"Alászállás a pokol tornácára" - fordíthatnánk Anish Kapoor 1992-es, Descent into Limbo című művét, amely új értelmet nyert, miután egy látogató valóban beleesett a műalkotásba: mármint a padlón tátongó hatalmas lyukba. Kapoor alkotása ugyanis nem más, mint egy kocka alakú építmény, amelybe belépve egy éjfekete lyuk fogadja az embert. A lyuk olyannyira sötét, hogy elsőre úgy tűnik, az nem más, mint egy földre mázolt fekete kör. A Portó-i Serralvas múzeum egy olasz látogatója azonban meggyőződhetett róla, hogy a kiállított tárgynak nagyon is vannak mélységei; pontosan 2 és fél métert zuhant, az eset után kórházba is szállították. A hírek szerint azonban mostanra már jobban van.
Mit mondhatnék? Szégyen!
- értékelte Kapoor az esetet.
A portugál kortárs művészeti múzeum Anish Kapoor: Works, Thoughts, Experiments nevű kiállításán a művész elmúlt 40 évének 56 megvalósult, vagy épp meg nem valósult, modell fázisban maradt munkáját tekinthetik meg a látogatók, akik a nyilvánvaló balesetveszélyről is tájékoztatást kapnak. A végtelennek tűnő lyukhoz például senkinek sem lett volna szabad olyan közel menni, hogy belezuhanhasson.
Hasonlóan "veszélyes" volt a kolumbiai Doris Salcedom Shibboleth című műve, amit a Tate Modern-ben állítottak ki 2007-ben: egy, a földön végigfutó hatalmas repedést szimulált. Akkor is felhívták a látogatók figyelmét a balesetveszélyre, a hírek szerint mégis legalább 10 ember botlott el a műben. Igaz, senki sem sérült meg súlyosan.
Kapoor kiállítása 2019 január 6-ig látogatható Portugáliában, de mindenki figyeljen a lába elé.
(Via The Guardian, Dazed)