December 16-án ér véget a 27. Keralai Nemzetközi Filmfesztivál (IFFK), amely India legnagyobb filmes seregszemléje. A december 6. óta zajló fesztivál programjában több magyar film is szerepel: meghívást kapott az IFFK világ filmművészetére kitekintő szekciójába Baranyi Gábor Benő Zanox – Kockázatok és mellékhatások című filmje, valamint bemutatkozhatott Fazakas Péter A játszma című alkotása is.
Kapcsolódó
A folytatás, amely túlszárnyalja az előzményét – Kritika A játszmáról
Sötétben bujkáló, lódenkabátos elvtársak helyett a hatvanas évek színes, oldottabb hétköznapjai keretezik A játszma történetét. Köbli Norbert forgatókönyvíró és Fazakas Péter rendező, megőrizve a nagy előd érdemeit, újfajta minőséget, drámaiságot csempészett a kultikus kémtörténet folytatásába.
A fesztivál zárónapján életműdíjat vehet át Tarr Béla, akinek több filmjével (Családi tűzfészek, Szabadgyalog, Kárhozat, Werckmeister harmóniák, A londoni férfi, A tórinói ló) is találkozhatott a közönség. A szervezők méltatása szerint az 1955-ben született magyar rendező
az emberi létről alkotott egyedülálló filozófiai és költői megközelítéseiről ismert,
a világ filmművészetének egyik legelismertebb alkotója, filmjeit szenvedélyes rajongótábor követi.
Életművét bemutatva azt írták, hogy rendezőként a Családi tűzfészek című filmmel debütált 1977-ben. Pályafutásának kezdetén hétköznapi emberekről szóló hétköznapi történeteket mesélt, gyakran a cinema vérité stílusában. A következő évtizedben stílusa és témái is változtak. Életművéből kiemelték az Őszi almanach (1984), a Kárhozat (1988), a Sátántangó (1994) és a Werckmeister harmóniák (2000) című alkotásait, és megemlítették, hogy
A londoni férfi című filmje 2007-ben a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt,
és a közönség, valamint a kritikusok széles körű elismerését is kivívta. „Tarr filmjei a kétértelműségükkel is lenyűgöznek, mivel a nyugati civilizáció végének és az elpusztított természet bosszújának allegóriáiként is értelmezhetők" – írták.
Tarr Béla 2011-ben mutatta be A torinói ló című filmjét, ezt követően pedig bejelentette, hogy nem készít több nagyjátékfilmet. 2013 februárjában filmiskolát indított Szarajevóban, 2017-ben pedig Till the End of the World címmel mutatta be filmes installációját Amszterdamban.
Fejléckép: Tarr Béla a Freeszfe workshopján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Freeszfe)