Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

FényképTár
2019.05.23. 15:35
Ajánlom
Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
01-135814.jpg

Romtakarítás a Lánchíd pesti hídfőjénél. 1947. augusztus. Bass Tibor felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

1944-1945 fordulóján Budapestre is rászabadult a pokol; ötvenkét napig tartó ostroma a második világháború egyik legnagyobb, legvéresebb csatája volt. A szovjet hadsereg házról-házra harcolva törte meg a városba szorult német és magyar csapatok elkeseredett ellenállását. Amikor 1945. február 13-án a fegyverek elhallgattak, „a gyönyörű város romokban hevert, szépséges hídjai a Dunába omlottak,

vak sötétség borult az egykor fényben úszó utcákra, az asszonyok fatörmelékeket keresgéltek a romok között, hogy ebédet főzhessenek, fiúk és leányok lyukas cipőben, mezítláb meneteltek a hullákkal borított utcákon és tereken, hogy megkeressék elveszett szeretteiket.

A békebeli fővárost keresték, s kevesen hitték, hogy Budapest valaha feltámadhat romjaiból” – írja egy kortárs emlékező.

A főváros 1945 tavaszán valóban katasztrofális helyzetben volt: lélekszáma több mint egynegyedével csökkent, épületeinek háromnegyede megsérült, nem volt villany és gáz, a közlekedési eszközök zöme megsemmisült, a telefon, a távíró, a rádió nem működött, a gyárak, üzemek, műhelyek, üzletek, csarnokok, éttermek és kávéházak vagy elpusztultak, vagy hasznavehetetlen állapotban voltak. Az utcákat és tereket rom- és szeméthegyek, harckocsi- ágyú- és egyéb hadianyagroncsok tették járhatatlanná. Mindenütt temetetlen, vagy csak felületesen elhantolt holttestek és állati tetemek hevertek. A pincékből és óvóhelyekről előmerészkedő, elgyötört, fagyoskodó lakosságot éhínség és járvány fenyegette.

03-135813.jpg

Randevú a Nyugati téren. 1948. december 29. D’Isoz Lajos felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

A város csodálatos, elpusztíthatatlan életereje azonban, mint történelmében annyiszor (Budapest fennállása óta 15 ostromot vészelt át), ismét győzedelmeskedett.

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten, február 6-án már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is.

Mindezek azonban az új élet első, elszigetelt jelenségei voltak csupán, és még sok időbe, munkába és küzdelembe került, amíg a dermedt város valóban életre kelt. Szerszámok, gépek, szállítóeszközök hiányában a romok eltakarítása óriási nehézségekbe ütközött. Az emberek szinte két kezükkel kaparták ki a várost a romok alól, s tették újra lakhatóvá. A Duna két partja között a közlekedés katonai pontonhidakon indult meg, de 1946 januárjára felépült az első új állandó híd. A budapestiek tömegesen utaztak vidékre élelemért, megszállva a ritkán közlekedő vonatok lépcsőit, ütközőit, tetejét is, vittek sót, ruhát, ékszert, mindent, amit vidéken élelmiszerre lehetett cserélni.

02-135813.jpg

Szabad strand a pesti Duna-parton. 1948. július. Ráth Károly felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

E napok hősei az asszonyok voltak, akik minden találékonyságukat latba vetve látták el családjukat: sorban álltak az üzletek előtt, tyúkot, kacsát, libát neveltek a házak erkélyein, a világítóudvarokban, a lebénult liftekben. Az általános nyomor és áruhiány alkalmi kereskedőket szült, akik tömegével lepték el az utcákat, az elhagyott üzlethelyiségeket, a betört üvegű üres kirakatokat, a romos kapualjakat, vagy utcára kitett ládákról, nyakba vetett tálcákról kínálták portékáikat: cipőzsinórt, fésűt, cigarettát, tűzkövet, szappant és minden egyéb elképzelhető árucikket. Közben dúlt a világtörténelem legnagyobb inflációja, amelynek végén, 1946. augusztus elsején az új és a régi pénz aránya 1 a 400 000 quadrillióhoz volt. A stabilizációt az tette lehetővé, hogy országosan is megkezdődött az ipari és a mezőgazdasági termelés, beindult a közlekedés, az áruszállítás. 1946. február elsején - Magyarországon másodszor - kikiáltották a köztársaságot. 1947. február 10-én a győztes nagyhatalmak aláírták a Magyarországgal kötött békeszerződést.

05-135814.jpg

Utcai mérleg. 1948. július. Bolgár György felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

A magyar történelemben új korszak kezdődött, amely az embereket reménnyel töltötte el a súlyos békefeltételek és a szovjet katonai megszállás ellenére, mivel béke volt ismét, s ha lassan is, de javultak az életkörülmények. A fasiszta diktatúra megsemmisült, a sztálinista zsarnokság még nem uralkodott el.

Olyan volt ez a néhány szabad év 1945 és 1949 között, mint amikor a hurrikán középpontjában a szél elül, és rövid időre kisüt a nap.

Ilyenkor az ember fellélegzik, nem szívesen gondol arra, hogy ez csak átmeneti szünet, rövidesen ismét beborul az ég, és most már a másik irányból csap le újra a pusztító vihar. Örül a napsütésnek, a szélcsendnek.

Ezekből az évekből mutatunk most be jellegzetes budapesti életképeket. A fotókat a Magyar Nap című, 1947 júliusa és 1949 decembere között megjelent képes bulvárlapnak a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárában őrzött archívumából válogattuk. 1947 nyarára a háborús romok eltakarítása már nagyjából befejeződött és az élet minden területén kezdtek helyreállni a normális viszonyok. A háború és az ostrom iszonyata után az emberekből elemi erővel tört fel az életvágy. Teltházak előtt játszottak a színházak és a mozik, a vendégek megtöltötték a vendéglőket és a gombamód szaporodó eszpresszókat. Az éjszakai élet csaknem olyan eleven volt, mint a háború előtti években.

04-135814.jpg

A Kulacs vendéglő a Dohány utca és az Osvát utca sarkán. A zongoránál Seres Rezső, a Szomorú vasárnap című világhírű sláger szerzője. 1947. augusztus. ismeretlen fotóriporter felvétele (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár)

A Magyar Nap riporterei a napi politikai események mellett kedvtelve fotózták az városi utca jellegzetes figuráit, a hétköznapok apró jeleneteit. A felvételek egy nagyon szegény, de hevesen élni vágyó, reménykedő város rövid ideig tartó szabad életének mindennapjairól tudósítanak. Értékük a valóság őszinte, eszköztelen ábrázolásában rejlik, abban, hogy meg tudták ragadni ennek a különleges néhány évnek soha vissza nem térő hangulatát, talán éppen ideiglenességében, átmenetiségében, könnyen sebezhetőségében rejlő varázsát. Mert 1949-től ismét hosszú időre beborult az ég Budapest felett.

A valóságábrázolás helyét elfoglalta a propaganda, a becsületes, hiteles fényképezést felváltotta a hamis, kincstári optimizmust tükröző „szocialista realista” fotográfia.

Ennek produktumaiban a „hely szellemét” már hiába keresnénk. De még megtaláljuk azt a Magyar Nap riportereinek képein, amelyekből Egy kis napfény címmel a Magyar Nemzeti Múzeum kiállítást mutatott be 2001-ben a budapesti Mai Manó Házban és a párizsi Association „Le Pont Neuf” kiállítóhelyén.

(szerző: Jalsovszky Katalin)

FÉNYKÉPTÁR

Mi ez a sorozat?

Hogyan, milyen elvek szerint épül fel, majd gyarapodik egy történeti fényképgyűjtemény? Mit jelent, hogy az analóg fényképek nemcsak képi tartalmak hordozói, hanem tárgyak is? Mire tanít egy fotóarchívum testközelből? A fénykép vajon elválasztható-e a tértől, időtől és attól a társadalmi környezettől, amelyben keletkezett, vagy kimondhatjuk: a fényképek története egyúttal használatuk története? Milyen forrásokkal dolgozunk? Mihez kezd – és mihez kezdhet még – egy történész a fényképekkel?

Sorozatunk írásaiban a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusai – többek közt – e kérdésekre keresik a választ egy-egy konkrét példán keresztül.

Magyarország legrégibb és legnagyobb történeti fényképgyűjteménye több mint százesztendős múltra tekint vissza. Munkatársai gyűjtik, rendszerezik, és feldolgozzák a magyar történelemre vonatkozó fényképfelvételeket, emellett a tár fotótörténeti és fotótechnika-történeti fényképanyaga is jelentős. Jelenleg összesen több mint 1 millió felvételt őriz, ebből több mint 200 ezret egyedileg nyilvántartva, a többit időrendi, tematikus rendszerezésben. A gyűjtemény műtárgynak számító fényképei kutathatók és a folyamatos digitalizálásának hála, egyre több kép érhető el a Nemzeti Múzeum online adatbázisában.

További érdekességeket olvashatsz a Fényképtárról sorozatindító cikkünkben.

A sorozat korábbi részeiért KATTINTS>>>

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.
Vizuál aukció

Új kiállítótérrel bővül a Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai, Bortnyik és Munkácsy remekművei láthatók a május 15-én nyíló, csaknem 400 négyzetméteres területtel kibővülő Virág Judit Galériában, ahol a 105 kortárs és 157 klasszikus művet felvonultató új aukciós tárlat is megtekinthető.
Vizuál hír

Jelentős elismerésben részesül Marina Abramović

Marina Abramović világhírű performanszművész kapja idén a spanyol Nobel-díjnak is nevezett Asztúria hercegnője-díjat művészeti kategóriában – adta hírül a Papageno, a Pledge Times hírportálra hivatkozva. Az Asztúria hercegnője Alapítvány minden évben nyolc kategóriában osztja ki az elismerést, melynek első kihirdetett győztese a szerb művész.
Vizuál premier

Online premieren mutatják be a frissen felújított Habfürdőt

Kovásznai György születésének 87. évfordulóján a Nemzeti Filmintézet-Filmarchívum Igazgatósága videomegosztó csatornáján két alkalommal, május 15-én és 16-án este 7 órakor bemutatja a legendás animációs film restaurált változatát. 
Vizuál hír

106 éves korában elhunyt Norman Lloyd amerikai színész-rendező

Az Emmy-díjra jelölt színészt Los Angeles-i otthonában érte a halál - adta hírül az MTI. Norman Lloyd pályafutása kezdetén együtt dolgozott Orson Wellesszel, Alfred Hitchcockkal és Charlie Chaplinnel is.