Vizuál

El Greco Magdolnái – A Szépművészeti Múzeum új kiállításán jártunk

2022.11.17. 08:00
Ajánlom
Szeszélyes, az életet nagy kanállal habzsoló művész hírében állt El Greco, aki sokat küzdött az ebből fakadó bűntudattal. Az október végén a Szépművészeti Múzeumban nyílt egyedülálló tárlat a görög-spanyol művész festészetében bejárt útját mutatja be kronologikusan, csaknem ötven művén keresztül.

A nő ruha alól kivillanó mellét és az ölében nyugvó koponyát szúrom ki először. Az áhítatos, szinte szánni való tekintetét, ami olyan, mintha tényleg bocsánatért könyörögne. Aztán a kéztartását, amivel mintha azt mondaná: mea culpa. Az aranyszőke hosszú haját, amely olyan, akár egy mesebeli szép boszorkányé, kacéran omlik a nyakába és fedi el másik mellét. El Greco 1576 körül megfestett Bűnbánó Magdolnáját nézem, amelyen a bibliai Magdolna megtérésének pillanatát ábrázolja. Azt a katartikus pillanatát, ami örökre megváltoztatta és kurtizánból „tisztességes asszonnyá” avatta. A képen Magdolna attribútumai láthatók: a koponya, mint a múlandóság és vezeklés szimbóluma, a bölcsességet megjelenítő könyv és a kenetesedény, amely egyértelmű utalás a bibliai felkenés jelenetre, amikor a három Mária közeledik Jézus sírjához, ám az addigra feltámad. 

1_el_greco_bunbano_magdolna_ok-152550.jpg

El Greco (Domenikosz Theotokopulosz) Bűnbánó Magdolna 156,6x121 cm, olaj, vászon © Szépművészeti Múzeum (Fotó/Forrás: Szépművészeti Múzeum)

A mester egyik legkedveltebb témája volt a Bűnbánó Magdolna: számtalanszor megfestette a tridenti zsinat (1545-1563) után. Noha a modell látszólag mindvégig ugyanaz, az ábrázolás egyre stilizáltabbá válik, egyre kevésbé valóságosak az alakok arányai.

Az El Greco-Magdolnák az évek során veszítettek erotikus jellegükből, míg végül a katolikus egyház elvárásai szerinti visszafogott, mértéktartó, az érzékiséget abszolút nélkülöző Magdolnákká szelídültek.

Ennek két példáját is megtaláljuk a Szépművészeti Múzeum új kiállításán: a Bűnbánó Magdolna (1576/77 körül) és a csaknem húsz évvel később készült Bűnbánó Magdolna a kereszttel (1585/90 körül) című festményeket. Az előbbi képet, sok más művel együtt Nemes Marcell műgyűjtő adományozta a múzeumnak 1921-ben. Ahogy a kiállítás kurátora, a spanyolországi Patrimonio Nacional Királyi Gyűjteményének igazgatója, Leticia Ruiz Gómez elmondta, a múzeumban őrzött Bűnbánó Magdolna a gyűjtemény legkeresettebb darabja. A mester Itáliában szerzett tapasztalatainak összegzésének tekinthető, de már kivehetők rajta a későbbi kompozíciós megoldások is.

19_el_greco_mary_magdalenBarcelona_ok-152551.jpg

El Greco (Domenikosz Theotokopulosz) Bűnbánó Magdolna 1585 – 1590 körül, Olaj, vászon, 104,8 × 92,3 cm, Sitges, Museu del Cau Ferrat, Santiago Rusiñol-gyűjtemény © Sitges, Photography archive of the cau Ferrat museum (consorcio del Patrimonio de Sitges) (Barcelona, Spain) (Fotó/Forrás: Szépművészeti Múzeum)

A Krétán 1541-ben Domenikosz Theotokopulosz néven született művész ritkán ábrázolt a képein nőket.

Szűz Márián kívül egyedül Mária Magdolna kapott kiemelt figyelmet művein, amely visszavezethető az életét meghatározó kettősségre is: az érzékiségre és a bűnbánatra.

A görög néven világhírűvé vált művész szeszélyes ember hírében állt, emiatt pedig a tanítványai sem maradtak mellette sokáig. 1567-ben költözött Velencébe, hogy nagy példaképét, Tizianót tanulmányozza, de hatott rá Veronese és Tintoretto is. Mindhárom mestertől láthatunk műveket a mostani tárlaton is, köztük Veronese egyik Mária Magdolnáját (Mária Magdolna megtérése). El Greco a bizánci stílust még Krétán sajátította el, Tizianótól pedig a színkezelést, a komponálást és a mozdulatok kifejezését, noha semmilyen hivatalos dokumentum nem jelzi biztosan, hogy Tiziano valóban tanította volna a fiatal művészt.

1570-ben költözött az akkor a manierizmus központjának számító Rómába, ahonnan egy állítólagos megjegyzésével annyira megbotránkoztatta a Michelangelo-hívőket, hogy távozni kényszerült a városból.

1577-ben egészen Spanyolországig utazott, ahol végül letelepedett, és bár kezdetben Madridban élt, 1579-ben Toledóban talált igazi otthonra. Madridban ismerkedett meg élettársával, Jerónima de las Cuevasszal. Feltehetően Jerónima állt modellt A szent család Szent Annával című képhez, amelynek mása a kiállításon is látható. A kép eredetijét El Greco 1590 és 95 között festette. Műhelyében rá két évtizedre készült el a felépítésében és méretarányaiban is az eredetivel megegyező másolat. Jerónimával való kapcsolatából született fia 1578-ban. A Festő képmása (Jorge Manuel Theotokopuli) című kép fiát ábrázolja, amint a kezében tartott ecsetjével büszkén mutatja, hogy maga is édesapja nyomdokaiba lépett. Az utolsó teremben Jorge Manuel Theotokopuli munkáiból is megnézhetünk néhányat. El Greco Spanyolországban számos megbízást kapott oltárképek megfestésére.

II. Fülöp spanyol király is felkérte egy festmény elkészítésére (A Szent Mór és a thébai légió vértanúsága) ám végül a mű nem nyerte el a király tetszését. Kifizette ugyan a képet, de többet nem rendelt a mestertől. Legnagyobb megrendelőjévé a katolikus egyház vált, ezért művei többsége vallásos témájú. Ezek közül olyan festmények láthatók a Szépművészetiben, mint a Krisztus a kereszttel, A kufárok kiűzése a templomból és a Krisztus megkeresztelése.

20_el_greco_christ_carrying_the_cross_ok-152551.jpg

El Greco (Domenikosz Theotokopulosz) Krisztus a kereszttel 1590–1595 körül olaj, vászon, 106,4 × 69 cm Jelezve a kereszt alsó végében: δομήνϊκος Θεοτοκόπ‛λος ε’ποίει Barcelona, Museu Nacional d’art de Catalunya, santiago Espona-hagyaték © Barcelona, Museu Nacional d’art de Catalunya, 2022 (Fotó/Forrás: Szépművészeti Múzeum)

Miután Toledóba költözött, rögtön két mű elkészítésére kérték fel, a katedrális sekrestyéjének és a Santo Domingo el Antiguo-templom oltárának megépítésére és festésére. Nemcsak festőként, hanem szobrászként is keresett mesteremberré vált. Sok portrét festett barátairól is, megrendelőivel azonban rendszeresen anyagi természetű vitákba keveredett.

Nagy lábon élt, de gyakran előfordult, hogy nem fizették ki, ezért adósságba verte magát, hitelezők zaklatták.

Műveit soha nem érezte befejezettnek, ezért sokszor átdolgozta őket, élete vége felé azonban egyre kevesebbet festett, noha anyagi gondjai miatt inkább többet kellett volna dolgoznia. Megrendelésre már nem szívesen készített műveket, inkább csak saját kedvtelésére. Ebben az időben, 1612-14 között festette

a kiállításon is látható Laokoón című olajképét, amely az egyetlen mitológiai műve, épp ezért egyedülálló alkotásnak számít.

Az eredeti verziótól eltérően Trója helyett Toledóba helyezte a történetet. Talán ez a festménye az egyik legékesebb példája annak, hogy El Greco ötszáz évvel megelőzte a korát és nem hiába tekintettek rá az expresszionisták a mozgalom egyik előfutáraként.

5_el_greco_laocoon_ok-152550.jpg

El Greco (Domenikosz Theotokopulosz) Laokoón, 1610–1614 körül | Washington, National Gallery of Art, Samuel H. Kress Collection (Fotó/Forrás: Szépművészeti Múzeum)

A látomásszerűen megjelenített alakok, a drámai színhasználat és a merész kompozíció mind-mind erről tanúskodik.

A tárlat nemcsak azért egyedülálló, mert a mester különleges munkáit is bemutatja – köztük olyan műveket, amelyeket négyszáz éve nem mozdítottak el a helyükről – hanem azért is, mert Budapesten eddig még nem rendeztek ilyen átfogó El Greco-kiállítást. Emellett a Szépművészeti spanyol gyűjteménye őrzi a legtöbb művet Spanyolországon kívül a mestertől. Idén nem lehetett oka panaszra azoknak, akik nagy nevekre és nagyszabású kiállításokra vágytak, mivel El Grecón kívül a Szépművészeti Cézanne-t, Boscht és Matisse-t is elhozta. Jövőre pedig elhozza nekünk Renoirt.

A csúnyaság felvállalása – A Matisse-életmű kiállításon jártunk

Kapcsolódó

A csúnyaság felvállalása – A Matisse-életmű kiállításon jártunk

Henri Matisse a kolorizmus egyik legkiemelkedőbb alakja, akinek munkássága számos művészt inspirált, köztük a magyar Vadakat is. A Szépművészeti Múzeumban nemrég nyílt kiállítás hiánypótló, eddig ugyanis a francia festő életművét bemutató átfogó tárlatot soha nem láthatott itthon a magyar közönség.

El Greco

Helyszín: Szépművészeti Múzeum

Időpont: 2022. október 28.– 2023. február 19.

Fejléckép: El Greco (Domenikosz Theotokopulosz): Bűnbánó Magdolna, 156,6x121 cm, olaj,  vászon (részlet)  (Fotó/Forrás: Szépművészeti Múzeum)

 

Első alkalommal láthat a magyar közönség nagykiállítást El Greco műveiből

Kapcsolódó

Első alkalommal láthat a magyar közönség nagykiállítást El Greco műveiből

Október 28-án nyílik meg a Szépművészeti Múzeum legújabb tárlata, amely az európai képzőművészet egyik legeredetibb alkotója, a manierizmus kiváló képviselője, El Greco műveit mutatja be. A 2023. február 19-ig látható kiállításon a mester több mint félszáz műalkotását tekinthetjük meg.

El Greco, a legspanyolabb mester

El Greco, a legspanyolabb mester

Egyes kutatók szerint akár látomásai is lehettek, olyan mélyen élte meg vallásosságát a spanyol manierizmus legnagyobb mesterének. A budapesti Szépművészeti Múzeumban több képe megtalálható, köztük a Bűnbánó Magdolna, az Angyali üdvözlet, a Krisztus az olajfák hegyén és a Tanulmányfej, amelyet egyesek önarcképének tartanak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Plusz

2025-ben először lett transznacionális kulturális főváros: Gorizia

Goriziát jó hetven évvel ezelőtt választották ketté, egyik része Olaszországhoz, a másik Szlovéniához tartozik. A két rész az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően idén újra egyesül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Vizuál ajánló

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Vizuál hír

Ladányi Jancsó Jákob rövidfilmjét beválogatták a Berlinale versenyprogramjába

A magyar rendező Élő kövek című alkotását februárban mutatják be a rangos filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjában. Az alkotás főszerepében az Arany Medve-díjas Kizlinger Lilla és Schilling Árpád látható. 
Vizuál hír

Meghosszabbította Frida Kahlo-kiállítását a Mai Manó Ház

Január 12. helyett február 9-ig tart nyitva a Frida Kahlo fotógyűjteménye című kiállítás a Mai Manó Házban. A tárlat a mexikói művésznő életének rejtett epizódjaiba enged bepillantást.
Vizuál ajánló

Nyolcvannyolc nő, nyolcvannyolc pillanat – Fábián Évi fotókiállítása a Klebelsberg Kultúrkúriában

Nők Magyarországon címmel nyílik kiállítás Fábián Évi női személyiégeket megmutató fotósorozatából január 16-án 18:00 órakor a Klebelsberg Kultúrkúriában. A kiállítást megnyitja Wirtz Ágnes művészettörténész, a Világszép Gyermekvédelmi Alapítvány alapító-elnöke.