Vizuál

Egy magyar származású női fotóművész, aki visszautasította a sárga csillag viselését

2023.03.31. 07:40
Ajánlom
Ergy Landau neve furcsán, idegenül hangzik, pedig magyar származású. Egy elfeledett ikon, akit Franciaországban a legnagyobb fotográfusok között tartottak számon. Magyarországon azonban nevét alig ismerik, leszámítva egy szűk, szakmai réteget, holott egyik-másik fényképéről első ránézésre azt hihetnénk, Brassaï vagy André Kertész készítette. A Mai Manó Ház Ergy Landau, Budapest–Paris, 1896–1967 című retrospektív tárlatán jártunk.

Ergy Landau (1896-1967) jómódú zsidó családban nőtt fel, ahol a fotográfia is fontos szerepet játszott: szívesen készíttetett magáról a család portrékat, csoportképeket. Akkoriban az ilyesféle „úri dolog” irigylésre méltó társadalmi státuszt fejezett ki. Az 1910-es évektől a polgárság számára elérhetővé vált a fényképezés, sőt már a nők is megmutathatták magukat alkotóként, nem csak múzsaként. Ergy Landau 1915-ben kezdett el fényképezni, akkor még Landau Erzsiként aláírva felvételeit. A kor első jelentős női fotóművésze, Máté Olga tanította a fényképezés mesterségére

Az első nő, aki itthon aktot fotózott

Kapcsolódó

Az első nő, aki itthon aktot fotózott

Máté Olga fotóművészt az egyik legjelentősebb műtermi portréfotográfusként tartották számon a 20. század elején. Nevét mégis nagyon kevesen ismerik, pedig kortársai, Székely Aladár, Pécsi József és Rónai Dénes is nagyra becsülték: ő volt az első nő itthon, akit férfikollégái egyenrangú félként kezeltek, sőt konkurenciát jelentett számukra. Mégis magányosan és elfeledve halt meg.

Épphogy csak betöltötte 23. életévét, amikor műtermet nyitott a fővárosban:

a kor hírességei is megfordultak nála, ekkor készített többek között Thomas Mannról is felvételt.

Noha nem szorult volna rá anyagilag, mégis szakmát akart tanulni, és önállóan, függetlenül élni, kiélve alkotóvágyát. Gyerekportrék készítésére szakosodott, több díjat is nyert, ám hamarosan mégis emigrálni kényszerült, mert az akkori politikai hatalom a zsidó lakosságot diszkrimináló intézkedéseket vezetett be. Így lett tagja a magyar emigráns diaszpórának, amely olyan nagy fotográfusokat adott a világnak, mint Robert Capa, André Kertész, Kati Horna és Brassaï. 1924-ben Párizsban nyitotta meg saját műtermét, a rue Lauriston 17. szám alatt.

Ergy-Landau_-Tornaszok-az-Eiffel-torony-alatt-Parizs-1950-_-Ergy-Landau_-Gymnasts-under-the-Eiffel-Tower-Paris-1950-_ok-132020.jpg

Ergy Landau: Tornászok az Eiffel-torony alatt, 1950 (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

A Mai Manó Ház hiánypótló kiállításán a fotográfus életművéből a korai önarcképeitől kezdve a magazinokba készített gyermekportréin át az aktképekig bőségesen találunk példákat.

Landau 1933-ban részt vett a szintén magyar származású Charles Rado által alapított RAPHO fotóügynökség létrehozásában. A művész halála után az értékes hagyatékot Raymond Grosset, az ügynökség volt igazgatója őrizte: lánya, Kathleen Grosset a tárlat egyik kurátoraként működött közre. Róla is láthatunk egy felvételt, amelyen még csak egyéves – mondta el Kathleen Grosset a sajtóbejáráson, hozzátéve, Landau jó barátságot ápolt édesapjával, aki a második világháború után vette át az ügynökség igazgatását.

A művész 1965-ben tragikus buszbalesetett szenvedett, állapota jelentősen megromlott: a barátok támogatták anyagilag, ők adták össze a pénzt az ápolónőre is, aki otthonában gondozta.

Ergy-Landau_-Gyermek-1930-as-evek-_-Ergy-Landau_-Child-1930s--ok-132018.jpg

Ergy Landau: Gyermek, 1930-as évek (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

Ahogy Kathleen Grosset mesélte, édesapja és a barátok annak idején nagyon rövid idő alatt ürítették ki Landau lakását, ahol a számtalan fénykép mellett sok levelezést is találtak. 1967-ben bekövetkezett halála előtt Raymond Grosset-ra hagyta minden fényképét.

Landau kiterjedt baráti körrel rendelkezett, amelybe Moholy-Nagy László éppúgy beletartozott, mint Arthur Koestler és a később állatportréiról világhírűvé vált Ylla, azaz Koffer Kamilla, aki szintén egy elfeledett magyar fotográfusnő. Ylla kezdetben Landau asszisztenseként dolgozott, ahogy egy másik magyar származású fotós, Nora Dumas, eredeti nevén Kelenföldi Telkes Nóra is.

Ergy-Landau_-Assia-1932-_-Ergy-Landau_-Assia-1932_ok-132018.jpg

Ergy Landau: Assia, 1932 (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

A kiállításon Yllaról és Koestlerről is látható felvétel, sőt Nora Dumas is pózolt a művésznek, mégpedig egy aktfotó erejéig.

(Nora Dumas moisson-i kertjében, 1930-as évek). Landau finom, nőies művészi aktjai a Természetjáró magazinban jelentek meg, amelyekből néhány képet a kiállításon is bemutatnak. Ergy egyébként is szívesen járta a természetet barátaival, akkoriban sokat utaztak együtt a francia vidékre, így kézenfekvő volt, hogy a magazinos fotókhoz is útitársait kérte fel „modellnek”.

A békés, boldog időknek azonban vége szakadt a második világháború kezdetével. A kurátor részleteket nem tudott mesélni arról, hogyan vészelte át ezt az időszakot Landau, ám annyi bizonyos, hogy

1939 és 1944 között nem volt hajlandó viselni a sárga csillagot.  

„Ergy a Gestapo egyik párizsi központjának a közelében lakott, mégis megúszta ép bőrrel. Nővére és annak férje már nem volt ennyire szerencsés, őket elhurcolták és meggyilkolták a nácik” – mondta el a kurátor.

Ergy-Landau_-Parizs-felszabaditasa-1944-_-Ergy-Landau_-Liberation-of-Paris-1944-_ok-132019.jpg

Ergy Landau: Párizs felszabadítása, 1944 (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

Párizs felszabadítását is megörökítette 1944-ben, a második világháború után pedig még mindig keresett fotósnak számított. Továbbra is magazinoknak fényképezett, gyermekportréi pedig igazán ismertté és népszerűvé tették. Sok más kollégájához hasonlóan, ő is járta a világot: kamerájával lencsevégre kapta Mongóliát, Brazíliát, a Kanári-szigeteket, Oroszországot és Kínát is.

Ő volt az első francia fotós, aki eljutott Kínába: Pekingben és Sanghajban az utca emberét fényképezte, ám képein annyira boldognak tűntek az alakok, hogy a Life magazin végül nem hozta le a fotókat.

„A túlságosan is boldognak látszó Kínát” ugyanis nem akarták bemutatni. A tárlaton Kínában készült felvételeiből is láthatunk jó néhányat.

Ergy-Landau_-Szekek-1930-as-evek-_-Ergy-Landau_-Chairseza-jo-132019.jpg

Ergy Landau: Székek, 1930-as-évek (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

Landau 1948-ban kapta meg a francia állampolgárságot, ám útlevelében nincs nyoma annak, hogy valaha is hazalátogatott volna Magyarországra. Csak most, fényképek formájában tért vissza.

Ergy Landau, Budapest–Paris, 1896–1967

Helyszín: Mai Manó Ház

Időpont: március 21.–május 14.

Kurátorok: Kathleen Grosset, Laurence Le Guen, David Martens

Fejléckép: Ergy Landau: Ergy Landau, 1930-as-évek (Fotó/Forrás: Mai Manó Ház)

Az extravagáns feminista ikon, aki halála után hetven évvel is inspirálja a divattervezőket

Kapcsolódó

Az extravagáns feminista ikon, aki halála után hetven évvel is inspirálja a divattervezőket

Hetven évvel ezelőtt hunyt el Emilie Flöge divattervező, akit a világ mégsem saját tehetsége jogán, hanem Klimt múzsájaként ismer. Noha Emilie elfeledve halt meg, a mai kor híres divattervezői még most is inspirálódnak alkotásaiból.

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

„Nem hiszem, hogy egy férfi valaha is egyenrangú félként kezelt volna egy nőt, pedig nőként ez minden, amit szeretnék" – írta jegyzetfüzetébe Berthe Morisot festőművész, aki jó barátságot ápolt Manet-val, Monet-val, Degas-val és Renoirral. Cikkünkben olyan női alkotókat gyűjtöttünk össze, akiket sokáig vagy még mindig csak múzsaként tartanak számon, pedig kiváló művészek is voltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.
Színház

Újra fogadja nézőit a Gózon Gyula Kamaraszínház

Visszatért a Gózon Gyula Kamaraszínház – régi fényében, mégis újragondolva. A 120 éves épület teljes megújuláson ment keresztül, hogy a hagyomány és a modern színházművészet találkozásának helyszíne legyen.
Zenés színház

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Díjnyertes filmekkel jön a 19. Román Filmnapok

November 14. és 16. között három napon át a kortárs román filmművészet legfrissebb és legsikeresebb alkotásai lesznek láthatók a Corvin moziban. A vetítések után közönségtalálkozókat is tartanak.
Vizuál hír

Enyedi Ildikó FIPRESCI-életműdíjat kap

A világhírű szakmai szövetség elismerését november 20-án veheti át a magyar rendező Kairóban, ahol a közönségnek levetítik legújabb, Csendes barát című filmjét is. 
Vizuál hír

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Vizuál kritika

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Vizuál ajánló

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.