Vizuál

Eleven képzőművészet a háború kellős közepén

2017.04.28. 10:01
Ajánlom
Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatója, a Fidelio Klasszikban mesélt a múzeum az El nem kötelezett művészet – Marinko Sudac gyűjteménye című, június 25-ig látogatható tárlatáról.

"Nagyon eleven, nagyon friss kortárs képzőművészettel lehetett szembesülni a háború kellős közepén.

Nem reflektív művészet volt, ami a háborúval foglalkozott volna, hanem tényleg előre mutatott tele optimizmussal"

- mondta el Fabényi Júlia a volt Jugoszláv államok művészetével foglalkozó gyűjtemény kapcsán. "Sok ember menedéket talált a művészetben, de ennek  műfajokra, művészek megítélésére, és a művészi csoportosulásokra vonatkozó retorziója volt. Rengeteg formája volt a megfigyelt művészek büntetésének. Lehetett arról szó, hogy bebörtönzik, de arról is, hogy csak megfélemlítik. "

Fabényi Júlia

Fabényi Júlia (Fotó/Forrás: Rosta József)

Marinko Sudacnek, az El nem kötelezett művészet című tárlat alapjául szolgáló gyűjteménye az egykori Jugoszlávia nonkonformista művészeti közegeinek kialakulását mutatja be a környező országokkal - Lengyelországgal, Magyarországgal és Csehszlovákiával - együtt vizsgálva. 

A hatszáz kiállítási tárgy az egykori szovjet szatellitállamok művészeti tevékenységének legfontosabb csoportosulásait is bemutatja. A térség számos művésze egyéni teljesítményével is nemzetközi elismerést érdemelt ki – tette hozzá Fabényi Júlia.

A  kortárs képzőművészettel foglalkozó művészettörténészeket az elmúlt tizenöt évben számos konferenciát és szimpóziumot szerveztek a kérdés köré, amire a tárlat is keresi a választ: miről is szólt a művészet a hatvanas-hetvenes években, ami az ellenállást kifejezte. 

Marinko Sudac a 2000-es évek elején kezdett el gyűjteni. Magyarországon is járt és gyarapította a kollekciót.

"Ennek köszönhetően van egy fejlett, nagyon szép képünk a Közép-Kelet európai művészetről. Figyelemre méltó, hogy együtt lehet látni ezeket a tárgyakat"- emelte ki az igazgató a kiállítása kapcsán. 

"Tény, hogy a legnagyobb gyűjteményről van szó. Ilyen kollekció egyetlen múzeumban sem létezik. Valószínűleg a gond az a múzeumokkal, hogy mindegyik igyekezett először a saját maga élő művészettel kapcsolatos restanciáját feldolgozni, beemelni. A konceptuális, az ellenálló művészet pedig nem jól manifesztálódott jelenség, nem kanonizált. Ez az oka, hogy ezen a kiállításon egyszerre van jelen, egyenrangú a művészet és az archívum."

A tárlat különösen azért hasznos, mert megmutatja, milyen fontos humanista üzenetet hordoznak ezek a művek.

Érdemes lenne egy nyugat-európai vagy amerikai közegbe helyezni. Együtt láttatni, hogy Kelet-Európában nagyon erős volt a művészet demokratikus megnyilvánulása: tehát egyenrangúként kezelni a feleket. Miközben Nyugat-Európában és  Amerikában akkor még hierarchikus művészet uralkodott."

A Marco Scotini kurátor által összeállított tárlat alapját a koncepciójában az egyik legátfogóbb kelet-európai magángyűjtemény, a zágrábi Marinko Sudac-gyűjtemény adja, amely a műalkotások mellett teljes, történelmi jelentőségű archívumokat és dokumentációs anyagokat is tartalmaz. A gyűjtemény – amelyre egy kutatóintézet és számos nagy volumenű projekt is épül – célja, hogy felderítse a vasfüggönytől keletre, a Szovjetuniótól nyugatra elterülő országok radikális, avantgárd művészeti törekvéseit.

A művek mellett számos korabeli dokumentum bemutatásával a kurátor célja, hogy betekintést nyújtson a kiállított művészeti narratívák kialakulásába. A művészek gyakran médiumként használtak dokumentum jellegű anyagokat, amelyek így szorosan kötődnek az életművekhez, és segítenek megérteni a régió különböző részeit összekötő „láthatatlan hálózatot”.

Az egykori Jugoszláviában Kelet és Nyugat együttállása a nyugati modernizmussal egyenértékű, autonóm művészeti nyelvet eredményezett. Lehetséges-e ezt a helyzetet a „szocialista modernizmus” egy sajátos példájaként értelmezni?  

Jugoszlávia elsőként ment szembe a sztálini doktrínával a kulturális politika terén,

és már a háború utáni időszakban teret engedett az absztrakt művészetnek (Vojin Bakić, EXAT 51, Gorgona stb.). A konceptuális művészet is politikailag kritikussá vált, Zágrábon túl Ljubljanában, Belgrádban és Újvidéken is virágzott. Az OHO, a Hat szerző csoportja, a Bosch + Bosch, a Kôd csoport és a Verbumprogram kollektív művészeti gyakorlatainak középpontjában a városi intervenciók, a performanszok és a videók álltak. A régió számos művésze, köztük Sanja Iveković, Marina Abramović, Mladen Stilinovic, Goran Trbuljak, Tomislav Gotovac, Ladik Katalin, Vlado Martek és Radomir Damnjanović Damnjan nemzetközi elismerést érdemelt ki egyéni teljesítményével.

A kiállítás egyrészt összekapcsolja a jugoszláv művészeti közegeket Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország nonkonformista művészeti gyakorlataival és az olyan művészek munkásságával, mint Erdély Miklós, a Pécsi Műhely, Julius Koller, Stano Filko, Natalia LL és Andrzej Lachowitz. Másrészt olyan független művészeti helyszíneket térképez fel, amelyek hajtóerőként működtek a hivatalos művészeti diskurzusba beilleszkedni nem akaró művészcsoportok és egyéni kifejezésmódok kialakulásában.

El nem kötelezett művészet – Marinko Sudac gyűjteménye

2017. március 23 - 2017. június 25.

Ludwig Múzeum

Pécsi Műhely

A tárlat szinte egy időben kerül bemutatásra a Párhuzamos avantgárd. Pécsi Műhely 1968–1980 c. kiállítással. A két kiállítás kiegészíti egymást és egy tágabb, regionális kontextust teremtve mutatja be a pécsi művészcsoport tevékenységét is.

2017. április 14. – 2017. június 25.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Színház

Balázs Péter 14 év után távozik a Szolnoki Szigligeti Színház éléről

Nem pályázott újra Balázs Péter, a Szolnoki Szigligeti Színház jelenlegi igazgatója, így 14 év után új vezetője lesz az intézménynek. A Kossuth-díjas színész-rendező 2019-ben egyedüli indulóként kapott bizalmat a közgyűléstől, megbízatása 2021 júniusáig szól.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Klasszikus

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Jane Fonda kapja az életműdíjat az idei Golden Globe-on

A február 28-án megrendezésre kerülő 78. Golden Globe jelöltjeinek névsorát egy hét múlva hozzák nyilvánossága, de a Cecil B. DeMille-életműdíj várományosát, Jane Fondát már most bejelentették.
Vizuál hír

A Saul fia nyomdokain jár Horvát Lili filmje

Újabb rangos fesztiválra kapott meghívást Horvát Lili filmje, a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre. A „független Oscar-díjnak” is nevezett Spirit Awards díjátadóját hagyományosan az Oscar-gála előtt három nappal tartják, és a legígéretesebb független filmeseket díjazzák.
Vizuál hír

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Vizuál ajánló

Művészlét kurzus, avagy hogyan kezdjünk neki képzőművészeti karrierünk építésének?

Ma már (vagy talán mindig is így volt) kevés pusztán a tehetség, ha a művész nem tesz valamit az ismertség eléréséért akkor kevés az esélye, hogy „befusson”. Kérdés, hogy hogyan tudná ezt megmutatni, eljuttatni a közönséghez, vásárlókhoz, gyűjtőkhöz?
Vizuál gyász

Elhunyt Walter Bernstein, A hét mesterlövész forgatókönyvírója

101 éves korában meghalt Walter Bernstein amerikai forgatókönyvíró, aki olyan filmeken dolgozott, mint a Viszontlátásra a pokolban vagy A hét mesterlövész – közölte Twitteren Howard Rodman, az amerikai forgatókönyvírók céhének (WGA) egykori elnöke.