Vizuál

Egy dunai nagymosás harmóniája – FényképTár

2019.05.09. 15:05
Ajánlom
Kinszki Imre fotográfiai munkássága a két háború közötti magyar amatőr fényképezés sok tehetséget és újítást felmutató vonulatából emelkedik ki egészen egyedi, nemzetközi mércével mérve is különleges magaslatokba.   

A kivételes műveltségű fiatalember – aki már 18 éves korában természetfilozófiai írásokat publikált a Huszadik Század és a Századunk című folyóiratokban – az egyetemet nem fejezhette be. Zsidó-polgári-értelmiségi családból származott – ennek minden, a korra jellemző hozadékával. Egész életében a Textilgyárosok Országos Szövetségének Vigyázó Ferenc (ma: Akadémia) utcai irattárában volt hivatalnok. 1921-től kezdett hobbiból, majd szenvedélyből fényképezni. Mint mindent, a fotózást is végtelen precizitással, sok-sok tanulással és kísérletezéssel művelte. Fönnmaradt fényképeinek jelentős része „hangulat-zsáner” vagy finom rajzú családi fotó. A természethez fűződő vonzódása jóval több volt, mint a szabadság utáni vágyódás: makro-fényképezőgépet szerkesztett (Kinsecta néven), és saját képeivel illusztrált tudományos szakcikkeket írt a Búvár című lapba.

A Dunához való viszonya mindig is „intim” volt. Szerette a folyót, nyaranta családjával Verőcén pihentek, itt fotózta a dunai emberek életét, a folyó állandóan élményt adó „lelkét”.

Kinszki83-332-110529.jpg

Nagymosás egy dunai bárlán (Fotó/Forrás: Kinszki Imre)

A Nagymosás egy dunai bárkán című fotográfia 1936-ban készült. A kép egy uszályon, un. „lakóhajón” élő család mosás utáni teregetésekor rögzült. A harmonikusan komponált kép szinte az aranymetszés szabályainak megfelelő osztásban vetíti elénk a valóság és tükröződése lebegő szépségét. Minden leheletszerű a felvételen: a száradó ingek-köpenyek áttetsző nedvessége; párhuzamos elhelyezésük a finom ívű kötélen a középen rögzítő csipesszel; a teregető nő(anya) gondos és egyben nőies mozdulatai – harmóniát árasztanak. Jó nézni a fotót, ringatózni a vízen, érezni a friss dunai szellőt. (Némi anakronizmussal mondhatnám „vizuális szinesztéziának” is.) De e mögött a nyugodt csend mögött – mert Kinszki képei mindig csöndesek! – ott a lenyomat, a dokumentum a korról.

Ha figyelmesen nézzük, nyilvánvaló, hogy egy szegény család él a bárkán, ilyen szép tisztaságban. A ruhák zsebe dupla-foltozott, teknőben mos a mezítlábas asszony.

Kinszki Imre fotóin nincsenek mesterkélt nézőpontok, minden, ami megjelenik, bárki számára látható pillanat. A fény és a perspektíva a formai szépséget szolgálja, a tárgy, a téma az emberi, odafordulós fotográfus gesztusát. „Ha valaki veszi a fáradtságot, és valamely fotótörténeti albumban megnézi, ki és mit fényképezett abban az időben, meggyőződhet róla: Kinszki Imre a legjobb úton haladt…, hogy nemcsak országosan, hanem nemzetközileg is elismert alkotója legyen az egyetemes fotótörténetnek,” – írta róla az egyik legkiválóbb magyar „fotóesztéta”, Gera Mihály. (Sine morbo, 2011/4. 46. p.)                               

Ma már tudjuk, hogy szűk kilenc év volt ekkor hátra a fotográfus életéből. A zsidótörvények hatályba lépése után segélykérő leveleket küldött a világ különböző tájain élő ismerőseinek, hogy mentse szeretett családját: úgy vélte, a szakmai és emberi tisztaság és tisztesség elég az életben maradáshoz. Nem volt az.

1945 tavaszán a Sachsenhausen felé tartó halálmenetben látták utoljára.

Kinszki Imre letisztult világlátása és emberi nagysága hívta életre az itt bemutatott fotográfiát is.

Szerző: Kiscsatári Marianna

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárával együttműködésben minden héten megosztunk olvasóinkkal egyet a náluk őrzött kivételes felvételek közül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint száz esztendős múltra tekint vissza. Legkorábban nyilvántartásba vett darabja a Rosti-album, amely 1859-ben került a gyűjteménybe. A Történelmi Képcsarnok fényképgyűjteménye és a Legújabbkori Történeti Múzeum fényképtára a gyűjtemény fontosabb elődei. A Történeti Fényképtár a teljesség igényével gyűjti, rendszerezi, dolgozza fel a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős.

A Történeti Fényképtár 1995-től a Magyar Nemzeti Múzeum önálló főosztálya. Jelenleg több mint 1 millió felvételt őriz, ebből közel 360 ezer darabot egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Vizuál

A díva, akit "kitoloncoltak" az opera világából

Harcoljunk az álmainkért – javasolja Miklósa Erika, ahogy teszi Siv Wennberg svéd operaénekesnő is, akiről izgalmas dokumentumfilm látható a BIDF versenyprogramjában. A magyar operaénekesnő már látta a filmet és arra biztat, hogy mi se hagyjuk ki.
Színház

„Úgy érzem, ez lesz életem legfontosabb munkája” – Interjú Szász Jánossal

Szász János új filmjét, az Utas és holdvilágot készíti elő, de előtte még megrendezte Örkény Macskajátékát a Nemzeti Színházban, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével. A december végi bemutatót megelőzően kérdeztük.
Vizuál

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  
Könyv

Íme az Aegon Művészeti Díj idei jelöltjei!

A 15. átadóra átalakul a kiválasztás menete. Mutatjuk a rövidlista húsz jelöltjét!
Vizuál

Szabadon elérhetőek a Diák-Oscar díjas magyar filmek

Január 22-én, a Magyar Kultúra Napján, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vimeo csatornáján egy hétig szabadon hozzáférhetővé teszik az egyetem Diák-Oscar-jelölt- és nyertes filmjeit. Mutatjuk!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál vincent van gogh

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Vizuál buszmegálló

Kortárs festményekkel találkozhat a buszmegállókban

Az irodalom már meghódította a tömegközlekedést a megállókban olvasható novellákkal és a könyvautomatákkal, most a képzőművészeten a sor!
Vizuál gyász

Elhunyt A kockásfülű nyúl alkotója

Televíziós sorozatok, egész estés tévé- és mozifilmek, gyermeknek készülő produkciók egész sora kötődik nevéhez. Generációk nőttek fel az általa készített A kockásfülű nyúl és a Kíváncsi Fáncsi kalandjain. Richly Zsolt rajzfilmrendező 79 éves volt.
Vizuál portré

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál kritika

Jojo nyuszi, avagy rájöttem hogy nem kell félni a nácitól, meg is lehet szeretni

Képzeletbeli Hitler segít főhősünknek eligazodni a gyermeki lét útvesztőiben - Taika Waititi hollywoodi szuperhősmozi után ismét komédiát készített.