John Singer Sargent kora talán leghíresebb portréfestőjeként tartja számon a művészettörténet: több mint kétezer, akvarell technikával festett tájképet készített életében, a világ minden tájáról. Egyik leghíresebb, a nagy botrányt kavaró Madame X portréja című művének történetéről korábban mi is írtunk.

Kapcsolódó
A festmény, amely a modell életét és a festő karrierjét is tönkretette
Utóbbit legalábbis Franciaországra értve. Mai szemmel nézve nehezen felfogható, milyen messzemenő következményei voltak egy műalkotás néhány apró részletének.
Noha Sargent nővéréről kevesen hallottak,
Emily Sargent (1857-1929) is szorgalmasan festett bátyja mellett, sőt a saját jogán is művész volt.
Alkotásait azonban eddig szinte soha nem láthatta a nagyközönség, egészen mostanáig.
Visit the Museum for a view of the new special exhibition “Emily Sargent, A Glimpse Into Her World,” on display through May 7, 2023! The show includes works done by Emily, her brother John Singer Sargent, and their uncle, Winthrop Sargent. Learn more at https://t.co/ImFrEbNA5t. pic.twitter.com/VG3wEPXa2e
— Cape Ann Museum (@CapeAnnMuseum) December 12, 2022
2022-ig ugyanis családi titokként őrizték Emily Sargent műveit.
A csaknem száz éve elhunyt Emily festményeit csupán leszármazottai ismerték, akik otthonaik falait díszítették az alkotásokkal. Noha Emilyt testvére, John is számos akvarelljén megörökítette, amint állványa előtt ül, és az elé táruló látványt festi, csak 1998-ban vált nyilvánvalóvá, hogy Emily maga is komoly művész volt:
rokonai 440 akvarelljét találták meg egy hosszú évtizedek óta porosodó, elfeledett utazóládában.
PAINTINGS OF THE DAY: #Watercolors by #EmilySargent circa #1900s #paintings #AmericanArtist #WomanArtist #famousfamily pic.twitter.com/8EFzvdZmpJ
— Frank Malfitano (@FrankMalfitano) February 8, 2023
Mivel a festmények a fénytől elzárva várták, hogy rájuk találjon valaki, színeikben is megőrizték frissességüket. Emily és John unokaöccse, Richard Ormond úgy nyilatkozott az Artnet Newsnak, hogy a család eddig is tisztában volt vele, hogy Emily festett, de amíg rá nem találtak a műveire, nem tudták, milyen jelentős, komoly művész volt és nem holmi amatőr.
Csaknem huszonöt évbe telt azonban, hogy a Sargent család végre a nyilvánosság elé tárja az utazóláda tartalmát: úgy döntöttek, hogy a műveket amerikai és brit múzeumoknak adományozzák. Szeretnék viszont, ha a hagyaték egyben maradna,
később pedig a művész pályáját bemutató intézménybe kerülne, az Emily Sargent Központba, amelyet a jövőben szeretnének létrehozni.
Addig is, a művekből 45 darab a bostoni Szépművészeti Múzeumhoz kerül, 29 a londoni Tate galériába, 24 a washingtoni National Gallery of Artba, 22 a New York-i Metropolitan Múzeumba (Met), 20 alkotás pedig a Brooklyn Múzeumba. A család szerette volna, ha a művek olyan múzeumokba kerülnek, amelyek John Sargent-től már őriznek festményeket.
A Met Múzeumnak már korábban is adományott a család John Sargent műveiből. Noha John a maga korában rendkívül híres volt – a halála előtt egy évvel megrendezett utolsó kiállítására negyvennégy nap alatt 60 ezren voltak kíváncsiak –, a következő évtizedekben nem foglalkoztak munkáival, elfeledték. Olyannyira, hogy az 1990-es évekig még csak nem is katalogizálták a műveit a Met Múzeumban. Amikor azonban elkezdték feldolgozni az ötvenes években kapott Sargent-hagyatékot, találtak egy vázlatfüzetet,
valamint néhány akvarellt is, amiről a múzeum kurátorai úgy vélik, nem John, hanem Emily munkái lehetnek.
Emily Sargent amerikai szülők gyermekeként látta meg a napvilágot 1857-ben Rómában. Az olasz fővárosban 1960-ban balesetet szenvedett, amelynek következtében súlyosan megsérült a gerince. A család ennek ellenére rengeteget utazott, bejárva egész Európát, köztük Franciaországot, Svájcot, Spanyolországot, sőt. Egyiptomba, Palesztinába és Tunéziába is eljutottak.
Édesanyjuk volt az, aki ragaszkodott hozzá, hogy Emily és John megtanuljon festeni és rajzolni,
például minden egyes nap el kellett készíteniük legalább egy vázlatot. Végül azonban csak John járhatott művészeti iskolába, mert Emily nőként, a 19. században ezt nem tehette meg. (A nők hivatalosan nem folytathattak képzőművészeti tanulmányokat és nem is szerezhettek képesítést egészen az 1800-as évek végéig – a Szerk.).
'Spain' by Emily Sargent #travel #painting #gardens pic.twitter.com/8hY31F8d9c
— Art EyeWall (@ArtEyeWall) May 2, 2018
Noha tinédzserként Emily sokat festett és rajzolt,
egy időre abbahagyta a festést, egészen harminc éves koráig, apja 1889-ben bekövetkezett haláláig.
Fennmaradt munkáinak többsége 1900-ból vagy későbbi évből származik, amikor is Európa-szerte sokat utazott bátyjával, aki több városban is kiállította műveit.
Emily persze, tehetsége ellenére, gondolni sem mert arra, hogy ő is bemutathatná munkáit,
az akkori uralkodó nézet szerint ugyanis a nőket nem vette komolyan a szakma. Egyetlen egyszer egy másolatát azonban kiállították a londoni Whitechapel Galéria csoportos kiállításán 1908-ban.
Emily soha nem ment férjhez, John pedig soha nem nősült meg.
A nő inkább bátyja művészetének népszerűsítésére tette fel az életét,
partikat szervezve neki, ahol bemutathatta munkáit, valamint ő adta el a gyűjtőknek testvére képeit.
Leszármazottjuk, az 1939-ben született Richard Ormond, a Nemzeti Tengerészeti Múzeum korábbi igazgatójaként dolgozott, jelenleg a Watts Gallery kuratóriumának elnöke. Számos könyvet írt Joh Sargent művészetéről, sőt a 2022-ben a washingtoni Nemzeti Művészeti Galériában bemutatott Sargent Spanyolországban című kiállítás kurátoraként is közreműködött.
Most Emily Sargent életének a feltárásán dolgozik: egy, a művészhez méltó kiállítás megszervezésével és egy Emilyről szóló könyv megírásával róná le a tiszteletet felmenője előtt.
Emily műveiből tavaly az amerikai Gloucester városában nyílt tárlat a Cape Ann Múzeumban, a tervek szerint azonban a Met Múzeum mutatja majd be életművét 2025-ben.
Fejléckép: John Singer Sargent: Emily Sargent, olaj, vászon, 31.11 x 22.86 cm, 1877 (Fotó/Forrás: Wikipédia)