Vizuál

Egy film árából öt elsőfilm készül az Inkubátor Programban

2019.04.11. 16:25
Ajánlom
A Filmalap Inkubátor Programja óriási szabadságot ad a fiatal rendezőknek első nagyjátékfilmjük elkészítéséhez. Ott voltunk a Corvin moziban, ahol telt házas pitchfórumon ismerkedtünk a filmtervekkel és szavaztunk a legjobbnak tartott történetekre.

A zsűri és a közönség döntése alapján öt nyertes forgatókönyv alkotója, Fazekas Máté Bence, Mayer Bernadette, Szilágyi Fanni, Csáki László-Felszeghy Ádám és Dér Asia kapott támogatást első egész estés filmjéhez. Kezdődhet a pályázás, producer, koprodukciós partner keresése, a forgatókönyv finomítása, később a forgatás előkészítése, szereplőválogatás, és hosszan lehetne még folytatni a részfeladatokat.

Veszelyeslehetafagyi-105344.jpg

Veszélyes lehet a fagyi (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

A mostani, 4. pitchfórumról három játékfilm, egy dokumentumfilm és egy animációs-dokumentumfilm startolt el. Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója szerint:

Ezekről a filmtervekről süt a szabadság, és hogy a fiatalok mondani akarnak valamit a világnak.”

De mi is az a pitchelés? Filmesek állnak ki ilyenkor a szakmai közönség elé és adják elő filmterveiket. 5-10 perc áll a rendelkezésükre, ebből kell a legtöbbet kihozniuk, és aztán okosan felelniük a részleteket firtató kérdésekre. Ilyenkor általában az úgynevezett high concept tervek vizsgáznak jól, amikor egyből érthető, hogy miről van szó.

A Corvin moziban szakmai közönség, rendezők, producerek, kritikusok, filmes szakemberek előtt zajlott a pitchelés, az öt továbbjutó közül hármat a zsűri és további kettőt a közönség szavazott meg. 

Szilágyi Fanni egyedi hangulatú rövidfilmjei után, most az egypetéjű ikerség mágiájáról készíthet mozit, Veszélyes lehet a fagyi címmel. A fiatal rendezőt a hétköznapi tragédiák foglalkoztatják, a maguk kínjával és humorával.

A kisreált túlzásokkal vegyíteném”

– mondta el pitchében, a lehetőség adott, két év múlva új női filmet nézhetünk.

Szememfenye-105344.jpg

Szemem fénye (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

Mayer Bernadette abszurd humorral átszőtt drámát tervez forgatni, saját élményből kiindulva a vakságról. Bizonyos értelemben már diplomafilmjében (Kötött pálya) is ezt a témát feszegette, ahogy mondta:

Egy tragédiába nem kell szükségszerűen belepusztulni.”

A pitchfórumra már kész jelenetet forgatott a Szemem fénye című filmtervéből Für Anikó és Vilmányi Benett főszereplésével, minket meggyőzött, a filmet várjuk.

Hogyan tudunk megszabadulni a magunkra kényszerített szerepektől?”

– tette fel a kérdést Fazekas Máté Bence filmterve bemutatása során. A Kilakoltatás pontosan erről szól majd, egy öreg néni és a végrehajtók küzdelmében. Kíváncsian várjuk, annál is inkább, mert beleszerettünk tavalyi kisfilmjébe, az Apám szívébe. Az eddig főleg filmíróként működő rendező ezúttal is szatírában gondolkodik, szereplői szinte örkényi küzdelmekbe és nagy káoszba bonyolódnak majd.

Kilakoltatas-105344.jpg

Kilakoltatás (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

Inkubátor Program

Négy évvel ezelőtt azzal a céllal indította el a Filmalap az Inkubátor Programot, hogy segítsen az elsőfilmes alkotók pályára állításában, beindításában.

A program egy film árából, öt alacsony költségvetésű film elkészítésére ad lehetőséget, könnyített adminisztrációs feltételekkel.

Azóta páratlan sikereket ért el a kezdeményezés és nemzetközi szinten is felfigyeltek rá: Csehországban mostanában indult el egy hasonló program.

Az inkubátoros filmek nemzetközi fesztiválsikere jól mutatja, hogy milyen nagy pályát futhat be egy elsőfilm.

Elég, ha a tavalyi év B. Nagy László-díjával kitüntetett legjobb magyar filmre, az Egy nap sikerére gondolunk, amelyre először Cannes-ban figyeltek fel a kritikusok. Szilágyi Zsófia filmje az első inkubátor programban indult, most ő is tagja volt az öt tagú zsűrinek, csakúgy, mint Zurbó Dorottya, aki az inkubátoros Könnyű leckékkel Locarnóban mutatkozott be, nem mellesleg ez a film lett a legjobb magyar dokumentumfilm.

Az első nagyjátékfilm elkészítése sokszor a legnehezebb, így tartják a filmszakmában, éppen ezért óriási lehetőséget jelent a fiatalok számára az Inkubátor Program.

A tavalyi ötvenhét pályázóból tíz jutott a döntőbe, ők 2 millió forint értékű forgatókönyv-fejlesztési támogatást kaptak, és rengeteg gyakorlati segítséget filmterveik fejlesztésében. A Filmalap fejlesztő csapata közreműködésével rendszeres konzultációkkal, megbeszélésekkel, prezentációs felkészítő foglalkozásokkal készültek a pitchfórumra.

inkubator40-105403.png

inkubator40-105403.png (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

Pitchfórum

Dér Asia Nem haltam meg című dokumentumfilm-tervével nyert támogatást. Filmje egy hasnyálmirigyrákos életimádó galerista betegségét, megváltozó életét követi nyomon, a forgatást már fél évvel korábban el kellett kezdeniük. A győzelem most lehetőséget ad arra is, hogy ki tudja fizetni a munkatársait, akik eddig szívességből dolgoztak. Személyes motivációjáról elmondta:

„Iszonyú sok trauma van abból, hogy a társadalmunkban komoly tabu övezi a halált és a halálos betegséget.

Ha nem beszélünk róla, esélyünk sincs kimondani a legfontosabb dolgokat.

Viszont amikor megismertem Gábort, a főszereplőnket, onnantól kezdve már őróla szól a film, nem csupán a rákról.”

Már az a tény, hogy továbbjutott a döntőbe, nagy motivációt adott a filmterv fejlesztéséhez.

„Valahogy keretet adott az Inkubátor Program. Jakab Juli segített a fejlesztésben, bármikor elküldhettem neki amit írtam, azonnal válaszolt, és volt egy pitch workshopunk is Sybille Kurz vezette. Sokat segített például abban, hogy jobban megértsük a saját filmünket. Főpróbát is tartottunk, ahol nagyon jó szándékú, de kemény kritikákat kaptunk.

A döntőt megelőző két napban teljesen átírtam a szövegemet és másik trailert is hoztam.

Az utóbbi 48 órában nem aludtam, hanem Domokos Balázzsal az operatőrünkkel mindent újra gondoltunk. Ha ez nem történik meg, lehet, hogy most nem támogatottként állnék itt.”

Nemhaltammeg-105344.jpg

Nem haltam meg (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

Valószínűleg nem csak a színpadi prezentáció, vagy pitch alapján döntött a zsűri, hiszen jól ismerték a forgatókönyveket és az alkotók korábbi munkáit is. Zurbó Dorottya a zsűri nevében elmondta, hogy egész délután tudtak volna vitatkozni:

Le voltunk nyűgözve a forgatott és a vizuális anyagoktól, nagyon sokat segített a döntésünkben, hogy el tudjuk képzelni, hogyan néznének ki ezek a filmek.”

Animációs-dokumentumfilm

A három játékfilm és a dokumentumfilm mellett idén is nyert egy animációs film, méghozzá egy rendhagyó, animációs-dokumentumfilm támogatást. Csáki László rendező és Felszeghy Ádám producer animációs filmterve, a Kék Pelikan a ’90-es évek elejének egy érdekes szegletébe vezet vissza, az akkoriban használatos hamis vonatjeggyel utazók élményeit meséli el mélyinterjúk felhasználásával, fekete-fehér világban. A Kék Pelikan annak az indigó-fajtának volt a neve, amelyiket a Magyar Államvasutak használt a vonatjegyekhez, és amely bizonyos vegyszerekkel kimosható volt.

Csáki Lászlót már régóta foglalkoztatja a vonatjegy-hamisítás története, ő maga is így utazta be annak idején Európát.

Nyolc éve dolgozom ezen a filmen, természetesen nem minden nap, de időről-időre visszatérek hozzá.

A következő lépés az interjúrészletek hanganyagának összevágása lesz, és aztán el lehet kezdeni rajzolni az animatikot. Úgy számolom, hogy ez egy évig tartana, utána tesztelnénk, megmutatnánk az ismerőseinknek. Aztán indítanánk el a tényleges gyártást, ami körülbelül két évet vesz majd igénybe. Összevetve innentől számolva három év múlva lesz kész.”

Kekpelikan-105343.jpg

Kék Pelikan (Fotó/Forrás: Inkubátor Program)

A kiválasztott filmek gyártására pályázati úton a játékfilmeknél 62 millió, a dokumentumfilmeknél 22 millió, az animációs filmeknél pedig 82 millió forintig nyújt támogatást a Filmalap Inkubátor Programja. A pályakezdő alkotók a filmkészítés során igénybe vehetik a Filmalap szakmai támogatását.

A zsűri döntése és a szakmai közönség szavazatai alapján az alábbi filmtervek nyertek:

Csáki László – Felszeghy Ádám: Kék Pelikan - Mit ér a szabadság, ha nem lehet vele élni? Az animációs-dokumentumfilm a ’90-es évek nemzetközi vonatjegy-hamisítási lázát mutatja be, három barát történetén keresztül, akik meghackelik a rendszert. De vajon mindenki megússza szárazon?

Dér Asia: Nem haltam meg (dokumentumfilm) – Az életimádó műkincskereskedő 51 évesen megtudja, hasnyálmirigy rákja van. A túlélés esélye alig 5%, ő mégis megváltásként tekint betegségére – hiszi, ha megváltozik és új emberré válik, túléli.

Fazekas Máté Bence: Kilakoltatás - Egy fiatal elszánt bírósági végrehajtó és egy elkeseredett, kilakoltatás előtt álló öreg néni heroikus küzdelme egy napba sűrítve.

Mayer Bernadette: Szemem fénye - Egy érettségi évében járó fiú szimbiózisban él fiatalos anyjával, ám életük felborul, amikor a nő megvakul. Egyre fojtóbban ragaszkodó anyja mellett családfenntartóvá, ápolóvá kell válnia, míg sorra veszíti el a számára fontos dolgokat. Ebben a présben egyszer csak már nem lehet megmaradni.

Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi – Egy egypetéjű ikerpár mindkét tagja ugyanabba a férfiba szeret bele, aminek hatására kénytelenek az addig jól palástolt, hétköznapi nyomorultságukkal szembesülni.

Fejléckép: Fazekas Máté Bence, Mayer Bernadette, Dér Asia, Csáki László, Felszeghy Ádám, Szilágyi Fanni (Fotó: © MNF / Posztos János )

Legjobb film az Egy nap, legjobb rendező Kenyeres Bálint - taroltak az elsőfilmesek a filmkritikusok díjátadóján

Kapcsolódó

Legjobb film az Egy nap, legjobb rendező Kenyeres Bálint - taroltak az elsőfilmesek a filmkritikusok díjátadóján

Átadták a MÚOSZ Film-és Tévékritikus Szakosztályának és a Magyar Filmművészek Szövetsége Filmkritikus Szakosztályának díjait a 2018-as év legjobb filmes teljesítményeiért. A legjobb filmért, a legjobb rendezésért, a legjobb dokumentumfilmért járó díjat is elsőfilmes alkotó nyerte el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Vizuál hír

Tizenkettedik a Saul fia a száz legjobb film közül a Guardian szerint

A The Guardian kritikusai a 21. század legjobb filmjeinek listáját állították össze, ebben a százas gyűjtésben azonban csak a 2000 után született alkotásokat vették figyelembe. Nemes Jeles László Tarantinoval, Ang Lee-vel, Iñárritu-val és Almodóvar-ral egy mezőnyben!
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Elefánt kaland

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mit tanult az afrikai szafariján az elefántokról..
Vizuál ajánló

Lesznai Anna élete talákozik Zoób Kati nagymamájával

Péntektől látogatható a Lesznai Anna életművéből és Zoób Kati divattervező száz évvel későbbi, az egykori író, költő és iparművész által is inspirált kollekciójából nyíló tárlat a kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota kiállítóhelyén.
Vizuál Film

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?