A zsűri és a közönség döntése alapján öt nyertes forgatókönyv alkotója, Fazekas Máté Bence, Mayer Bernadette, Szilágyi Fanni, Csáki László-Felszeghy Ádám és Dér Asia kapott támogatást első egész estés filmjéhez. Kezdődhet a pályázás, producer, koprodukciós partner keresése, a forgatókönyv finomítása, később a forgatás előkészítése, szereplőválogatás, és hosszan lehetne még folytatni a részfeladatokat.
A mostani, 4. pitchfórumról három játékfilm, egy dokumentumfilm és egy animációs-dokumentumfilm startolt el. Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója szerint:
Ezekről a filmtervekről süt a szabadság, és hogy a fiatalok mondani akarnak valamit a világnak.”
De mi is az a pitchelés? Filmesek állnak ki ilyenkor a szakmai közönség elé és adják elő filmterveiket. 5-10 perc áll a rendelkezésükre, ebből kell a legtöbbet kihozniuk, és aztán okosan felelniük a részleteket firtató kérdésekre. Ilyenkor általában az úgynevezett high concept tervek vizsgáznak jól, amikor egyből érthető, hogy miről van szó.
A Corvin moziban szakmai közönség, rendezők, producerek, kritikusok, filmes szakemberek előtt zajlott a pitchelés, az öt továbbjutó közül hármat a zsűri és további kettőt a közönség szavazott meg.
Szilágyi Fanni egyedi hangulatú rövidfilmjei után, most az egypetéjű ikerség mágiájáról készíthet mozit, Veszélyes lehet a fagyi címmel. A fiatal rendezőt a hétköznapi tragédiák foglalkoztatják, a maguk kínjával és humorával.
A kisreált túlzásokkal vegyíteném”
– mondta el pitchében, a lehetőség adott, két év múlva új női filmet nézhetünk.
Mayer Bernadette abszurd humorral átszőtt drámát tervez forgatni, saját élményből kiindulva a vakságról. Bizonyos értelemben már diplomafilmjében (Kötött pálya) is ezt a témát feszegette, ahogy mondta:
Egy tragédiába nem kell szükségszerűen belepusztulni.”
A pitchfórumra már kész jelenetet forgatott a Szemem fénye című filmtervéből Für Anikó és Vilmányi Benett főszereplésével, minket meggyőzött, a filmet várjuk.
Hogyan tudunk megszabadulni a magunkra kényszerített szerepektől?”
– tette fel a kérdést Fazekas Máté Bence filmterve bemutatása során. A Kilakoltatás pontosan erről szól majd, egy öreg néni és a végrehajtók küzdelmében. Kíváncsian várjuk, annál is inkább, mert beleszerettünk tavalyi kisfilmjébe, az Apám szívébe. Az eddig főleg filmíróként működő rendező ezúttal is szatírában gondolkodik, szereplői szinte örkényi küzdelmekbe és nagy káoszba bonyolódnak majd.
Inkubátor Program
Négy évvel ezelőtt azzal a céllal indította el a Filmalap az Inkubátor Programot, hogy segítsen az elsőfilmes alkotók pályára állításában, beindításában.
A program egy film árából, öt alacsony költségvetésű film elkészítésére ad lehetőséget, könnyített adminisztrációs feltételekkel.
Azóta páratlan sikereket ért el a kezdeményezés és nemzetközi szinten is felfigyeltek rá: Csehországban mostanában indult el egy hasonló program.
Az inkubátoros filmek nemzetközi fesztiválsikere jól mutatja, hogy milyen nagy pályát futhat be egy elsőfilm.
Elég, ha a tavalyi év B. Nagy László-díjával kitüntetett legjobb magyar filmre, az Egy nap sikerére gondolunk, amelyre először Cannes-ban figyeltek fel a kritikusok. Szilágyi Zsófia filmje az első inkubátor programban indult, most ő is tagja volt az öt tagú zsűrinek, csakúgy, mint Zurbó Dorottya, aki az inkubátoros Könnyű leckékkel Locarnóban mutatkozott be, nem mellesleg ez a film lett a legjobb magyar dokumentumfilm.
Az első nagyjátékfilm elkészítése sokszor a legnehezebb, így tartják a filmszakmában, éppen ezért óriási lehetőséget jelent a fiatalok számára az Inkubátor Program.
A tavalyi ötvenhét pályázóból tíz jutott a döntőbe, ők 2 millió forint értékű forgatókönyv-fejlesztési támogatást kaptak, és rengeteg gyakorlati segítséget filmterveik fejlesztésében. A Filmalap fejlesztő csapata közreműködésével rendszeres konzultációkkal, megbeszélésekkel, prezentációs felkészítő foglalkozásokkal készültek a pitchfórumra.
Pitchfórum
Dér Asia Nem haltam meg című dokumentumfilm-tervével nyert támogatást. Filmje egy hasnyálmirigyrákos életimádó galerista betegségét, megváltozó életét követi nyomon, a forgatást már fél évvel korábban el kellett kezdeniük. A győzelem most lehetőséget ad arra is, hogy ki tudja fizetni a munkatársait, akik eddig szívességből dolgoztak. Személyes motivációjáról elmondta:
„Iszonyú sok trauma van abból, hogy a társadalmunkban komoly tabu övezi a halált és a halálos betegséget.
Ha nem beszélünk róla, esélyünk sincs kimondani a legfontosabb dolgokat.
Viszont amikor megismertem Gábort, a főszereplőnket, onnantól kezdve már őróla szól a film, nem csupán a rákról.”
Már az a tény, hogy továbbjutott a döntőbe, nagy motivációt adott a filmterv fejlesztéséhez.
„Valahogy keretet adott az Inkubátor Program. Jakab Juli segített a fejlesztésben, bármikor elküldhettem neki amit írtam, azonnal válaszolt, és volt egy pitch workshopunk is Sybille Kurz vezette. Sokat segített például abban, hogy jobban megértsük a saját filmünket. Főpróbát is tartottunk, ahol nagyon jó szándékú, de kemény kritikákat kaptunk.
A döntőt megelőző két napban teljesen átírtam a szövegemet és másik trailert is hoztam.
Az utóbbi 48 órában nem aludtam, hanem Domokos Balázzsal az operatőrünkkel mindent újra gondoltunk. Ha ez nem történik meg, lehet, hogy most nem támogatottként állnék itt.”
Valószínűleg nem csak a színpadi prezentáció, vagy pitch alapján döntött a zsűri, hiszen jól ismerték a forgatókönyveket és az alkotók korábbi munkáit is. Zurbó Dorottya a zsűri nevében elmondta, hogy egész délután tudtak volna vitatkozni:
Le voltunk nyűgözve a forgatott és a vizuális anyagoktól, nagyon sokat segített a döntésünkben, hogy el tudjuk képzelni, hogyan néznének ki ezek a filmek.”
Animációs-dokumentumfilm
A három játékfilm és a dokumentumfilm mellett idén is nyert egy animációs film, méghozzá egy rendhagyó, animációs-dokumentumfilm támogatást. Csáki László rendező és Felszeghy Ádám producer animációs filmterve, a Kék Pelikan a ’90-es évek elejének egy érdekes szegletébe vezet vissza, az akkoriban használatos hamis vonatjeggyel utazók élményeit meséli el mélyinterjúk felhasználásával, fekete-fehér világban. A Kék Pelikan annak az indigó-fajtának volt a neve, amelyiket a Magyar Államvasutak használt a vonatjegyekhez, és amely bizonyos vegyszerekkel kimosható volt.
Csáki Lászlót már régóta foglalkoztatja a vonatjegy-hamisítás története, ő maga is így utazta be annak idején Európát.
Nyolc éve dolgozom ezen a filmen, természetesen nem minden nap, de időről-időre visszatérek hozzá.
A következő lépés az interjúrészletek hanganyagának összevágása lesz, és aztán el lehet kezdeni rajzolni az animatikot. Úgy számolom, hogy ez egy évig tartana, utána tesztelnénk, megmutatnánk az ismerőseinknek. Aztán indítanánk el a tényleges gyártást, ami körülbelül két évet vesz majd igénybe. Összevetve innentől számolva három év múlva lesz kész.”
A kiválasztott filmek gyártására pályázati úton a játékfilmeknél 62 millió, a dokumentumfilmeknél 22 millió, az animációs filmeknél pedig 82 millió forintig nyújt támogatást a Filmalap Inkubátor Programja. A pályakezdő alkotók a filmkészítés során igénybe vehetik a Filmalap szakmai támogatását.
A zsűri döntése és a szakmai közönség szavazatai alapján az alábbi filmtervek nyertek:
Csáki László – Felszeghy Ádám: Kék Pelikan - Mit ér a szabadság, ha nem lehet vele élni? Az animációs-dokumentumfilm a ’90-es évek nemzetközi vonatjegy-hamisítási lázát mutatja be, három barát történetén keresztül, akik meghackelik a rendszert. De vajon mindenki megússza szárazon?
Dér Asia: Nem haltam meg (dokumentumfilm) – Az életimádó műkincskereskedő 51 évesen megtudja, hasnyálmirigy rákja van. A túlélés esélye alig 5%, ő mégis megváltásként tekint betegségére – hiszi, ha megváltozik és új emberré válik, túléli.
Fazekas Máté Bence: Kilakoltatás - Egy fiatal elszánt bírósági végrehajtó és egy elkeseredett, kilakoltatás előtt álló öreg néni heroikus küzdelme egy napba sűrítve.
Mayer Bernadette: Szemem fénye - Egy érettségi évében járó fiú szimbiózisban él fiatalos anyjával, ám életük felborul, amikor a nő megvakul. Egyre fojtóbban ragaszkodó anyja mellett családfenntartóvá, ápolóvá kell válnia, míg sorra veszíti el a számára fontos dolgokat. Ebben a présben egyszer csak már nem lehet megmaradni.
Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi – Egy egypetéjű ikerpár mindkét tagja ugyanabba a férfiba szeret bele, aminek hatására kénytelenek az addig jól palástolt, hétköznapi nyomorultságukkal szembesülni.
Fejléckép: Fazekas Máté Bence, Mayer Bernadette, Dér Asia, Csáki László, Felszeghy Ádám, Szilágyi Fanni (Fotó: © MNF / Posztos János )