Vizuál

Elhunyt Pierre Soulages, a fekete szín nagymestere

2022.10.27. 09:35
Ajánlom
A művész, aki kizárólag fekete ruhában jelent meg a nyilvánosság előtt, azt vallotta, alkotásaiban mindig is a fény kitörését kutatta. Pierre Soulages napjaink egyik legkeresettebb festője volt.

A világ egyik legnagyobb élő művészének tartott festőt életének 103. évében szerdára virradóra éjjel, a dél-franciaországi Sete-ben található otthonában érte a halál, amelyet szívelégtelenség okozott – közölte a férfi titkára, Mohames Kaoud. Elmondása szerint a művész özvegye jól van. A házaspár a közelmúltban ünnepelte nyolcvanadik házassági évfordulóját.

Pierre Soulages a közép-francioarszági Rodez-ben született 1919. december 24-én.

Egy anekdota szerint ötévesen már a pályáját meghatározó fekete színnel festett,

és amikor nővére megkérdezte, mit ábrázol a kép, a család nem kis derültségére azt felelte, havat. Magyarázata meghökkentő, ugyanakkor nagyon is érthető volt: észrevette, hogy a tustól kihagyott részeken, a fekete mellett sokkal fehérebbé változik a szürkés papír, azaz tulajdonképpen fordítva, mintegy a hó hátterét megadva dolgozott.

GettyImages-975364028-093215.jpg

Látogató Pierre Soulages 2018-as retrospektív tárlatán, Svájcban (Fotó/Forrás: Thierry Chesnot/Getty Images Hungary)

Egy idei amatőr régészként járta a szülővárosához közel található barlangokat, régi tárgyak után kutatva, a neve már tizennyolc évesen bekerült a helyi múzeum adattárába prehisztorikus nyílhegyek, cserépedény darabok adományozójaként. A művészetről való gondolkodásának kezdetét is meghatározták ezek a kutatások: főként az foglalkoztatta,

miért lehet, hogy a sötét barlangokban lakó első emberek a bárhol megtalálható fehér kövek helyett feketével és más sötét színekkel rajzolták tele otthonukat.

Festeni szülővárosában kezdett, később felvették a párizsi Képzőművészeti Akadémiára is, de a tananyag láttán úgy döntött, mégsem iratkozik be.  A rövid fővárosi kitérő alatt a Louvre-ban Picasso és Cézanne munkái teljesen lenyűgözték, később Picasso révén ismerkedett meg feleségével is.

A második világháború után, 1947-ben a független festők szalonján állított ki, képein már meghatározóak voltak azok a sötét alakzatok, formák, amelyekkel nemcsak a korszak színes, lírai absztrakt és expresszionista irányzataitól határolódott el, de a művészettörténetben mindaddig marginális helyzetű fekete színt tette meg alkotásai kulcsszereplőjévé. Azonnal felfigyelt rá a szakma,

az első nagy elismerést egy 1951-es németországi kiállítás hozta meg számára,

ahol olyanokkal szerepelt együtt, mint Frantisek Kupka, Auguste Herbin, Hans Hartung, Gerard Schneider, s a már közismert művészek az ő festményét választották az esemény plakátjához.

Hamarosan James Johnson Sweeney, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának kurátora, a Guggenheim Múzeum későbbi igazgatója kereste fel párizsi műtermében, hogy több képét megvásárolja. Soulages-nak a következő évben az Egyesült Államokban önálló kiállítása nyílt. 1954-től évtizedeken át Sam Kootz, a neves műkereskedő képviselte Amerikában, ahová a meghívásoknak eleget téve gyakran ellátogatott. Útjai során olyan festőkkel kötött barátságot, mint Rothko, Franz Kline, Robert Motherwell és Willem de Koonig, ekkorra már nemzetközileg elismert alkotó volt.

GettyImages-975364016-093215.jpg

Látogató Pierre Soulages 2018-as retrospektív tárlatán, Svájcban (Fotó/Forrás: Thierry Chesnot/Getty Images Hungary)

Első, Jelek néven ismert korszakát a sötét és a világos alap közti kapcsolat, játékosság határozta meg, következő alkotói periódusában a fény, a szín és a vászon összefüggéseit vizsgálta. A vászonra felvitt pirosra, lilára vagy kékre fekete réteget festett, majd bizonyos helyeken visszakaparta, láthatóvá téve az elfedett részleteket, színeket. A harmadik festői szakasz, az Outrenoir-sorozat a fekete képeké: ezeken szerinte a fény átalakítása, variálása történik a kép felülete által.

1979-ben az American Academy of Arts and Letters tiszteletbeli tagjává választották. Ő volt az első élő képzőművész, akinek munkáiból 2001-ben kiállítás nyílt az Ermitázsban, 2009-ben a Pompidou Központban, 2010-ben Mexikóvárosban rendezték meg retrospektív kiállítását. 2014-ben Rodez-ben múzeuma nyílt, 2019-ben életmű-kiállítása volt a párizsi Louvre-ban.

A mindig fekete ruhát viselő Soulages a fekete színről azt vallotta:

mindig is a fény kitörését kereste.

A több mint 75 éves alkotói pályája során egyszerre vívta ki a kulturális intézmények és a galériák elismerését, ő számított a legkeresettebb francia festőnek. Munkái rekordáron kelnek el, egy 1961-ben készült festményét 2021 novemberében New Yorkban 20,2 millió dollárért (mintegy 8 milliárd forint) vásárolták meg.

Fejléckép: Pierre Soulages (Fotó/Forrás: Patrick Aventurier/Getty Images Hungary)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Plusz

„Jön a szép kikelet” – megjelent a márciusi Fidelio

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. márciusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Vizuál

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.
Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Ha tavasz, akkor Essentia Artis!

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. A grandiózus összművészeti esemény részleteiről idén a Fidelio különszámából is tájékozódhatnak!
Vizuál ajánló

A koreai papír történetét bemutató kiállítás nyílik a Koreai Kulturális Központban

Koreai handzsi papírból készült alkotások és Csoszon-kori papírrégiségek tárlata nyílik a Koreai Kulturális Központban február 26-án.
Vizuál ajánló

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Vizuál gyász

Elhunyt Köllő Miklós dramaturg, forgatókönyvíró

A Balázs Béla-díjas dramaturg, forgatókönyvíró, színész, stúdióvezető február 14-én, 95 éves korában hunyt el, tudatta a Magyar Filmművészek Szövetsége. Halála nagy veszteség az egész filmes szakmának – írták.
Vizuál ajánló

Filmvetítéssel emlékeznek Alekszej Navalnijre

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál szervezői február 22-én a Cinema City Mammut moziban vetítik le Daniel Roher Oscar-díjas dokumentumfilmjét.