Vizuál

Életnagyságú képregények közt dolgoznak a Telekom új irodaházában

2019.11.24. 18:35
Ajánlom
Polgárdi Ákos tervezőgrafikus az idei Kult50 vizuál kategóriájának kiválasztottja. Ő mesélt arról, miképp lehetséges, hogy a Kálvin téri idézeteket örökbe fogadták, mégis a helyükön maradtak, de elárulta, rajta is múlik, hogy az új Telekom-irodaház dolgozói ne tévedjenek el.

Mi egy grafikus feladata egy irodaház berendezésénél?

A Telekom épülete egy közel 100 ezer négyzetméteres, 8 emeletes irodaház, aminek az egyik különlegessége, hogy teljesen open-space típusú, vagyis a szintek egyterűek. Alig vannak benne hagyományos értelemben vett irodák, az egész egy fluid rendszer. 4-5 ezer ember munkahelye, de úgy, hogy fix munkaállomása senkinek sincs igazából. Ez az adottság maga után vonja azt is, hogy

nagy energiát kell fektetni abba, hogy az emberek valahogy megtalálják, mi merre van, például a saját szekrényüket vagy a mellékhelyiségeket.

Ezen dolgozunk Rubik Ági kollégámmal közösen. Tavaly tavasszal kaptunk egy megbízást, hogy készítsünk koncepciótervet az információs rendszerre: piktogramkészlet, feliratok, szintenkénti orientációs pontok a megérkezési helyeken, a lifteknél, térképek applikációban és kinyomtatva.

Laikusként az gondolnánk, létezik egy általános ábrakészlet, amit ilyenkor használnak.

Gyakorlatilag végtelenül sok piktogramkészlet létezik, és mi is gyarapítjuk a számukat. Valamennyire mindig helyzethez szabottak, mert női- és férfivécé-ábra létezik, de nem biztos, hogy mondjuk fénymásolószoba, szerverszoba is rendelkezésre áll ugyanabban a stílusban. Ráadásul ezeket a nagyon minimális grafikai jeleket is meg lehet úgy jeleníteni, hogy passzoljanak a már meglévő arculathoz, erősítsék azt.

Persze azokban a dolgokban, amikről most beszélünk – a falgrafikákat leszámítva – van egy nagyon erős funkcionális motívum.

Az a fontos, hogy tudja az ember, amikor nagyon gyorsan fel kell keresnie a mellékhelyiséget, hogy melyik a férfi és melyik a női, és ezután jönnek csak az egyéb szempontok.

Itt is volt egy alprojekt:

kis üzeneteket kellett megjeleníteni, amik az együttélés minimális normáit próbálták kedvesen megfogalmazni. Hogyan viselkedjünk, ha sokan össze vagyunk zárva. Például hogy ne hagyd bent a penészedő ételt a hűtőben.

Ehhez Gilicze Gergő illusztrátorral találtuk ki, hogy piktorális nyelven hogyan fogalmazzuk meg az üzeneteket.

Hova kerülnek falgrafikák?

A munka legutóbbi fázisa egy olyan projekt volt, ami elsősorban nem navigációs céllal – de persze részben azzal is – megpróbálta humanizálni ezeket a hatalmas tereket. Ehhez Tarkovács András kreatív igazgatóval (HD Group) együttműködésben azt találtuk ki, hogy legyenek egyedi falgrafikák minden emeleten. Ebben a munkában művészeti vezetői (vagyis nagyjából kurátori) szerepben vettem részt: nem terveztem grafikát, hanem javaslatot tettem az alkotókra, aztán velük együtt dolgoztam, majd a tervezés és a gyártás menedzsmentjét végeztem.

Minden szintre más művészt kértetek fel?

Az volt a javaslatunk, hogy ezek az illusztrációk autonóm művészeti teljesítményként legyenek kezelve.

A meghatározott témák mentén az illusztrátorok fantáziáját viszonylag szabadjára engedve az volt a fontos, hogy olyan grafikák szülessenek, amik mellett jó dolgozni. Ezek ott lesznek pár évig, ide be kell menniük embereknek, és dolgozniuk kell mellettük.

Nagy felületekről van szó: 2,7 m-es belmagasság, a legnagyobbak 15-16 m szélesek. A másik szempont az volt, hogy legyen más minden szint, amennyire lehetséges. Szerintem sikerült összeválogatni nyolc olyan grafikusnak, illusztrátornak a munkáit, amikből nagyon változatos összhatás jött létre. A kézzel festett grafikák kivitelezését a Vertigo Murals végezte, az ő munkájuk színvonala tovább erősíti a grafikák egyszeri, megismételhetetlen jellegét, ezáltal valóban hozzáadott értéket képvisel.

A Múzeumok Éjszakáján a Kult50 beszélgetésen említetted, hogy rengeteg pénzt el lehet költeni betűtípus-gyűjtésre. Hogyan?

A betűtípus ugyanolyan szoftver, mint bármilyen másik program, amit valaki megtervez, lefejleszt.

Egy nagyobb betűcsaládnál ez akár 2-3 éves munka is lehet és ezt nem is egyedül végzik az alkotók. A betűkészleteket licenszekkel lehet megvenni, amiben meg van határozva, hogy online vagy nyomatott felületen használják majd. Előfordul, hogy a vételárat a weboldal látogatóinak száma is meghatározza, vagy hogy hány gépre telepítik fel: így egy nagyobb cég esetén több tízmillió forint is lehet egy nagyobb fontcsalád beszerzési ára. Az, hogy csak olyan betűket használunk a grafikai munkák során, amit megvettünk, sajnos nem feltétlenül természetes még ma sem.

Magyarországon hányan foglalkoznak betűtípus tervezéssel?

Nagyon kevesen. Sokan próbálkoztak már a tervezéssel, de ez nem jelenti azt, hogy az jó is.

Ezt a „mesterséget” a világon két-három helyen lehet egyetemi szinten tanulni.

A fiatal magyar betűtervezők közül talán Katyi Ádám a legismertebb, akinek a betűit mi is használtuk például a lipcsei pavilonnál, de fontos megemlíteni Frank Béla vagy Naske László nevét is.

A Reformáció 500 keretében készültek a Kálvin tér aszfaltjába illesztett idézetek, amiknek utóélete is lett.

A 2017-es évfordulóra készült az installáció, és az eredeti elképzelés az volt, hogy ez egy egyéves, határozott idejű installáció lesz. A 95 tézisből eredően 95 térkövet bontottak ki, és raktak be a helyére egy újat. Szabó Levente tervezőtársammal azt gondoltuk, hogy ha odateszünk valamit egy évre, és utána kiszedjük ezt a 95 követ, akkor ne dobjuk a kukába. Oda lehetne adni intézményeknek, amelyek tudnak vele mit kezdeni.

Kicsit bonyolódott a dolog, mikor kiderült, hogy mindenkinek tetszik az installáció, és mégsem fogják eltávolítani.

Mivel mi már kitaláltuk, és elég fontos eleme lett a koncepciónak az örökbefogadhatóság, ezért legyártottuk még egy szériában az egészet. Minden kőből kettő van: egy a Kálvin téren és egy Magyarország és a Kárpát-medence egy-egy protestáns közösségében. Jellemzően egyházi közösségek, de önkormányzatok, sőt talán magánszemély is fogadott örökbe követ, amit aztán nyilvános térre kellett elhelyezni. Erről van egy térkép is. Website-ot is csináltunk a projekthez: megtalálható rajta a Kálvin tér kiosztása, és mellette egy Európa-térképen is látszik, hogy ezeknek az ikerpárjai hova kerültek.

Vagyis a tervezettnél is közösségibb lett az installáció?

Felmérhetetlen ennek a szellemi és érzelmi hozadéka.

Az örökbefogadás feltétele volt, hogy dokumentálni kell a beépítést. Így több száz fotót kaptunk olyan településekről is, amikről soha nem hallottunk. Szórványtelepülésekről, néhány fős közösségekről, amelyeknek tényleg nagy kihívást jelentett összeszedni azt az 50 ezer forintot, amibe a kövek kerültek, aztán pedig elszállítani és beépíteni. Minket is meghívtak ilyen avatásokra, s ez felemelő része volt a munkának.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Messziről nem látja senki

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy elfeledett, mégis az egyik legsúlyosabb magyarországi környezetszennyezés emlékeit idézi fel, amikor a véletlen a garéi veszélyeshulladék-lerakóhoz vezette.
Vizuál hír

Szergej Polunyin a díszvendége a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválnak

A jubileumi ünnepre való tekintettel húsz helyszínen szervezik meg az idén a 20. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) megnyitóját, a seregszemle díszvendége a spanyol filmművészet és nemzedékének legtehetségesebb táncosaként számon tartott Szergej Polunyin ukrán művész lesz.
Vizuál ajánló

A kortársművészet lelki aspektusaira figyel a Gallery Weekend

"A kortárs művészet engem fejez ki" mottóval indul pénteken a Gallery Weekend Budapest, amelyen tizennégy fővárosi kortárs galéria kiállításai, rendhagyó galériatúrák és tárlatvezetések várják a látogatókat vasárnapig.
Vizuál ajánló

Habkönnyű magyar filmeket tett ingyenesen elérhetővé a Filmio

Június 17-20. között bárki számára elérhető a Veri az ördög a feleségét, A veréb is madár, valamint a Mit csinált a feleséged 3-tól 5-ig? című vígjáték.
Vizuál hír

Madame Tussauds nyílik Budapesten

Várhatóan 2022 első negyedévében a Dorottya utcában is megnyílik az élethű viaszszobrairól híres Madame Tussauds, amely azért is különleges, mert a budapesti múzeum lesz a világ első teljesen franchise-rendszerben működő Madame Tussauds-ja – adta hírül a Telex.