Vizuál

Elhunyt Chochol Károly fotóművész

2023.02.01. 15:15
Ajánlom
A Balogh Rudolf-díjas fotóművészt, fotóriportert egy nappal 88. születésnapja előtt, január 26-án érte a halál – közölte a Magyar Fotóművészek Szövetsége.

Chochol Károly 1935. január 27-én született Budapesten. Eredeti szakmája optikus volt, a budapesti Fotóklubban sajátította el a fotózás fortélyait. 1950-ben felvették a Magyar Dolgozók Országos Művészfényképező Egyesületébe, ahol Haller Frigyes Gézától tanult.

Tagja volt a Magyar Fotóművészek Szövetségének és a Találkozások alkotócsoportnak. A MÚOSZ Újságíró Iskola fotóriporter szakoktatójaként is dolgozott. Aktívan közreműködött a Fotóművészek Szövetsége munkájában, emellett fotóművészeti szakíróként tevékenykedett és fotótörténeti kutatásokat is végzett. Nyugdíjazásáig a TV Híradó, illetve a Telehír fotóriportereként dolgozott. Készített alkalmazott és reklámfotókat is.

Jelentősek kortárs fotósokról készített, ironikus képei. Első kiállítása Budapesten, a GANZ Kultúrházban és egyidejűleg a József Attila Színházban nyílt 1954-ben Emberek, arcok címmel.

A budapesti rakpart – A főváros arcai címmel 2022 novemberében nyílt életműkiállítása Budapest Főváros Levéltárában, amely 2021 óta őrzi egyedülálló fotóanyagát.

Félszáz könyv illusztrátora, illetve társszerzője. Több kiállítás rendezője, szerkesztője volt (Tény-kép, Műcsarnok, Budapest, 1980; Magyarok a fotótechnika történetében). Egyebek mellett 1995-ben a Magyar Televízió Életmű Nívódíjával, 2005-ben a MÚOSZ Aranytoll kitüntetésével ismerték el. 2017-ben Balogh Rudolf-díjjal tüntették ki.

Ebben a cikkben nem jelenítünk meg reklámokat a téma érzékenysége miatt.

Fejléckép: Chochol Károly fotográfus (fotó: Stekovics Gáspár / Wikipédia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Petíció indult Vészabó Noémi Munkácsy-díjának visszavonásáért

Petíció indult annak érdekében, hogy vonják vissza Vészabó Noémi Munkácsy-díját, az aláírók szerint a kitüntetett „minimálisan elvárható szakmai alapokat is nélkülöző, amatőr festői életúttal rendelkezik.”
Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.