Vizuál

Egy magyar lány az egyik legprofibb élőfestmény

2020.05.12. 16:55
Ajánlom
Mit csinál a művészettörténész, ha a négy fal közé kényszerítik? Maga is műalkotássá válik. Legalábbis Marton Ildikóval ezt történt. Ráadásul olyan pontosan imitálja a festményeket, hogy a múlt héten ő nyerte a Szépművészeti Múzeum kihívását.

Marton Ildikó többször volt már szent, de szállított rőzsét és korsót is, bár bohócként aratta eddigi legnagyobb sikerét.

A művészettörténet-néprajz szakos végzettségű muzeológus április elején posztolta ki az első élőképet, azóta pedig hetente kétszer érkezik az újabb "homemade" műalkotás. Az alapötlet a Getty Múzeumtól származik: az intézmény arra buzdította otthon ragadt látogatóit, hogy készítsenek magukból műtárgyat, ötletekért pedig böngésszék az intézmény gyűjteményeit. Itthon a Szépművészeti Múzeum fordult hasonló felhívással az online követőihez, ahol sorsolás útján választják ki a nyertest. Ezen kívül természetesen közzétesznek egy válogatást a "hét legjobb / legötletesebb / legszebb pályaműveiből".

A játék ötödik hetében pedig Marton Ildikó Toulouse-Lautrec Ülő bohóc című litográfiájának saját verziójával nyert. Festmény parafrázisain nemcsak a jelmezekre fordít különös gondot: a kellékek, a háttér, sőt akad, ahol az alkotó szignóját is pontos, hogy az arckifejezésekről és pózok pontosságáról ne is beszéljünk. 

Marton a szigorúbb spanyol karanténszabályok miatt március 14. óta mindössze hetente egyszer hagyja el madridi otthonát, ahol férjével és macskájukkal él. Ők mindketten aktív résztvevői a kihívásnak. 

Láttam pár ilyen képet és beugrott, hogy van itthon egy korsónk, amivel a Korsós lányt meg tudnám csinálni, vagyis én is lehetnék egyszer műalkotás

- meséli a művészettörténész, akit a dolog technikai része mellett arról is faggattuk, hogy miért vágott bele a játékba.

Hogyan választod ki a soron következő képet?

Ez elég változatos. Van, hogy csak egyszerűen beugrik egy kép, mint az első, A korsós lány, vagy Dürer nyuszija. Milikében már régóta láttam azt a nyulat. De az itthoni könyveimet is átlapoztam, és adatbázisokban is böngészek.

Emellett létezik a Szépművészeti Múzeum játéka, amin részt szoktam venni. Ott megkönnyítették a választást azzal, hogy minden héten négy képből kellett választani , ugyanakkor ez kötöttséget is jelentett,  ezért így nagyobb kihívás volt. (Ez az ötödik héten megváltozott és most már ott is szabadon válogathatunk a gyűjteményükből, de ők is ajánlanak – ha valaki nem akarja átnézni a 11463 rekordot tartalmazó adatbázist.) 

Amikor szabadon választok, akkor

olyan képeket parafrázisát készítem el, amelyek valami miatt közel állnak hozzám - vagy az alkotó vagy a téma.

Például Munkácsy, Dürer köthetők Békés megyéhez, ahonnan én is származom, Toulouse-Lautrec egy időben a kedvenc festőm volt. Szent Rókus szobra mellett naponta sétáltam el a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban. Ágotáról nem régen sokat olvastam az ünnepével kapcsolatos szokások kapcsán, és ő is gyógyítószent. A korsós lány vagy A tojássütő öregasszony ábrázolásán megjelenő tárgyak pedig a Néprajzi Múzeumban töltött éveket juttatják eszembe. A piaci jelenet pedig egy egyetemi szemináriumot is felidézett bennem, amikor a Központi Vásárcsarnokról végeztem kutatást.

Szeretek magyar gyűjteményekből vagy magyar művészektől választani, ez egy jó alkalom, hogy a museumchallenge nemzetközi közönsége kicsit jobban megismerje őket. Persze, olyan képeket keresek, amiket egyébként kivitelezhetőnek gondolok.

Mi az, amire különösen figyelsz?

A mozdulatokra. Minden kelléke nem lehet meg otthon az embernek, de ha jó a beállítás, akkor jó a karakter, működik a kép.

A karanténalkotók életének számos nagyon hétköznapi kihívása is van – amellyel maguk a művészek is találkoztak. Előfordul például, hogy a képesítésre előkészített, ételecettel megfelelő árnyalatúra maratott tojás véletlenül a rántottában végzi, vagy a lilahagymák jutnak hasonló sorsra. Ebben az esetben a lelkes karanténművész várhat a következő heti bevásárlásig a pótlásukkal és csúszik a projekt. 

Beavatsz minket esetleg néhány kulisszatitokba? Hogyan készülnek a festmények otthoni alapanyagokból?

Vannak visszatérő kellékek. Ha jól megfigyeljük a képeket, meg lehet őket találni. És persze sokszor a dolgok nem azok, aminek látszanak. Használtam már lepedőt palástnak, párnahuzatot kendőnek meg ruhaujjnak, fedőt tálcának, szemeteszacskót stb. A fényképeket a férjem készíti, sokat el szoktunk szöszölni a fotózással.

A képaláírásokból kiderül, hogy utána is nézel a képek történetének. Mi a kedvenc ilyen érdekesség, amire kutatás közben bukkantál?

Amélie Matisse és Henri Matisse 40 évig voltak házasok, végül az asszony féltékeny lett Matisse új asszisztensére, Lydia Delectorskaya-ra, aki az évek alatt Matisse kreatív és intellektuális partnerévé is vált. Matisse-nek választania kellett a két nő között. A feleségét választotta, de végül mégis elváltak. Lydia a festő élete végéig Matisse-szal maradt.

Miket tervezel még?

Már van négy-öt kép a fejemben, amiket meg szeretnék csinálni. Azon túl szeretnék olyan városokba, múzeumokba ellátogatni, ahová terveztem, de most egy jó darabig nem lehet. Az "edinborough-i utazás" összejött a legutóbbi Velázquez képpel, de tervben van még Róma, a Prado. A Magyar Nemzeti Galériából is kinéztem már pár képet magamnak. És szeretnék készíteni egy László Fülöp-képet.  

Van más "kolléga" ebben a műfajban, akit követsz, akitől ötleteket meríthetsz?

Konkrétan nincs, akit figyelek, de persze mindig megnézem, hogy milyen munkákat küldenek be mások a "Legyél te is műalkotás" játékba és mik tűnnek fel a #museumchallenge hashtag alatt. Az oroszok általában nagyon profi munkákat készítenek, bár az egy más kategória, nem hiszem, hogy karanténban dolgoznak. Inkább anti-ötleteket merítek, ha egy képet túl sokan készítenek el, akkor azt biztos nem fogom megismételni.

Nem véletlen, hogy ismerőseinek tetszenek a parafrázisok és nagyon várják is az új képek megjelenését. Sokan továbbküldik másoknak, megmutatják olyanoknak, akik nem használják a közösségi médiát.  

"Az embereknek vannak személyes kedvenceik, és teljesen eltérő, hogy kinek micsoda. Ez egy jó visszajelzés számomra, hogy érdemes kísérletezni, változatos témákhoz, stílusokhoz nyúlni." A projekttel egy titkos vágya is teljesült: 

nemvárt "mellékhatásként" többen megismerkednek az adott képpel, sőt hosszabb időt is eltöltenek a részletek böngészésével és így jobban megfigyelik az adott műalkotást.

Marton Ildikó további képeit az Instagram-oldalán találhatjátok ide kattintva.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.
Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál galéria

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról
Vizuál videó

A Lánchíd is szerepel Hans Zimmer legújabb klipjében

Hans Zimmer Oscar-díjas zeneszerző és napjaink egyik legnépszerűbb DJ-je, Alan Walker közös, „Time” című számához a COVID-19 koronavírus miatt kiüresedett városokat megjelenítő videoklipet készítettek. A dal először az Eredet című film betétdala volt, amely most Alan Walker feldolgozásában, közös előadásukban született újjá.