Vizuál

Elnyűtt papucs a karosszék előtt

2013.10.24. 07:00
Ajánlom
Gobbi Hilda születésének századik évfordulója alkalmából rendezett kiállítást az Országos Színháztudományi Intézet, hol máshol, mint a Gobbi által alapított Bajor Gizi Színészmúzeumban. Egy nagy vitrin, teli apróságokkal, régi ernyő, olvasólámpa, kártya, szemüveg, egy doboz cigi - megannyi apró kellék az élethez. KRITIKA

A kiállítás lineáris egységekben igyekszik bemutatni életének fontos mozzanatait, képet adva Gobbi színészi pályájáról, munkásságáról. Nemcsak a falak között van szellemisége, de a falakon is, idézetek hívják vissza szavait színházról, családról, politikáról, mintegy mottóként kommentálva a falakon látható képekbe zárt életet. Nyíltsága ezen a pár mondaton keresztül is átüt, felskiccelve személyiségének meghatározó vonásait.

A magyar színjátszás egyik legsokoldalúbb művésze volt, mégis fiatal korától kezdve meghatározta pályáját az idős női szerepkör, játszott anyákát, boszorkányt, néniket. Ahogy Avar István emélkezik rá: "olyan öreg tudott lenni a színpadon, amilyen akart!" Régi családi fotók idézik fel gyermekkorát, a képeken kivehető, hogy édesanyja küllemét örökölte.

A korabeli színlapokon jól látható, hogy Gobbi a nagy generáció tagja volt a Színművészeti Akadémián, ahonnan egyenes út vezetett a Nemzeti Színházba, olyan emblematikus szerepek felé, mint Mirígy a Csongor és Tündében, Johanna a Szent Johannában, vagy Ferenc herceg a Sasfiókban. Ezeket a nagy szerepeket eleveníti fel a kiállítás is, látható a Johanna-jelmez, csodálatos képek Mirígy megformálójaként, a Légy jó mindhalálig Nyilas Misijeként.  A falakra elhelyeztett lejátszók segítségével belehallgathaunk egy-egy előadás hanganyagába is.

A Nemzeti mellett természetesen nem múlt el nyomtalanul a József Attila Színházban töltött tíz év sem. Egy régi interjúban így nyilatkozik az itt töltött időről: "Mint tudja, nem művészi, hanem személyi okokból kerültem oda. Kedvesebb, emberibb közösségben ritkán éltem. Lehet, hogy igénytelenebb volt a műsoruk, de belső tartalmában igazi együttes volt." Máig nem lehet tudni, hogy az egykori jóbarát, a Nemzeti akkori igazgatója, Major Tamás, miért küldte el Gobbit a színháztól.

2E2A6B19-DD7D-4D2A-B74B-197543B0C835

Gobbi Hilda - 1942, Sasfiók (Forrás: OSZMI)

Élete utolsó szakaszában csatlakozott az akkor alakuló Katona József Színház társulatához. Itt találta meg utolsó éveinek legnagyobb szerepe, a Csirkefej Öregasszonya. Nemcsak Gobbi életének fontos momentuma ez a darab, de a Katona emblematikus előadásává is lett Spiró műve. Folyamatosan futó színházi felvételek, interjúk, beszélgetések idézik meg alakját, segítenek visszaemlékezni alakításaira, a Katonában töltött évekre.

Nem maradhatott ki a kiállítás anyagából a nagysikerű rádiós hangjáték, a Szabó család sem. Egy régi rádió segítségével belahallgathatunk a kor népszerű szappanoperájába, Gobbi Szabó néni hangján szólal meg, mely szerepért a szakma sokat támadta, mégis egy ország szerette.

Gobbi köztudottan a kultúra, a színház élharcosa volt, szervesen részt vett közéleti ügyekben. A kiállítás megidézi szerepvállalását a Horváth Árpád Kollégium, a Jászai Mari Színészotthon és a Bajor Gizi Színészmúzeum létrehozásában. Végrendelete révén még halála után is gondoskodott kollegáiról, pályatársairól: hagyatékából alapították meg az évad legjobb epizódszereplőinek járó Aase-díjat.

A második világháború alatt az ellenálló mozgalom tagja, később aktívan politizáló kommunista lett. Ahogy egy interjúban fogalmaz: "Én sohasem voltam »csak« színész. Hiszek abban a sokak által ostobaságnak vélt közhelyben, hogy a színész akarva-akaratlanul mindig politizál. Már csak azért is, mert másfél méterrel magasabban áll a közönségnél, amikor szól hozzá." Gyakran szavalt verseket, lépett fel baloldali gyűléseken, saját bevallása szerint mégsem volt hatalmi pozícióban. "Egy francot voltam hatalom. Lári-fári."

Szenvedélyes kapcsolat fűzte a Nemzetihez. A Blaha Lujza téri épület  felrobbantása nemcsak a színház, de Gobbi életének is meghatározó pontja. Kidőlt oszlopok, téglák, egy darabka színházból készített installáció idézi fel az épület tragikus sorsát. "Látod azt a deszkát? A Nemzeti Színház egy gerendájából való. Mellette a bekeretezett bársonydarabka - a Nemzeti Színház kárpitja volt" - minden erejével azon volt, hogy mentse, amit még lehet. Szívügyévé vált az új Nemzeti megépítése, minden téglát megmozgatott, sikertelenül. Soha nem láthatta a végül Soroksáron felépülő teátrumot.

Gobbit, a magánembert egy-egy személyes tárgy idézi meg, pici szobasarokként kialakítva. Elnyűtt papucs a karosszék előtt, egy régi ernyő, olvasólámpa, egy nagy vitrin, teli apróságokkal, kártya, szemüveg, egy doboz cigi, megannyi apró kellék az élethez. Bolyongva a sok-sok kép között, figyelve Gobbi csodálatos átalakulásait egy-egy szerep kedvéért, kirajzólódik művészete, emberi jelleme, mely felejthetetlen nyomot hagyott a hazai színjátszás történetében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.