Vizuál

Egy nő a felvevőgéppel – Tuza-Ritter Bernadett a Kult50-ben

2020.10.02. 09:50
Ajánlom
Meg lehet menteni valakit egy kamerával és a nyilvánosság erejével? Tuza-Ritter Bernadett egy talált történet vékony fonalán indulva csak egy vizsgafeladatot akart teljesíteni, filmje végül a mozikba és nemzetközi fesztiválokra jutott el, főszereplőjének élete pedig gyökeresen változott.

Kult50 kategória: Film

Védnök: Deák Kristóf

Elismert teljesítmény: Az Egy nő fogságban című film

GettyImages-908966148-094531.jpg

Tuza-Ritter Bernadett a Sundance Filmfesztiválon (Fotó/Forrás: Rich Fury / Getty Images Hungary)

Maris modern rabszolgaként élt napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázták, fizikailag is bántalmazták. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.

Tuza-Ritter Bernadett a Színház- és Filmművészeti Egyetem film- és televíziós vágószakán végzett, több filmen és sorozaton is dolgozott, majd dokumentumfilm-rendezőnek tanult. Egy itteni vizsgafeladathoz keresett anyagot, mikor meghallotta: egy asszony azzal dicsekszik, hogy szolgálót tart. A történet részleteiről mit sem tudva kéredzkedett be a családhoz. Apránként derült ki, hogy Maris szállásért és ételért cserébe napi 20 órát dolgozik: nappal ház körüli munkát végez, éjszakánként egy gyárban dolgozni. Az ottani keresetét „hazaadja a családnak”. Engedély nélkül nem hagyhatja el a házat, évek óta maradékot eszik, egy kanapén alszik.

A filmes saját példáján szemlélteti, mennyire nehéz felismerni egy ilyen helyzetet a kívülállók számára.

Ebben közrejátszik az áldozathibáztatás, a hatóságok szűkre szabott keretei, életszerűtlen eljárásai és az érintettek szégyene, akik maguk is igyekeznek titkolni a valóságot.

Tuza-Ritter bemutatja, hogy a modern rabszolgaság nem a vidéki falvak rejtett szégyene, hanem gyakorlatilag itt él a küszöbünkön, a fővárosban. Filmje az olyan láthatatlan emberek életére világít rá, akiknek sokan még a létezésében is kételkednek. A szociális és társadalmi védőháló megtartó kötelékében ringatózva nehezen átérezhető, hogy valakit pont a saját családja: szülei, házastársa ad el cselédnek. Vagy éppen az emberi kapcsolatok teljes hiánya vezet el egy ilyen kiszolgáltatott helyzetig, amikor valakit nem láncok vagy rács tart rabszolgaságban, elnyomásban, hanem a bántalmazás, megfélemlítés.

Egy_no_fogsagban3-140502.png

Egy nő fogságban (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

A rejtett kamerásnak tűnő felvételeken főleg Maris arcát látjuk, a körülötte zajló eseményeket vagy embereket alig. Ez a szükségmegoldás érzékelteti elszigeteltségét, illetve közelebb hoz minket az asszonyhoz, hiszen minden helyzetben az ő reakcióját, érzelmeit – vagy épp ezek hiányát láthatjuk. 

Az alkotónak egyaránt sikerült megőriznie professzionalizmusát – nem avatkozott bele aktívan a szituációba – és emberségét is – jelenlétének hatására Maris képes volt otthagyni fogva tartóit.

Nem akartam megmondani neki, mit csináljon. Azt szerettem volna, hogy szabadon dönthessen.

(...) Emiatt úgy döntöttem, csak abban támogatom, hogy elkezdjen hinni magában. Hogy szeretetre méltó ember, hogy szabadnak született, hogy jó életre méltó” – mondta el Tuza-Ritter Bernadett a saját hozzáállásáról.

A dokumentumfilmes a kamera védelme nélkül is mert közel menni a témához: a film hazai bemutatóját egy érzékenyítő és adománygyűjtő kampány kísérte. Felhívták a figyelmet a jelekre, melyekből felismerhetők a hasonló helyzetek, illetve telefonos és internetes segélykérési lehetőséget hoztak létre az áldozatoknak.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Kapcsolódó

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

Kult50

A Fidelio 2017-ben indította el a Kult50 – A kultúra 50 arca kiadványát, amely mindig az előző év kiemelkedő művészi, kulturális teljesítményei alapján mutatja be azt az ötven kulturális szereplőt, akikre itt és most érdemes odafigyelni.

Idén már tíz kategóriában jelölhettek a különböző szakmai szervezetek, valamint a közönség, a jelöltek közül pedig a kategóriákhoz tartozó védnökök és a Fidelio szerkesztősége közösen választották ki a kultúra ötven arcát.

A beválogatott Ötvenet portrésorozatban mutatjuk be.

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.