Vizuál

Egy ember mindig érdekes – Birkás Ákos „arcai” néznek ránk a Vintage Galériában

2024.01.02. 14:15
Ajánlom
Birkás Ákos 2018-ban lezárult életművéből rendezett első alkalommal kiállítást a Vintage Galéria, amely összesen tíz, különböző technikájú és méretű munkával ad áttekintést a Munkácsy-díjas festő munkásságáról a hatvanas évek végétől a 2010-es évekig.

A január 26-ig látogatható kiállítás témája a Birkás Ákos életművét ismerő közönség számára kézenfekvőnek tűnhet: a kiállítás az arc és a fej motívuma, illetve a portré műfaja köré szerveződik. A 2018-ban elhunyt, Munkácsy Mihály-díjas festőművész összesen tíz, különböző technikájú és méretű munkája révén nyerhetünk bepillantást Birkás művészetébe a hatvanas évek végétől a 2010-es évekig. A tárlat felvillantja azokat a művészeti kérdéseket és kísérleteket, amelyeket a művész képről képre, nagyszabású sorozatokon keresztül fejtett ki; a kiállított alkotások egy-egy korszakot, témakört, képtípust reprezentálnak. Több mint öt évtizedes pályája során Birkás Ákos érdeklődése változatlan maradt a festészet alapkérdései, ezen belül a portré és az emberábrázolás iránt,

a műveken keresztül felsejlik az a széles szellemi horizont és töprengő attitűd, amellyel időről időre rákérdezett a művész és a művészet szerepére, társadalmi jelentőségére.

04-1-132905.jpg

Birkás Ákos: Egy ember mindig érdekes, 2023, kiállítási enteriőr (Fotó/Forrás: Biró Dávid / Vintage Galéria)

Birkás Ákos festői pályája a hatvanas évek közepén indult kisméretű, egzisztencialista indíttatású portrékkal, amelyek többségét később megsemmisítette. A pasztózusan festett, az expresszív festésmód révén az absztrakciót is próbálgató – Birkás kifejezésével élve „agyonfestett” – önarcképek egy fiatal művész útkeresésének dokumentumai, aki a tanult és elvárt stílustól, a hagyományoktól és a modernizmustól egyaránt távolságot kívánt tartani. Festői és személyes önmeghatározási kísérletei akkor visszhangtalanok maradtak, utólag azonban érdekes párhuzamba állíthatók más „különutas” művészek (mint pl. Frank Auerbach) korabeli törekvéseivel – írja Szipőcs Krisztina kurátor a Vintage Galéria ismertetőjében.

Az 1970-es évek közepétől a fotó eszközével folytatta mű és környezete, mű és befogadó viszonyával kapcsolatos kutatásait. A képpel mint tárggyal és a fényképezéssel mint szereppel foglalkozott. 1985-től tért vissza a festészethez az absztrakt Fejekkel, ami később monumentális sorozattá bővült.

A képek egyetlen motívuma itt a téglalapba foglalt ovál forma, amely sokrétű értelmezési lehetőséget hordoz.

AB3018-2-132905.jpg

Birkás Ákos: KF (Mn 8/27) 113, 1998, olaj, fa, 25x20 cm (Fotó/Forrás: Biró Dávid / Vintage Galéria)

Az ovális formát Birkás a kezdetektől fejnek hívta, utalva a portré iránti eredendő érdeklődésére. A megtalált motívum azonban nem pusztán egy ikonszerű jel, egy általános „én” szimbóluma, nem pusztán filozófiai vagy egzisztenciális igényű sűrítmény, hanem egy olyan képi elem, amely a festészettel, a festménnyel mint képtérrel kapcsolatos vizsgálódásra ad alkalmat, így mindenekelőtt a központi motívum és háttér, valamint a két képfél viszonyára vonatkozó alapvető kérdések vizsgálatára.

A 2000-es évektől munkássága újabb irányt vett a társadalmi kérdéseket tematizáló realista képekkel.

1999 és 2001 között kettős portrék sorozatát készítette, amelyeken két, egymástól eltérő képtáblát illesztett egymáshoz, különböző nemű, személyiségű emberek arcfeleiből alkotva egyetlen, élénk színekkel és könnyed ecsetvonásokkal megfestett portrét. A modellek a művész közeli, kedves ismerősei, de a téma továbbra is a két képfél viszonya: a kamerába, a festőre, illetve a nézőre tekintő személyek, a két arc ellentéte vagy lehetséges egysége, a két személyiség közti törésvonal és az ezáltal keletkező képi és érzelmi feszültség, mint ez esetben az egymáshoz nagyon hasonló, mégis különböző Birkás Anna és Lenke között.

AB4049-133028.jpg

Birkás Ákos: O.T. (23.1 A-L), 2001, olaj, vászon, 140x130 cm (Fotó/Forrás: Vintage Galéria)

A 2010-es évek közepétől szöveg és kép, absztrakció és realizmus viszonyával foglalkozott. Művészi tevékenysége mellett pedagógiai és elméleti, írásos munkássága is jelentős. Kivételes intellektusa, tágas gondolkodási horizontja nevét külföldön is ismertté tette. A nyolcvanas évek végétől Bécsben, Münchenben, Berlinben, Budapesten élt és dolgozott. 1989-ben Hans Knollal közösen hozták létre az első, nemzetközi művészetet bemutató kortárs galériát Budapesten. Haláláig vele, és az 1990-es évek elejétől másik két galériával, a berlini és lipcsei Eigen+Art valamint a párizsi és New York-i székhelyű Zürcher galériával dolgozott együtt.

A kiállítás megtekinthető 2023. november 28. és 2024. január 26. között.

Fejléckép: Birkás Ákos: A barikád elzárja az utcát, de megnyitja az utat. Egy német Londonban, 2010, olaj, vászon, 120x170 cm (forrás: Vintage Galéria)

A többször halt ember

Kapcsolódó

A többször halt ember

Nemcsak magyarul, de minden általam ismert nyelven a képzőművészeti tárgy fölveszi alkotója nevét. Van egy Leonardóm. Egy van Gogh-om, Gauguinem, Munkácsym. Volt egy Birkásunk. Birkás Ákos.

Szabad ember volt – Birkás Ákos

Szabad ember volt – Birkás Ákos

Híres motívumai, a több képtáblából összeálló oválok, vagy más néven fejek védjegyévé váltak. Az idén júniusban, 77. évében elhunyt Birkás Ákos a KULT50-ben megjelent portréja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: „szúkelzsemel”

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a kairói tevepiacon tett, örkényien groteszk látogatását idézi fel. 
Vizuál hír

Több mint háromszáz filmet neveztek a 44. Magyar Filmszemlére

„Örömteli ez a nagy érdeklődés, mert azt mutatja, hogy minden filmes műfajban születnek új alkotások és bíztató, hogy sok a jelentkezők között a pályakezdő filmes” – fogalmazott a szemle igazgatója a rekordszámú nevezés kapcsán. 
Vizuál ajánló

„Benned is rejlik egy film” – üzeni nekünk Cserhalmi György a BIDF plakátján

Január 25. és február 2. között rendezik meg a 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF), amely során tizenegy városban hatvan filmmel és csaknem kétszáz vetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál hír

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Vizuál ajánló

Gazdag Gyula klasszikusával folytatódik a Filmrendezők Klubja

December 16-án a Hol volt, hol nem volt című 1986-os film kerül terítékre a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének mesterkurzusán. A vetítést követően a közönség ezúttal is beszélgetést hallgathat meg a rendezővel a Művész Moziban.