A szocializmusban az iskolai irodalomkönyvek a József Attila-versek mellé állandó illusztrációként az ő hóban, csendőrcsizma-nyomok között, véresen fekvő, agyonlőtt tüntetőt, vagy a kilakoltatási végzést olvasó munkásházaspárt ábrázoló képét tették.
Asztalosból lett művész, első világháborús sebesült, tüdőbeteg, egy ideig a kommunista párt tagja - a nagyon lentről jött, szegény, elnyomott, de tehetséges, szociálisan érző, gondolkodó, alkotó művész prototípusa volt. Akkor. Ma már tudjuk azt is, hogy életében is számos kiállítása volt, díjakat nyert, közgyűjtemények vásárolták a festményeit, műbarátok, kritikusok, galeristák igyekeztek könnyebbé tenni az életét. Ki volt hát Derkovits Gyula? Ezt próbálják meg kibogozni a Magyar Nemzeti Galéria kiállítása alkalmából szervezett Élő MúzeumCafén.
A beszélgetés résztvevői: Bakos Katalin és Zwickl András művészettörténészek, a kiállítás kurátorai, valamint Molnos Péter művészettörténész, a Szemben a világgal című Derkovits-monográfia szerzője. A beszélgetést Martos Gábor, a MúzeumCafé főszerkesztője vezeti.
Az Élő MúzeumCafé a Magyar Nemzeti Galéria szokásos csütörtöki Múzeum+ rendezvényének a része, tehát arra belépőjegyet kell váltani, amivel az este 22 óráig tartó többi program is látogatható.
A beszélgetés a későbbiekben megtekinthető lesz az interneten a www.muzeumcafe.hu weboldalon.