Vizuál

Egy dunai nagymosás harmóniája – FényképTár

2019.05.09. 15:05
Ajánlom
Kinszki Imre fotográfiai munkássága a két háború közötti magyar amatőr fényképezés sok tehetséget és újítást felmutató vonulatából emelkedik ki egészen egyedi, nemzetközi mércével mérve is különleges magaslatokba.   

A kivételes műveltségű fiatalember – aki már 18 éves korában természetfilozófiai írásokat publikált a Huszadik Század és a Századunk című folyóiratokban – az egyetemet nem fejezhette be. Zsidó-polgári-értelmiségi családból származott – ennek minden, a korra jellemző hozadékával. Egész életében a Textilgyárosok Országos Szövetségének Vigyázó Ferenc (ma: Akadémia) utcai irattárában volt hivatalnok. 1921-től kezdett hobbiból, majd szenvedélyből fényképezni. Mint mindent, a fotózást is végtelen precizitással, sok-sok tanulással és kísérletezéssel művelte. Fönnmaradt fényképeinek jelentős része „hangulat-zsáner” vagy finom rajzú családi fotó. A természethez fűződő vonzódása jóval több volt, mint a szabadság utáni vágyódás: makro-fényképezőgépet szerkesztett (Kinsecta néven), és saját képeivel illusztrált tudományos szakcikkeket írt a Búvár című lapba.

A Dunához való viszonya mindig is „intim” volt. Szerette a folyót, nyaranta családjával Verőcén pihentek, itt fotózta a dunai emberek életét, a folyó állandóan élményt adó „lelkét”.

Kinszki83-332-110529.jpg

Nagymosás egy dunai bárlán (Fotó/Forrás: Kinszki Imre)

A Nagymosás egy dunai bárkán című fotográfia 1936-ban készült. A kép egy uszályon, un. „lakóhajón” élő család mosás utáni teregetésekor rögzült. A harmonikusan komponált kép szinte az aranymetszés szabályainak megfelelő osztásban vetíti elénk a valóság és tükröződése lebegő szépségét. Minden leheletszerű a felvételen: a száradó ingek-köpenyek áttetsző nedvessége; párhuzamos elhelyezésük a finom ívű kötélen a középen rögzítő csipesszel; a teregető nő(anya) gondos és egyben nőies mozdulatai – harmóniát árasztanak. Jó nézni a fotót, ringatózni a vízen, érezni a friss dunai szellőt. (Némi anakronizmussal mondhatnám „vizuális szinesztéziának” is.) De e mögött a nyugodt csend mögött – mert Kinszki képei mindig csöndesek! – ott a lenyomat, a dokumentum a korról.

Ha figyelmesen nézzük, nyilvánvaló, hogy egy szegény család él a bárkán, ilyen szép tisztaságban. A ruhák zsebe dupla-foltozott, teknőben mos a mezítlábas asszony.

Kinszki Imre fotóin nincsenek mesterkélt nézőpontok, minden, ami megjelenik, bárki számára látható pillanat. A fény és a perspektíva a formai szépséget szolgálja, a tárgy, a téma az emberi, odafordulós fotográfus gesztusát. „Ha valaki veszi a fáradtságot, és valamely fotótörténeti albumban megnézi, ki és mit fényképezett abban az időben, meggyőződhet róla: Kinszki Imre a legjobb úton haladt…, hogy nemcsak országosan, hanem nemzetközileg is elismert alkotója legyen az egyetemes fotótörténetnek,” – írta róla az egyik legkiválóbb magyar „fotóesztéta”, Gera Mihály. (Sine morbo, 2011/4. 46. p.)                               

Ma már tudjuk, hogy szűk kilenc év volt ekkor hátra a fotográfus életéből. A zsidótörvények hatályba lépése után segélykérő leveleket küldött a világ különböző tájain élő ismerőseinek, hogy mentse szeretett családját: úgy vélte, a szakmai és emberi tisztaság és tisztesség elég az életben maradáshoz. Nem volt az.

1945 tavaszán a Sachsenhausen felé tartó halálmenetben látták utoljára.

Kinszki Imre letisztult világlátása és emberi nagysága hívta életre az itt bemutatott fotográfiát is.

Szerző: Kiscsatári Marianna

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Múló, törékeny pillanatok rögzítése

A Ludwig Múzeum Időgép című kiállításán, ahogy a cím is utal rá, olyan műveket láthatunk, amelyek az idő fogalmával foglalkoznak. A törékeny, múló pillanat megragadásának témáját több alkotás is feldolgozza, ilyenek Waliczky Tamás képzeletbeli kameráinak képei is, amelyekből kettőt is láthatunk a tárlaton. Az egyik ilyen 12 lencsés kamera sokszemű pókra emlékeztet. Milyen elképzelés lapul a rejtélyes szerkezet mögött?
Vizuál Film

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Vizuál ajánló

Idén online követhetjük a 17. Verziót

November 10. és 22. között online nézhető Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja. Az ötven film a legizgalmasabb és legaktuálisabb nemzetközi és hazai témákat hozza el, nyitófilmként pedig a 76 napot, amely a világjárvány epicentrumának korai napjairól ad hiteles tudósítást.
Vizuál Film

Október végén jelképes és szűkített formában megrendezik a cannes-i filmfesztivált

A koronavírus-járvány miatt májusban elhalasztott 73. fesztivált október végén egy, a szokásosnál kisebb és rövidebb formában mégis megrendezik a Croisette-en - jelentették be hétfőn Párizsban a szervezők.
Vizuál gyász

Elhunyt Kátai Mihály György képzőművész

Életének 85. évében, hétfőn elhunyt Kátai Mihály György Munkácsy-díjas festőművész, tűzzománc-készítő, szobrász, keramikus, író - közölte az MTI-vel a művész felesége, Kátainé Szilvay Ingrid.