőr fényképezés sok tehetséget és újítást felmutató vonulatából emelkedik ki egészen egyedi, nemzetközi mércével mérve is különleges magaslatokba.   

A kivételes műveltségű fiatalember – aki már 18 éves korában természetfilozófiai írásokat publikált a Huszadik Század és a Századunk című folyóiratokban – az egyetemet nem fejezhette be. Zsidó-polgári-értelmiségi családból származott – ennek minden, a korra jellemző hozadékával. Egész életében a Textilgyárosok Országos Szövetségének Vigyázó Ferenc (ma: Akadémia) utcai irattárában volt hivatalnok. 1921-től kezdett hobbiból, majd szenvedélyből fényképezni. Mint mindent, a fotózást is végtelen precizitással, sok-sok tanulással és kísérletezéssel művelte. Fönnmaradt fényképeinek jelentős része „hangulat-zsáner” vagy finom rajzú családi fotó. A természethez fűződő vonzódása jóval több volt, mint a szabadság utáni vágyódás: makro-fényképezőgépet szerkesztett (Kinsecta néven), és saját képeivel illusztrált tudományos szakcikkeket írt a Búvár című lapba.

A Dunához való viszonya mindig is „intim” volt. Szerette a folyót, nyaranta családjával Verőcén pihentek, itt fotózta a dunai emberek életét, a folyó állandóan élményt adó „lelkét”.

Kinszki83-332-110529.jpg

Nagymosás egy dunai bárlán (Fotó/Forrás: Kinszki Imre)

A Nagymosás egy dunai bárkán című fotográfia 1936-ban készült. A kép egy uszályon, un. „lakóhajón” élő család mosás utáni teregetésekor rögzült. A harmonikusan komponált kép szinte az aranymetszés szabályainak megfelelő osztásban vetíti elénk a valóság és tükröződése lebegő szépségét. Minden leheletszerű a felvételen: a száradó ingek-köpenyek áttetsző nedvessége; párhuzamos elhelyezésük a finom ívű kötélen a középen rögzítő csipesszel; a teregető nő(anya) gondos és egyben nőies mozdulatai – harmóniát árasztanak. Jó nézni a fotót, ringatózni a vízen, érezni a friss dunai szellőt. (Némi anakronizmussal mondhatnám „vizuális szinesztéziának” is.) De e mögött a nyugodt csend mögött – mert Kinszki képei mindig csöndesek! – ott a lenyomat, a dokumentum a korról.

Ha figyelmesen nézzük, nyilvánvaló, hogy egy szegény család él a bárkán, ilyen szép tisztaságban. A ruhák zsebe dupla-foltozott, teknőben mos a mezítlábas asszony.

Kinszki Imre fotóin nincsenek mesterkélt nézőpontok, minden, ami megjelenik, bárki számára látható pillanat. A fény és a perspektíva a formai szépséget szolgálja, a tárgy, a téma az emberi, odafordulós fotográfus gesztusát. „Ha valaki veszi a fáradtságot, és valamely fotótörténeti albumban megnézi, ki és mit fényképezett abban az időben, meggyőződhet róla: Kinszki Imre a legjobb úton haladt…, hogy nemcsak országosan, hanem nemzetközileg is elismert alkotója legyen az egyetemes fotótörténetnek,” – írta róla az egyik legkiválóbb magyar „fotóesztéta”, Gera Mihály. (Sine morbo, 2011/4. 46. p.)                               

Ma már tudjuk, hogy szűk kilenc év volt ekkor hátra a fotográfus életéből. A zsidótörvények hatályba lépése után segélykérő leveleket küldött a világ különböző tájain élő ismerőseinek, hogy mentse szeretett családját: úgy vélte, a szakmai és emberi tisztaság és tisztesség elég az életben maradáshoz. Nem volt az.

1945 tavaszán a Sachsenhausen felé tartó halálmenetben látták utoljára.

Kinszki Imre letisztult világlátása és emberi nagysága hívta életre az itt bemutatott fotográfiát is.

Szerző: Kiscsatári Marianna

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárával együttműködésben minden héten megosztunk olvasóinkkal egyet a náluk őrzött kivételes felvételek közül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint száz esztendős múltra tekint vissza. Legkorábban nyilvántartásba vett darabja a Rosti-album, amely 1859-ben került a gyűjteménybe. A Történelmi Képcsarnok fényképgyűjteménye és a Legújabbkori Történeti Múzeum fényképtára a gyűjtemény fontosabb elődei. A Történeti Fényképtár a teljesség igényével gyűjti, rendszerezi, dolgozza fel a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős.

A Történeti Fényképtár 1995-től a Magyar Nemzeti Múzeum önálló főosztálya. Jelenleg több mint 1 millió felvételt őriz, ebből közel 360 ezer darabot egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál sixtus-kápolna

Egyetlen hétre visszatérnek a Sixtus-kápolnába Raffaello falikárpitjai

Évszázadok után ismét együtt láthatóak a sorozat darabjai a Sixtus-kápolnában. A kárpitokat Raffaello tervezte X. Leó pápa megbízásából a pápai magánkápolnába. A különleges kiállítással ünneplik a reneszánsz festőművész és építész halálának 500. évfordulóját a Vatikáni Múzeumok.
Vizuál oszk

Száz évvel ezelőtti bálok titokzatos kincsei

Az Országos Széchényi Könyvtár a legnagyobb magyar közgyűjteményként ritkán megtekinthető és sokszor első látásra meglepő kincsek egész sorát őrzi. Ezekből válogatva mutatunk be minden hónapban egy-egy olyan ereklyét, kuriózumot, amelyeket eddig alkalmanként, vagy egyáltalán nem láthatott a magyar közönség.
Vizuál interjú

Filmzenét írt hat óra alatt, nyert – interjú Hodován Milánnal

A Zeneakadémia hallgatója huszonegy évesen hozta el a legjobb filmzenéért járó díjat az Eindhoveni Film­fesztivál 48 Hour Film Project versenyéről decemberben. Hodován Milánnal beszélgettem. A FIGARO MAGAZIN CIKKE.
Vizuál ajánló

Az azeri tájak festői világába invitálnak az Azerbajdzsáni Filmnapok

A fiatal azerbajdzsáni rendezők új hullámának alkotásaiból válogat az Azerbajdzsáni Filmnapok, amelyen hét alkotás látható február 18. és 22. között három helyszínen, Budapesten, Szegeden és Pécsen.
Vizuál hír

Bocsánatot kért az installációt véletlenül összetörő kritikus

Egy üres poharat akart letenni mellé, amikor véletlenül összetört egy 20 ezer dollár (hatmillió forint) értékű kortárs installációt egy mexikói művészeti vásáron.