Vizuál

Egy dunai nagymosás harmóniája – FényképTár

2019.05.09. 15:05
Ajánlom
Kinszki Imre fotográfiai munkássága a két háború közötti magyar amatőr fényképezés sok tehetséget és újítást felmutató vonulatából emelkedik ki egészen egyedi, nemzetközi mércével mérve is különleges magaslatokba.   

A kivételes műveltségű fiatalember – aki már 18 éves korában természetfilozófiai írásokat publikált a Huszadik Század és a Századunk című folyóiratokban – az egyetemet nem fejezhette be. Zsidó-polgári-értelmiségi családból származott – ennek minden, a korra jellemző hozadékával. Egész életében a Textilgyárosok Országos Szövetségének Vigyázó Ferenc (ma: Akadémia) utcai irattárában volt hivatalnok. 1921-től kezdett hobbiból, majd szenvedélyből fényképezni. Mint mindent, a fotózást is végtelen precizitással, sok-sok tanulással és kísérletezéssel művelte. Fönnmaradt fényképeinek jelentős része „hangulat-zsáner” vagy finom rajzú családi fotó. A természethez fűződő vonzódása jóval több volt, mint a szabadság utáni vágyódás: makro-fényképezőgépet szerkesztett (Kinsecta néven), és saját képeivel illusztrált tudományos szakcikkeket írt a Búvár című lapba.

A Dunához való viszonya mindig is „intim” volt. Szerette a folyót, nyaranta családjával Verőcén pihentek, itt fotózta a dunai emberek életét, a folyó állandóan élményt adó „lelkét”.

Kinszki83-332-110529.jpg

Nagymosás egy dunai bárlán (Fotó/Forrás: Kinszki Imre)

A Nagymosás egy dunai bárkán című fotográfia 1936-ban készült. A kép egy uszályon, un. „lakóhajón” élő család mosás utáni teregetésekor rögzült. A harmonikusan komponált kép szinte az aranymetszés szabályainak megfelelő osztásban vetíti elénk a valóság és tükröződése lebegő szépségét. Minden leheletszerű a felvételen: a száradó ingek-köpenyek áttetsző nedvessége; párhuzamos elhelyezésük a finom ívű kötélen a középen rögzítő csipesszel; a teregető nő(anya) gondos és egyben nőies mozdulatai – harmóniát árasztanak. Jó nézni a fotót, ringatózni a vízen, érezni a friss dunai szellőt. (Némi anakronizmussal mondhatnám „vizuális szinesztéziának” is.) De e mögött a nyugodt csend mögött – mert Kinszki képei mindig csöndesek! – ott a lenyomat, a dokumentum a korról.

Ha figyelmesen nézzük, nyilvánvaló, hogy egy szegény család él a bárkán, ilyen szép tisztaságban. A ruhák zsebe dupla-foltozott, teknőben mos a mezítlábas asszony.

Kinszki Imre fotóin nincsenek mesterkélt nézőpontok, minden, ami megjelenik, bárki számára látható pillanat. A fény és a perspektíva a formai szépséget szolgálja, a tárgy, a téma az emberi, odafordulós fotográfus gesztusát. „Ha valaki veszi a fáradtságot, és valamely fotótörténeti albumban megnézi, ki és mit fényképezett abban az időben, meggyőződhet róla: Kinszki Imre a legjobb úton haladt…, hogy nemcsak országosan, hanem nemzetközileg is elismert alkotója legyen az egyetemes fotótörténetnek,” – írta róla az egyik legkiválóbb magyar „fotóesztéta”, Gera Mihály. (Sine morbo, 2011/4. 46. p.)                               

Ma már tudjuk, hogy szűk kilenc év volt ekkor hátra a fotográfus életéből. A zsidótörvények hatályba lépése után segélykérő leveleket küldött a világ különböző tájain élő ismerőseinek, hogy mentse szeretett családját: úgy vélte, a szakmai és emberi tisztaság és tisztesség elég az életben maradáshoz. Nem volt az.

1945 tavaszán a Sachsenhausen felé tartó halálmenetben látták utoljára.

Kinszki Imre letisztult világlátása és emberi nagysága hívta életre az itt bemutatott fotográfiát is.

Szerző: Kiscsatári Marianna

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Zenés színház

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Vizuál

Online premieren mutatják be a frissen felújított Habfürdőt

Kovásznai György születésének 87. évfordulóján a Nemzeti Filmintézet-Filmarchívum Igazgatósága videomegosztó csatornáján két alkalommal, május 15-én és 16-án este 7 órakor bemutatja a legendás animációs film restaurált változatát. 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.
Vizuál aukció

Új kiállítótérrel bővül a Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai, Bortnyik és Munkácsy remekművei láthatók a május 15-én nyíló, csaknem 400 négyzetméteres területtel kibővülő Virág Judit Galériában, ahol a 105 kortárs és 157 klasszikus művet felvonultató új aukciós tárlat is megtekinthető.
Vizuál hír

Jelentős elismerésben részesül Marina Abramović

Marina Abramović világhírű performanszművész kapja idén a spanyol Nobel-díjnak is nevezett Asztúria hercegnője-díjat művészeti kategóriában – adta hírül a Papageno, a Pledge Times hírportálra hivatkozva. Az Asztúria hercegnője Alapítvány minden évben nyolc kategóriában osztja ki az elismerést, melynek első kihirdetett győztese a szerb művész.
Vizuál premier

Online premieren mutatják be a frissen felújított Habfürdőt

Kovásznai György születésének 87. évfordulóján a Nemzeti Filmintézet-Filmarchívum Igazgatósága videomegosztó csatornáján két alkalommal, május 15-én és 16-án este 7 órakor bemutatja a legendás animációs film restaurált változatát. 
Vizuál hír

106 éves korában elhunyt Norman Lloyd amerikai színész-rendező

Az Emmy-díjra jelölt színészt Los Angeles-i otthonában érte a halál - adta hírül az MTI. Norman Lloyd pályafutása kezdetén együtt dolgozott Orson Wellesszel, Alfred Hitchcockkal és Charlie Chaplinnel is.