Vizuál

Egykor híres reneszánsz női festőművészek, akiket méltatlanul elfeledtek

2022.12.22. 16:30
Ajánlom
Nemcsak kiváló férfi, hanem tehetséges női művészek is tevékenykedtek a reneszánsz időszakában. És noha akadtak közöttük olyan festők, akik már életükben is kivívták maguknak a hírnevet, nevüket a mai kor embere, kevés kivétellel, alig ismeri. A reneszánsz korszakban ugyanis nehezen rúghatott labdába egy nő, pláne művészként: a nőknek nem voltak jogaik, férjük vagy apjuk tulajdonát képezték, nem választhattak maguknak hivatást, sőt az erőszakot és bántalmazást is tűrniük kellett. Ennek ellenére évszázadokon át több tízezer nő alkotott titokban, műveik nagy része azonban elveszett. Szubjektív válogatásunkban olyan női művészeket mutatunk be, akik kivételes tehetségnek számítottak és megérdemelnék, hogy nevüket szélesebb körben is ismerjék.

Plautilla Nelli, az apáca-festőművész

Firenze első ismert női festője, Plautilla Nelli (1524-1588) domonkosrendi apáca a város szívében található zárdában kizárólag nők számára működtetett festőiskolát az 1560-as években.

Ő volt az első nő, aki megfestette Az utolsó vacsorát.

A 7 méter széles és 5 méter hosszú képét 450 év után először állították ki 2019-ben a Santa Maria Novella Múzeumban. Plautilla, eredeti nevén Pulisena Margherita Nelli tizennégy évesen döntött arról, hogy bevonul apácának, mert a zárdában csak a festésnek élhetett. Autodidakta módon, főképpen Fra Bartolomeo, Andrea del Sarto és Agnolo Bronzino festményeit másolva tanulta meg a szakma fortélyait, igaz, férfiakat és aktot nyilvánvalóan nem tanulmányozhatott, így ezen a területen hiányos volt tudása.

Törekvését a zárda vezetői is támogatták, mert szerintük így az apácák elkerülhették a hét fő bűn egyikét, a restséget:

képeket is rendeltek tőle, valamint egy festőiskolát is nyithatott, amely Itália-szerte az apáca-festőművészek központjává vált. Nemcsak vallásos témájú festményeket alkotott, hanem könyvillusztrációkat és rajzokat is. Az utolsó vacsora című fő művére az olasz szervezet, a The Advancing Women Artists Foundation (AWA) bukkant rá. Az alapítványt 2009-ben azzal a céllal hozták létre, hogy felkutassák és restaurálják az elfeledett női művészek festményeit.

A szervezet becslései szerint csak Firenzében legalább kétezer elfeledett női művész munkája lappanghat a múzeumok pincéjében és a templomok rejtett zugaiban.

Az első, évszázadokon át a sötétben heverő alkotások az 1966-os firenzei árvíz alkalmával kerültek elő. Az Arno-folyó kiáradása legalább tizennégyezer festményt rongált meg, amelyeket restaurátorok – akiknek többsége nő volt – kezdtek helyreállítani. Onnantól kezdve céltudatosan folytatták a mai napig tartó munkát, amely arra irányul, hogy felfedezzék a homályban lévő női művészek festményeit.

1920px-Plautilla_Nelli_-_The_Last_Supper_in_2019-153724.jpg

Plautilla Nelli: Az utolsó vacsora (1550 körül) (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Sofonisba Anguissola, Michelangelo tanítványa

Szerencsés családba született az itáliai Lombardiában Sofonisba Anguissola (1532-1625), akit édesapja másik három lánytestvérével együtt festőnek taníttatott: a lányok a híres művész, Bernardino Campi műhelyében sajátították el a festészet alapjait. Sofonisba Campival való különleges mester-tanítvány viszonyáról egy kettős portré tanúskodik: a Bernardino Campi festi Sofonisba Anguissolát című alkotást 1550-ben festette Anguissola.

Amikor megismerkedett Michelangelóval, a mester állítólag azt mondta neki, jobb lenne, ha mosolygó kislányok helyett síró kisfiúkat rajzolna inkább.

A fiatal lány nem illetődött meg, kissé pimasz válaszként inkább rajzolt egy fancsali képű kisfiút, a háttérben egy mosolygó kislánnyal. Pimaszság ide vagy oda, Michelangelót annyira lenyűgözte a lány tehetsége, hogy elvállalta a tanítását. Mivel akkoriban nők nem festhettek aktokat és nem járhattak boncolásra, a hiányos anatómiaismeretei miatt Sofonisba „csak” portrékat festett: nőket, asszonyokat.

Stílusával iskolát teremtett, még Rubens is őt másolta később.

Az igazi áttörést egy Alba hercegről készített portré hozta meg számára, akit annyira lenyűgözött a róla készült festmény, hogy azonnal beajánlotta Sofonisbát II. Fülöp spanyol király udvarába. Így vált a király harmadik feleségének, Valois Erzsébetnek az udvari festőjévé. Miután a királyné meghalt, a mélységes gyászban lévő Anguissola visszatért Itáliába: II. Fülöp egy szicíliai herceghez adta feleségül. A férj azonban rá egy évre elhunyt, és Sofonisba egy hajóskapitányhoz ment hozzá, aki rajongásig szerette és támogatta művészeti törekvéseit. Genovában telepedtek le, a királytól kapott busás életjáradékból pedig bőségben megélt.

Ekkorra már Európa-szerte híres festőnek számított, így tanítványai sorban adták egymásnak a kilincset lakásán.

Még Anthony van Dyck is meglátogatta az akkor 92 éves Sofonisbát, meg is örökítette egy portrén.

Sofonisba_Anguissola_Selvportraet_ved_staffeliet_1556_Museum_Castle__ok-153226.jpg

Sofonisba Anguissola: Önarckép, 1556 (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Lavinia Fontana, az első nő, aki akt-tanulmányokat festhetett

Lavinia Fontana (1552-1614) reneszánsz női festőművész azon kevesek közé tartozott, aki nem titokban tanulhatta el a szakma fortélyait, hanem édesapja, a bolognai iskola elismert művésze, Prospero Fontana tanította kiskorától kezdve. A lány kivételes tehetségnek számított:

tizenhárom évesen adta el első képét, onnantól kezdve pedig annyit vásároltak tőle, hogy ő tartotta el a családját.

Ezzel kivívta magának a férfiak uralta szakmában a tiszteletet: az egyetlen női festő volt, akit egyenrangú partnerként kezeltek kollégái, sőt

még aktot is készíthetett, ami ekkor elképzelhetetlen volt egy nő számára.

Noha kortársai főként portrékat festhettek, ő vallási-mitológiai témájú művekre is kapott megrendelést. Az egyik legismertebb képe mégis az Antonietta Gonzalezről készített portréja: a vérfarkas szindrómában (más néven Ambras-szindróma, amely egy endokrin betegség – a Szerk.) szenvedő lány arcát sűrű szőrzet borította, ám Lavinia szerette volna megmutatni a világnak, hogy

a lány mássága ellenére is gyönyörű.

A művészt 1603-ban maga VIII. Kelemen pápa hívatta Rómába a családjával együtt, hogy legyen az udvari festője. Munkásságát számos elismeréssel jutalmazták: az egyik legjelentősebb mind közül, hogy beválasztották az Accademia di San Luca (1593-ban, Rómában alapított festészeti akadémia – a Szerk.) tagjai közé, egyetlen nőként. A művészettörténet több mint száz művét jegyzi, de ezek közül csak harminckét festménye ismert jelenleg, amelyet szignált is. 1700-ig ő bitorolta a legtöbb festményt készítő női művész címet is.

Tognina_ok-153510.jpg

Lavinia Fontana: Antonietta Gonsalvus portréja, 1583 (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Levina Teerlinc, a miniatúr portréfestészet fellendítője

VII. Henrik királyi udvarában szolgált megbecsült udvari festőként a flamand miniatúrafestő, Levina Teerlinc (1510 és 1520 között – 1576). A mesterséget valószínűleg édesapjától, Simon Bening ismert illuminátortól tanulhatta, aki kéziratok festésére okította. Egyes feltételezések szerint a horvát festőművész, Giulio Clovio tanítványa is volt két éven át. Miután férjhez ment George Teerlinc-hez, áttelepült Angliába, ahol 1546-ban került be a királyi udvarba.

Megrendelésre több portrét készített VIII. Henrikről és VI. Edvárdról is.

Nagy szerepet játszott a miniatűr portréfestészet divatjának fellendítésében: I. Erzsébetről és I. Máriáról számos miniatűr portrét festett, amelyek nagy része azonban nem maradt fenn az utókor számára, sőt.

Mivel munkáit nem szignózta, a mai napig vitatható, mely művek tulajdoníthatók kizárólag neki.

Első kiállítására több mint négyszáz évet kellett várni: a Teerlinc-nek tulajdonított műveket 1983-ban mutatták be a Viktória és Albert Múzeumban Londonban. A tárlaton öt miniatúrát és két festett kéziratot állítottak ki udvarifestő-elődje, Lucas Hornebolte művei mellett.

levina_ok-152405.jpg

Levina Teerlinc: Portré I. Erzsébetről (1565 körül) (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Marietta Robusti, a „kis Tintoretta”

A „Tintoretta” becenéven emlegetett Marietta Robusti (1560-1590) nem mástól sajátította el a festészet alapjait, mint híres édesapjától, Jacopo Robustitól, azaz Tintorettótól. A tehetséges női művész életrajzi adatait leginkább Carlo Ridolfi Tintoretto élete című 1642-ben kiadott könyvéből ismerhetjük. A mindössze harminc évig élt Marietta Robusti már kislányként is ott sertepertélt apja műtermében, aki tanította és időről időre egyre nagyobb feladatokat bízott rá.

A kis Tintoretta sokáig fiúnak öltözött, mert így mindenhová elmehetett édesapjával.

A lányokat, nőket ugyanis abban az időben nem szívesen látták művészeti körökben és kevés kivételtől eltekintve nem is ismerték el művészként. Mariettát olyan szoros kapcsolat fűzte apjához, hogy

amikor II. Fülöp spanyol király udvari festőként szerette volna foglalkoztatni, Tintoretto nem engedte el lányát, mert maga mellett akarta tudni.

Autoritratto_dela_tintoretta_alla_spinetta-152708.jpg

Marietta Robusti: Önarckép spinétvel (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Marietta Robustinak már rövid élete alatt is sok követője akadt. Úgy tartották, a nő legalább olyan tehetséges, mint édesapja. Oltárképek készítésében is részt vett apja asszisztenseként, ám ezeket mind Tintoretto jegyzi. A nő halála után más művészeket is megihletett: mások mellett a francia festő, Léon Cogniet és az olasz Eleuterio Pagliano is neki szentelt egy-egy művet.

Fejléckép: Lavinia Fontana: Saba királynője, olaj, vászon, 251.7 cm x 326.5 cm, 1600 körül (részlet) (Fotó/Forrás: Wikipédia)

 

Janet Sobel megváltoztatta a festészet történetét, mégis elfeledve halt meg

Kapcsolódó

Janet Sobel megváltoztatta a festészet történetét, mégis elfeledve halt meg

Még mindig kevesen ismerik csak az ukrán származású Janet Sobel képzőművész nevét, aki az általa először alkalmazott technikával megbolygatta a művészettörténetet. A csorgatásos-csöpögtetéses módszer „feltalálójaként” ugyanis Jackson Pollockot tartják számon. Cikkünkből kiderül, miért is feledkezhetett meg Sobel érdemeiről a világ.

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

„Nem hiszem, hogy egy férfi valaha is egyenrangú félként kezelt volna egy nőt, pedig nőként ez minden, amit szeretnék" – írta jegyzetfüzetébe Berthe Morisot festőművész, aki jó barátságot ápolt Manet-val, Monet-val, Degas-val és Renoirral. Cikkünkben olyan női alkotókat gyűjtöttünk össze, akiket sokáig vagy még mindig csak múzsaként tartanak számon, pedig kiváló művészek is voltak.

Az extravagáns feminista ikon, aki halála után hetven évvel is inspirálja a divattervezőket

Az extravagáns feminista ikon, aki halála után hetven évvel is inspirálja a divattervezőket

Hetven évvel ezelőtt hunyt el Emilie Flöge divattervező, akit a világ mégsem saját tehetsége jogán, hanem Klimt múzsájaként ismer. Noha Emilie elfeledve halt meg, a mai kor híres divattervezői még most is inspirálódnak alkotásaiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.
Tánc

Gáláns jelmezfelajánlást kapott a Magyar Táncművészeti Egyetem a japán Atelier Yoshino Co. részéről

A Magyar Táncművészeti Egyetem campustúrát és fogadást tartott a Diplomáciai Testületek tagjai számára. Az esemény kiemelt programpontja volt az Atelier Yoshino Co. jelmezkészítő és -bérbeadó vállalat jelmezadományozási ceremóniája.
Vizuál

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Norvég film nyerte a CineFest fődíját

Lilja Ingolfsdottir Szerethető című alkotása a Pressburger Imre-díj mellett további két elismerést is bezsebelt Miskolcon. A szemle gáláján életműdíjat vehetett át Kardos Sándor.
Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Vizuál ajánló

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.