William Friedkin halálhírét feleségének egyik ismerőse, Sharry Lansing korábbi filmproducer erősítette meg. A rendező 87 éves volt.
A rendező 1935. augusztus 29-én született Chicagóban. Tinédzser korában kezdett érdeklődni a mozi iránt, elmondása szerint a legnagyobb hatást Orson Welles Aranypolgára gyakorolta rá. Karrierje elején élő televíziós műsorokat és dokumentumfilmeket rendezett. Első nagyjátékfilmjét, a Good Timest 1965-ben mutatták be. A vígjáték meglehetősen rossz kritikákat kapott, később a rendező úgy fogalmazott, sokkal jobb filmeket is csinált, de soha életében nem szórakozott annyit, mint a Good Times forgatásán.
Az áttörést az 1971-es Francia kapcsolat című film hozta el számára,
a nézettség és a kritikák tekintetében is abszolút sikernek számított a Gene Hackman főszereplésével készült bűnügyi thriller, olyannyira, hogy az 1972-es Oscar-gálán összesen öt arany szobrot söpört be: Friedkin a legjobb rendezőnek, valamint a legjobb filmnek járó díjat is megkapta. A Francia kapcsolat olyan későbbi alkotók munkásságát inspirálta, mint például David Fincher, Steven Spielberg vagy Akira Kurosawa.
Friedkin 1973-ban készítette el a másik legfontosabb filmjét, Az ördögűző című horrort, ami szintén hatalmas bevételt hozott világszerte, mára pedig egyértelműen a zsáner legkiválóbbjai közt tartják számon.
Ez volt az első horror, amelyet Oscarra jelöltek a legjobb film kategóriájában.
Martin Scorsese minden idők egyik legrémisztőbb filmjének nevezte.
Következő filmje, az 1977-es A félelem ára már kevésbé teljesített jól, a nézők és a kritika is kevésbé lelkesedett érte, annak ellenére, hogy Friedkin ezt a munkáját szerette a legjobban. Elmondása szerint sohasem értette, miért bukott meg.
Ezt követően számtalan filmet rendezett még, de korábbi sikereit nem sikerült megközelítenie. Legújabb alkotását, a Kiefer Sutherland főszereplésével készült The Caine Mutiny Court-Martialt az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják be, ahol látható lesz emellett az ötvenéves Az ördögűző felújított kópiája is.
William Friedkin az Új-Hollywood mozgalom (más néven az amerikai újhullám) egyik meghatározó alakja volt. Az elmúlt években gyakran beszélt interjúkban az amerikai filmművészet hanyatlásáról.
Erősen kritizálta a szuperhősfilmeket, illetve más blockbustereket,
és aggodalmát fejezte ki, hogy ma már a művészfilmek és a kísérleti alkotásoknak nincs közönsége.
Halálhírére számos művész reagált, Elijah Wood a mozi nagymesterének nevezte, akinek hatása örökké tartani fog. Edgar Wright pedig így fogalmazott: „Most az egyszer nem túlzás azt állítani, hogy úttörő technikái kitörölhetetlen nyomot hagytak a filmiparon.”
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem jelenítünk meg reklámokat.
Forrás: The Guardian
Fejléckép: William Friedkin 2012-ben (Fotó/Forrás: Wikipedia)