Vizuál

Egy Nemes műgyűjtő élete képekben

2011.11.21. 11:25
Ajánlom
Százegy éve annak, hogy a Szépművészeti Múzeum látogatói először láthattak válogatást Nemes Marcell El Greco-festményei közül.

Fájó, hogy a kalandos életű mecénás és műkereskedő - szorult anyagi helyzete okán - nagy ívű gyűjteményének legnagyobb részétől nem sokkal az 1910-11-es kiállítás után megválni kényszerült. Így viszont nem olyan meglepő, hogy az október végén nyílt El Grecótól Rippl-Rónaiig című, elsődlegesen Nemes donátori-mecénási szerepének emléket állító tárlat látogatója összesen hat képet láthat csak a görög származású spanyol festőóriástól.

Klausztrofób zsiliprendszeren keresztül jutunk be a kiállítási térbe, mintha csak egy huszonegyedik századi Don rezidenciájára érkeznénk. Már a két üvegajtó közé zárva is feltűnhet, hogy térfigyelő kamera helyett ezúttal a házigazda Oskar Kokoschka portréjáról ránk vetülő tekintete szemmel tartja az érkezőt. Az első teremben egy faragott bútoroktól, óráktól, zománcképtől, dísztányéroktól és szőnyegektől gazdag, mégsem zsúfolt, ízléses enteriőr fogad. Isten hozott a műgyűjtő világában! És a labirintusszerűen kanyargós termekben voltaképpen a kőszénbánya-menedzserből művészetpártoló mecénássá váló kereskedő kacskaringós életét követhetjük végig. Korabeli katalógusok, szemelvények, archív fotók, eredeti oklevelek és falon futó életrajzi adatok sietnek segítségünkre, hogy jobban megismerjük a délalföldi származású, pályáját rövidáru-kereskedőként kezdő, ízlését többek között a Japán Kávéház művészasztalánál, Rippl-Rónai József, Lechner Ödön, Szinyei Merse Pál társaságában pallérozó, majd műtárgy-adományozó tevékenységének elismeréséül nemesi rangra emelt Nemes Marcell kalandos életútjának fontosabb fejezeteit.

Hiszen a kiállítás fókuszában egyértelműen a gyűjtő-adományozó áll. Véleményem szerint ezért kiváló felütés, hogy a tárlat élén Nemes Marcellnak Rippl-Rónai József által festett portréja szerepel. Azért is nagyszerű ötlet ez, mert hiszen a kép Rippl-Rónai Ödönnek - a festő öccsének, akinek a közvetítésével többek között ez a portrékép is a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum tulajdonába került, aki fontos példaképének éppen Nemes Marcellt tekintette, és akinek a nevéhez Nemeséhez hasonló jelentőségű gyűjteménymegalapozó/képtáralapító tevékenység is fűződik - a játékba hozásával rögvest a századelő mecénás-donátor szcénájára irányítja figyelmünket. És végig ott is tartja. Hiszen ezután kisebb-nagyobb blokkokba rendeződik a tárlat, és a jobbára az országban maradt és jobbára közgyűjteményekből kölcsönzött, egykor persze Nemes tulajdonában lévő vagy általa felajánlott műtárgyak mentén ismertet meg velünk egy fordulatos karriert. Teret kapnak az Iparművészeti Múzeum gyűjteményét megalapozó ókori üvegek és vázák, a Szépművészeti Múzeumnak felajánlott flamand és itáliai mesterek, illetve modern magyarok (Munkácsy, Ferenczy, Paál, Vaszary) munkái, továbbá a 20. század elejének műgyűjtői körében igen népszerű vázlatok, azaz „Skizzenbildek" is. A felbecsülhetetlen értékű és nagy becsben tartott műkincseket - Mányoki Ádám Rákóczi-portréja, valamint El Greco Bűnbánó Magdolnája - hozzájuk témájukban vagy hangulatukban hasonlító remekművek veszik körül. Ízléses, szellős és finom az installáció. A kiállítás végül kitér Nemes kecskeméti képtáralapító tevékenységére is, bemutatja Nemest mint művészeti díj létrehozóját, illetve majd' tucatnyi képpel hajt fejet a mecénás egyik legkedvesebb hazai művésze, Rippl-Rónai József előtt.

Utóbbit azért is tartom nagyon fontos és jó döntésnek, mert a tárlaton érzett egyetlen hiányomat is majdnem feledtetni tudta. A felsorolásszerű hommáge-kiállításból ugyanis kirajzolódik a kereskedő-művészetpártoló markáns arcéle, viszont alig ismerjük meg Nemesnek, a műkedvelőnek az ízlését. Sok szempontból izgalmasabb, ám nyilván jóval költségesebb és nehezebben összeszedhető lett volna egy ilyen, ízléscentrikus tárlat létrehozása.

Aki tehát El Greco vagy Rippl-Rónai-boomra számít, csalódni fog - előbbi öt esztendeje volt látható éppen a Szépművészeti Múzeumban, utóbbi év végéig megtekinthető még Kaposváron. Aki viszont egy mára már szinte csak hírből ismert életformát és annak korszakos jelentőségű reprezentánsát szeretné közelebbről megismerni, közben meg - pazar szemléltető anyagként - gyönyörű festményeket is (újra)felfedezni, az semmiképpen ne hagyja ki a sokszínű, informatív, gazdag tárlatot!

El Grecótól Rippl-Rónaiig - Nemes Marcell, a mecénás műgyűjtő
Szépművészeti Múzeum
Megtekinthető: 2012. február 19-ig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Kortárs írók kedvenc EP-idézetei lepték el Óbudát

Köztéri plakátokkal, 40 hazai író, költő kedvenc EP-idézetével, korábban nem publikált fotókkal és felolvasással ünnepli a harmadik kerület Esterházy Péter születésnapját.
Vizuál

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?
Klasszikus

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Júniusban nyit a Margitszigeti Színház

Derűvel és optimistán várja a korlátozások feloldását a Margitszigeti Színház, amely szabadtéri és ültetett nézőterű játszóhelyként az egyik legbiztonságosabb közösségi helyszínnek számít. A színház vezetősége reméli, hogy a járványügyi intézkedések lehetővé teszik a mielőbbi nyitást, és a nézők – a mindenkori szabályok betartása mellett – júniustól újból élőben élvezhetik a színházi előadásokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál uránia

Ámos Imre tragédiájáról és 12 fiú történetéről szóló filmeket vetít ma este az Uránia

Folytatódik az Uránia ingyenes online vetítéssorozata, a Látótérben. Ma este, a Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja előestéjén Kőbányai János Ámos Imréről készült és Sipos András gyerekkori háborús élményeit feldolgozó alkotásokat vetítenek.
Vizuál aukció

Színek, realizmusok, meglepetések - a Kieselbach Galériában

Tavaszi aukciója előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A csütörtökön nyíló tárlaton több mint 150 műtárgyat, klasszikus, modern és kortárs alkotást csodálhatunk meg.  
Vizuál filmio

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Vizuál hír

Oscar-jelölt kisfilm is szerepel az idei Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál programjában

Rekordszámú, 27 nemzetközi filmet vetítenek a május 27. és június 2. között megrendezésre kerülő 9. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Toldi mozin kívül több szabadtéri helyszínen is zajló szemlén bemutatkozik az Oscarra jelölt Genius Loci is.
Vizuál interjú

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?