Vizuál

Elhunyt Jean-Luc Godard

2022.09.13. 11:10
Ajánlom
A francia új hullám egyik legjelentősebb alakját 91 éves korában érte a halál Párizsban, 2022. szeptember 13-án. Az Oscar-díjas rendező nevéhez olyan klasszikusok fűződnek, mint a Bolond Pierrot, A megvetés, illetve a Kifulladásig. 

A francia filmtörténet egyik legjelentősebb rendezőjének halálhírét a Liberation francia újság közölte. 

Jean-Luc Godard 1930-ban született Párizsban, négyéves korában családjával Svájcba költözött. Később itt, Nyon városában végezte tanulmányait. 1949-ben költözött vissza Párizsba, ahol a második világháborút követően virágzásnak indultak a különböző filmklubok, amelyek a későbbi francia új hullám keltetőágyának bizonyultak.

Itt ismerkedett meg a kritikus André Bazinnal, illetve későbbi rendezőtársaival, mások mellett François Truffaut-val is. Rövidesen cikkeket kezdett írni Bazin magazinjába, ahol élesen bírálta az akkori francia filmeket, amiért túlságosan a hagyományokat követik. Ez volt alapvetően a társaság fő problémája a korabeli mozival.

GettyImages-3260458-115153.jpg

Jean-Luc Godard az 1966-os Berlinalén (Fotó/Forrás: Keystone/Getty Images Hungary)

A francia új hullám célja az lett, hogy a létező összes módon megkérdőjelezze és kikezdje a konvencionális, hollywoodi filmek elbeszélői technikáit.

Filmjeikben épp ezért merész kamerabeállításokat, vágásokat és zenéket használtak.

Godard filmes karrierje rövidfilmekkel indult. Truffaut ötletéből 1959-ben forgatta le a Kifulladásig című filmet, amely már rögtön magán hordozta a radikális és improvizatív rendező stílusjegyeit: a filmben egyebek közt hanyagolták a mesterséges világítást, a forgatókönyvet pedig napról napra írták, a forgatás közben. A film azonnal kultikussá vált, a főszerepet alakító Jean-Paul Belmondóból rövidesen sztár lett, míg Godard megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat a Berlinalén.

Godard ezt követően az egyik legismertebb francia rendezővé vált, a következő évtizedekben készült munkáit a mai napig a filmtörténelem legfontosabb alkotásai közt tartják számon, amelyek mintegy forradalmasították a mozgóképet. Legmeghatározóbb korszaka a 60-as évekre tehető,

amikor olyan klasszikusokat készített, mint például az Éli az életét, a Bolond Pierrot, az Alphaville és a Week-end.

Ezt követően Godard radikalizmusa némileg túlmutatott a formai kísérletezésen: filmjeit erős politikai állásfoglalást jellemezte, baloldaliságát igyekezett egyre provokatívabban kifejezni műveiben.

A 80-as évektől kezdve némileg behúzta a kéziféket, a politizálás háttérbe szorult filmjeiben, és megmaradt a kísérletezés, a formai határok feszegetése mellett.

A francia új hullám központi gondolatához haláláig hű maradt, munkáiban sohasem engedett a közízlésnek.

Rendkívül gazdag életműve több mint öt évtizedet fog át. Számos filmes díjjal ismerték el, 1995-ben Locarnóban életműdíjat kapott, 2007-ben az Európai Filmakadémia életműdíját, 2011-ben pedig az amerikai filmakadémia az Oscar-életműdíjat ítélte oda a francia rendezőnek.

Egy interjú során egy alkalommal azt kérdezték tőle, mi a legnagyobb ambíciója az életben. Godard ezt válaszolta: „Halhatatlanná lenni. Aztán meghalni.”

Fejléckép: Jean-Luc Godard 2010-ben (Fotó/Forrás: Getty Images Hungary)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Plusz

Ahol a hazai és a nemzetközi művészet találkozik – közeleg a Liszt Ünnep

Október 9-én kezdődik, és egészen 22-éig várja az érdeklődőket a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál. Az eseménysorozat névadójának szellemiségében összeállított programon a klasszikus és kortárs zene nemzetközi sztárjai érkeznek Budapestre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Vizuál ajánló

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál kritika

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.