Vizuál

Egyre kétségbeesettebb az Oscar: jöhet a Legjobb populáris film kategória?

2018.08.09. 11:10
Ajánlom
A nézettségért folytatott harc egyre elkeseredettebb döntéseket eredményez az Oscart kiosztó Akadémiánál - lehet, hogy néhány év múlva Marvel-filmek, Michael Bay-akciómozik és fantasyk is Oscar-díjasnak vallhatják magukat?

Az Oscart kiosztó Akadémia látott már szebb napokat. Először a fekete művészek mellőzése kiváltotta #OscarSoWhite tépázta meg a hírnevét, majd megszenvedte az egész Hollywoodot fejbe kólintó szexuális zaklatásokkal kapcsolatos botrányokat is, nem beszélve a folyamatosan eső nézőszámokról. Az idei minden idők leggyengébb nézettségű ceremóniája volt 26,5 millió nézővel. Ez 20%-os esést jelent az egy évvel ezelőtti show-hoz képest; igaz, még mindig ez az egyik legnézettebb díjátadó, megelőzve az Emmy-t, a Grammy-t, vagy épp a Tony-t. 

A másik probléma a díjazottakkal van: pár évtizede a kritikus- és díjkedvenc filmek egyben az év legnagyobb bevételű mozijai voltak. Az inflációt is beleszámítva az Elfújta a szél, A muzsika hangja, a Titanic, a Ben Hur és A nagy balhé mind ott vannak minden idők 20 legnagyobb bevételű filmjei között – és mind elnyerték a Legjobb film Oscarját is. Az elmúlt években azonban jellemzően kis költségvetésű, kisebb bevételű filmek nyerték a fődíjat. A tavaly nyertes A víz érintése világszinten sem érte el a 200 millió dolláros bevétel, az előtte győztes Holdfény és Spotlight pedig még 100 millió dollárig sem jutott el.

Ezt ellensúlyozva juttatott az Akadémia jelöléshez minden évben néhány kasszasikert a fő kategóriákban: ilyen volt idén a Tűnj el! és a Dunkirk, tavaly az Érkezés és A számolás joga, előtte pedig például a Mentőexpedíció. Valódi esélyük azonban aligha volt a győzelemre, bár idén a rendhagyó díjszezon akár még a Tűnj el! győzelmét is hozhatta volna; és ne felejtsük el a 2010-es Oscart sem, amikor az Avatar meglepően közel járhatott a fődíjhoz. Egy-egy sikeresebb film jelölése mellett az Akadémia egyéb lépésekkel is próbálkozott: megreformálta a jelölési rendszert, és bővítette szavazótagjai számát, kiemelten koncentrálva a fiatalokra, a nőkre és a különböző etnikumú művészekre.

A víz érintése

A víz érintése (Fotó/Forrás: Port.hu)

Mindez úgy néz ki, mégse volt elég, a napokban lezajló havi igazgatótanácsi gyűlésen ugyanis jelentős változtatásokat hoztak, amelyekről már tájékoztatták is a sajtót és az Akadémia tagjait.

Az egyik változtatás szerint a díjátadó hosszát 3 órában maximalizálják.

Állandó kritika volt ugyanis a show-val kapcsolatban hogy túl hosszú és túl sok a nagyközönséget nem érdeklő kategória. Ezeket ezután a reklámszünetekben tervezik átadni, majd a róluk készült felvételt összevágva, zanzásítva később levetíteni. Ezzel ugyan valóban kurtítanak a műsoron, de vélhetően a legfőbb időhúzásnak számító zenés-táncos számok ugyanúgy megmaradnak majd, hiszen mégis csak egy showműsorról van szó. Másrészt pedig nem túl szép üzenet a rövid dokumentumfilmesek, vagy technikai kategória képviselői számára, hogy ők bizony ezentúl csak másodhegedűsök, és senkit nem érdekelnek.

Szintén bejelentették, hogy a jövő évi műsort február 9-re tervezik, azaz körülbelül egy hónappal előrébb hozzák a díjátadót.

Ezzel ugyan még mindig a Golden Globe, vagy épp a Critic Choice Award után kerülne rá sor, de megelőznének egy rakás szakszervezeti és egyéb tévés díjátadót – vagyis még azelőtt túl lennénk az Oscaron, hogy az emberek megcsömörlenek a filmes díjakba. Ráadásul azt is megelőzhetnénk, hogy az eddigi szokáshoz híven az emberek egyszerűen a legnagyobb esélyesekre, az addig legtöbb díjat besöprő filmre szavazzanak. A probléma a változtatással, hogy az Akadémia tagjainak így is kevés idejük volt megnézni a jelölteket, ezután pedig még kevesebb lesz.

A legnagyobb felhördülést kiváltó változtatás viszont kétségkívül a Legjobb populáris film-kategória belengetése, aminek részleteit és kritériumait egyelőre még nem határozták meg.

A cél persze egyértelmű: a kis költségvetésű, független filmek versenyezzenek csak a sima Legjobb film-kategóriában, az új kategóriával pedig box office-sikerek is összecsaphatnak. Egy Fekete párduc - Jurrasic World: A Bukott Birodalom harc valószínűleg tényleg több embert szegez majd a képernyők elé, mint néhány művészfilmes dráma, de csak ezért vajon hányan fogják végignézni a megkurtított műsort? 

Fekete párduc

Fekete párduc (Fotó/Forrás: Port.hu)

Van egy apró, piszkos kis titok a Legjobb animációs film-kategóriával kapcsolatban - pontosan azért hozták létre, hogy a populáris filmek is jelölést kaphassanak

- mondta el a Variety-nek egy akadémiai tag.

A döntés több szempontból is problémás. Azzal, hogy a közönség ízlésének ilyen mértékben behódol, könnyen devalválódhat az Oscar, amit nem véletlen tartanak nagyobb presztízsű díjnak, mint például az MTV Movie & TV Award-ot. Ha két Legjobb film-díjat adnak át, azzal egymás presztízsét rontják le a mozik. Nem azzal van ugyanis probléma, ha egy Fekete párduc, vagy épp Hang nélkül díjat kap – azzal viszont, hogy kivonják őket a fő versenyből és saját kategóriát kreálnak nekik, azt üzenik, hogy ezek a mozik nem tartoznak egy ligába a Holdfénnyel, vagy épp A víz érintésével.

Ráadásul a tapasztalat azt mutatja, hogy az Akadémia jó irányba indult el a fiatalítással:

a Tűnj el! szépen szerepelt idén, csak úgy, mint a Dunkirk. Minden jel arra mutatott, hogy a már emlegetett Fekete párduc valódi esélyekkel vághat neki a díjszezonnak – ez minden idők egyik legsikeresebb filmje, de csak ezért nem versenyezhet majd a kisebb bevételű művészfilmekkel?

Divat lett szidni az Oscart, és talán adott is rá okot az elmúlt pár évben – én például akkor csalódtam az Akadémiában, amikor néhány éven belül mellőzték a Social Network-öt, a Gravitációt és a Sráckort is a főkategóriában. Vitatkozni mindig lehetett a győztesekkel, de mégis, a díjnak és jelölésnek értéke volt; és ha őszinték vagyunk, valóban rossz film ritkán nyert. Nem tudhatjuk még, hogy alakul a Legjobb populáris film kategória – de ahogy a Rolling Stone rámutatott, egyben biztosak lehetünk: a nagy stúdiók bár rendre jelöléshez jutnak sikerfilmjeikkel, de ezekkel a mozikkal alapvetően egy céljuk van: pénzt keresni. Lehet, hogy a legújabb Bosszúállók, vagy a Hihetetlen család 2 begyűjt pár jelölést, sőt, akár díjat is, de nem ezért készültek, hanem azért, hogy szórakoztassák az embereket, és eszméletlen pénzeket keressenek. Nem fogják csak azért többen megnézni őket, mert díjakat nyertek. Ellenben

az Oscar-díj gyakran ráirányítja a figyelmet a kisebb művészfilmekre, segít lehetőséghez juttatni az azt készítő, vagy abban szereplő művészeket.

A filmiparnak tehát inkább azon kellene munkálkodnia, hogy minél több olyan film készüljön, ami az Oscarra, és az emberek figyelmére is méltó – és nem úgy orvosolni az Oscar-problémát, hogy létrehoznak egy teljesen felesleges plusz kategóriát.

(Via Variety; Rolling Stone)

Biztonsági játékkal, magyar díj nélkül pergett le a 90. Oscar

Kapcsolódó

Biztonsági játékkal, magyar díj nélkül pergett le a 90. Oscar

A Testről és lélekről nem kapott díjat, ahogy a Lady Bird sem. Az összes többi főbb jelöltet viszont honorálták valamilyen formában.

A három Oscar-díjas fényíró

A három Oscar-díjas fényíró

Vittorio Storaro egész alkotói életművében a fényt tanulmányozta, olyan filmeket fényképezve mint az Apokalipszis most, Az utolsó császár, a Vörösök vagy a Dick Tracy. Képeiből a 37. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül nyílt kiállítást. A megnyitón nemcsak az egyes filmekről, de inspirációiról is beszélt.

Miért jár egyes díjak mellé pénz, míg mások mellé nem?

Miért jár egyes díjak mellé pénz, míg mások mellé nem?

A Nobel-díjért az elismerés mellé tetemes összeg is jár, míg az Oscar- vagy Tony-díj mellé a hírnévhez nem társul apanázs. Rangtól függetlenül a művészet minden területén vannak pénzes és pénz nélküli díjak. Ezt elégelte meg az egyik frissen kitüntetett szobrászművész.

Minden idők legidősebb Oscar-díjasa – James Ivory, a kosztümös drámák királya

Minden idők legidősebb Oscar-díjasa – James Ivory, a kosztümös drámák királya

Két legendás alkotótársával, állandó producerével és forgatókönyvírójával aratta a legnagyobb sikereit. Ők már nem élhették meg, hogy James Ivory megkapta régóta megérdemelt Oscar-díját. Apró indiai filmekkel kezdte pályáját, majd lassan a 20. századi angol arisztokrácia felé fordult. Az Oscart végül egy meleg love story-ért nyerte, nem is rendezőként, hanem forgatókönyvíróként.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.
Klasszikus

Cseh ínyencségeket tálal februári műsorán a Budapesti Fesztiválzenekar

Közép-Európa gazdag zenei öröksége áll a Budapesti Fesztiválzenekar közelgő hangversenyének középpontjában, amelynek február 15-én, 16-án és 17-én a Müpa ad otthont. Az esemény három kiemelkedő cseh zeneszerző műveit mutatja be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.