Vizuál

Egy nő a felvevőgéppel – Tuza-Ritter Bernadett a Kult50-ben

2020.10.02. 09:50
Ajánlom
Meg lehet menteni valakit egy kamerával és a nyilvánosság erejével? Tuza-Ritter Bernadett egy talált történet vékony fonalán indulva csak egy vizsgafeladatot akart teljesíteni, filmje végül a mozikba és nemzetközi fesztiválokra jutott el, főszereplőjének élete pedig gyökeresen változott.

Kult50 kategória: Film

Védnök: Deák Kristóf

Elismert teljesítmény: Az Egy nő fogságban című film

GettyImages-908966148-094531.jpg

Tuza-Ritter Bernadett a Sundance Filmfesztiválon (Fotó/Forrás: Rich Fury / Getty Images Hungary)

Maris modern rabszolgaként élt napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázták, fizikailag is bántalmazták. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.

Tuza-Ritter Bernadett a Színház- és Filmművészeti Egyetem film- és televíziós vágószakán végzett, több filmen és sorozaton is dolgozott, majd dokumentumfilm-rendezőnek tanult. Egy itteni vizsgafeladathoz keresett anyagot, mikor meghallotta: egy asszony azzal dicsekszik, hogy szolgálót tart. A történet részleteiről mit sem tudva kéredzkedett be a családhoz. Apránként derült ki, hogy Maris szállásért és ételért cserébe napi 20 órát dolgozik: nappal ház körüli munkát végez, éjszakánként egy gyárban dolgozni. Az ottani keresetét „hazaadja a családnak”. Engedély nélkül nem hagyhatja el a házat, évek óta maradékot eszik, egy kanapén alszik.

A filmes saját példáján szemlélteti, mennyire nehéz felismerni egy ilyen helyzetet a kívülállók számára.

Ebben közrejátszik az áldozathibáztatás, a hatóságok szűkre szabott keretei, életszerűtlen eljárásai és az érintettek szégyene, akik maguk is igyekeznek titkolni a valóságot.

Tuza-Ritter bemutatja, hogy a modern rabszolgaság nem a vidéki falvak rejtett szégyene, hanem gyakorlatilag itt él a küszöbünkön, a fővárosban. Filmje az olyan láthatatlan emberek életére világít rá, akiknek sokan még a létezésében is kételkednek. A szociális és társadalmi védőháló megtartó kötelékében ringatózva nehezen átérezhető, hogy valakit pont a saját családja: szülei, házastársa ad el cselédnek. Vagy éppen az emberi kapcsolatok teljes hiánya vezet el egy ilyen kiszolgáltatott helyzetig, amikor valakit nem láncok vagy rács tart rabszolgaságban, elnyomásban, hanem a bántalmazás, megfélemlítés.

Egy_no_fogsagban3-140502.png

Egy nő fogságban (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

A rejtett kamerásnak tűnő felvételeken főleg Maris arcát látjuk, a körülötte zajló eseményeket vagy embereket alig. Ez a szükségmegoldás érzékelteti elszigeteltségét, illetve közelebb hoz minket az asszonyhoz, hiszen minden helyzetben az ő reakcióját, érzelmeit – vagy épp ezek hiányát láthatjuk. 

Az alkotónak egyaránt sikerült megőriznie professzionalizmusát – nem avatkozott bele aktívan a szituációba – és emberségét is – jelenlétének hatására Maris képes volt otthagyni fogva tartóit.

Nem akartam megmondani neki, mit csináljon. Azt szerettem volna, hogy szabadon dönthessen.

(...) Emiatt úgy döntöttem, csak abban támogatom, hogy elkezdjen hinni magában. Hogy szeretetre méltó ember, hogy szabadnak született, hogy jó életre méltó” – mondta el Tuza-Ritter Bernadett a saját hozzáállásáról.

A dokumentumfilmes a kamera védelme nélkül is mert közel menni a témához: a film hazai bemutatóját egy érzékenyítő és adománygyűjtő kampány kísérte. Felhívták a figyelmet a jelekre, melyekből felismerhetők a hasonló helyzetek, illetve telefonos és internetes segélykérési lehetőséget hoztak létre az áldozatoknak.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Kapcsolódó

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

Kult50

A Fidelio 2017-ben indította el a Kult50 – A kultúra 50 arca kiadványát, amely mindig az előző év kiemelkedő művészi, kulturális teljesítményei alapján mutatja be azt az ötven kulturális szereplőt, akikre itt és most érdemes odafigyelni.

Idén már tíz kategóriában jelölhettek a különböző szakmai szervezetek, valamint a közönség, a jelöltek közül pedig a kategóriákhoz tartozó védnökök és a Fidelio szerkesztősége közösen választották ki a kultúra ötven arcát.

A beválogatott Ötvenet portrésorozatban mutatjuk be.

Legnépszerűbb

Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Vizuál

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Rendtörténet

Akik az erdőkből merítettek erőt

A Pálosok című tárlat az egyetlen magyar alapítású és máig működő férfi szerzetesrend, a pálos rend történetéről ad áttekintést. Egyszerre szól a világi és egyházi társadalom valamennyi csoportjához, s nyit azok felé is, akik kevés, vagy semmilyen tudással nem rendelkeznek a pálos rendről.
Vizuál gyász

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Vizuál gyász

Június 22-én vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől

Június 22-én, kedden 14 óra 30 perckor a Farkasréti temetőben vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől - adta hírül a Magyar Művészeti Akadémia (MMA).
Vizuál interjú

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Vizuál hír

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.